Kvôli zákernému podvodu vodičov prichádza slovenská ekonomika ročne o 23,5 milióna eur, ukázala analýza
- Stočené kilometre stoja Slovákov milióny
- Pri kúpe ojazdeného auta preplácame až pätinu
- Stočené kilometre stoja Slovákov milióny
- Pri kúpe ojazdeného auta preplácame až pätinu
Na Slovensku si každoročne tisíce kupujúcich ojazdených áut nevedomky priplácajú stovky až tisíce eur len preto, že auto má sfalšovaný tachometer. Manipulácia s najazdenými kilometrami je tichý a systematický podvod, ktorý okráda nielen jednotlivcov, ale aj štát.
Jedno auto, o 2 000 eur viac
Kúpiť si výhodne ojazdené auto je na Slovensku populárna stratégia. Práve preto sú však bežní vodiči častým terčom podvodníkov. Podľa najnovšej analýzy spoločnosti carVertical zaplatí slovenský kupujúci za vozidlo so stočenými kilometrami v priemere o 20,6 % viac, než je jeho skutočná trhová hodnota.
To v praxi znamená, že napríklad auto inzerované za 10 000 eur môže mať reálnu hodnotu len 8 000 eur, pričom rozdiel tvorí čistá strata pre kupujúceho. So zvyšujúcou sa hodnotou vozidla rastie aj výška škody, pri luxusných autách môžu nevedomí kupujúci preplatiť aj desiatky tisíc eur.
„Nie je žiadnym tajomstvom, že kupujúci uprednostňujú vozidlá s nižším počtom najazdených kilometrov. To z nich, žiaľ, robí hlavné ciele podvodov. Keď sa počet kilometrov zníži, vytvorí sa ilúzia lepšieho technického stavu, než aký je v skutočnosti,“ upozorňuje Matas Buzelis, expert na automobilový trh zo spoločnosti carVertical.
23,5 milióna eur ročne – takto dopláca Slovensko
Podľa analýzy spoločnosti prichádza slovenská ekonomika ročne o približne 23,5 milióna eur v dôsledku podvodov s tachometrami. Súčasťou tejto straty sú nielen priami finanční poškodení kupujúci, ale aj celkový pokles dôvery v trh s ojazdenými vozidlami.
Manipulácia s kilometrami má pritom širšie hospodárske dôsledky – od pokrivenia trhovej ceny až po výpadky daňových príjmov. Platforma carVertical na to upozorňuje ako na európsky problém so škodami, ktoré v rámci EÚ ročne dosahujú až 8,77 miliardy eur, podľa štúdie Európskeho parlamentu z roku 2018. Najnovšie odhady, ktoré vychádzajú z konzervatívnej metodiky, hovoria o škode 5,3 miliardy eur ročne.
„Je veľmi ťažké dokázať, že počet najazdených kilometrov bol sfalšovaný. Krajiny si nie vždy vymieňajú údaje a mnohé záznamy o najazdených kilometroch sa nikdy nedigitalizujú. To uľahčuje utajenie tejto nekalej praktiky,“ hovorí Buzelis.
Európsky problém s drahými následkami
Najväčšie straty zaznamenávajú západoeurópske krajiny – Spojené kráľovstvo, Francúzsko, Nemecko a Taliansko. Len Spojené kráľovstvo ročne príde o 1,4 miliardy eur, Francúzsko o 1,15 miliardy eur a Nemecko o 1,1 miliardy eur.
Východná Európa, vrátane Slovenska, síce čelí menším absolútnym stratám, no v relatívnych číslach ide o vážne zásahy do rozpočtov domácností aj dôvery v systém. Kupujúci v týchto krajinách majú často menšie možnosti overenia histórie vozidla a menej skúseností s ochranou pred podvodmi.
„Kupujúci musia prevziať väčšiu zodpovednosť a chrániť sa sami. Overenie histórie vozidla pomocou dôveryhodných databáz je dnes nevyhnutné,“ dodáva Buzelis.
Ako sa brániť? Pomáha história vozidla
Podľa odborníkov je najúčinnejšou ochranou prehľad histórie vozidla, ktorý ukáže, kedy a koľko kilometrov bolo prípadne zmenených. Dá sa tak nielen odhaliť podvod, ale aj vyjednať nižšiu cenu alebo sa rozhodnúť kúpu odmietnuť.
„V mnohých prípadoch, ak bol počet kilometrov sfalšovaný, môže mať vozidlo aj iné skryté problémy. Kupujúci tak neriskuje len vyššiu cenu, ale aj drahú údržbu či bezpečnostné riziká,“ upozorňuje odborník.
Slovenský trh potrebuje reformu
Napriek tomu, že európske vlády si uvedomujú závažnosť problému, podľa Buzelisa konkrétne iniciatívy stále chýbajú. Väčšina legislatívnych rámcov je nedostatočná, výmena dát medzi krajinami slabá a preukazovanie manipulácie takmer nemožné.
Ak štát nezačne systematicky pracovať na digitalizácii údajov, výmene dát medzi úradmi a zavedení prísnejších sankcií, zostane ochrana kupujúceho len na jeho pleciach.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroj: analýza carVertical