Ak vlastníš auto staršie ako 20 rokov, čakajú ťa výhody. Získaš aj špeciálny preukaz

  • Ak máš auto staršie ako 20 rokov, dočkáš sa špeciálneho preukazu
  • Takzvané „youngtimery“ sa stanú oficiálne mladšími historickými vozidlami
Na snímke predstavenie veteránov na Námestí osloboditeľov v Michalovciach.
Ilustračné foto, TASR/Roman Hanc
  • Ak máš auto staršie ako 20 rokov, dočkáš sa špeciálneho preukazu
  • Takzvané „youngtimery“ sa stanú oficiálne mladšími historickými vozidlami

Novela zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorú schválila Národná rada Slovenskej republiky, ustanovuje, že vozidlá vo veku 20 až 25 rokov, známe ako „youngtimery“, budú mať status mladších historických vozidiel.

Majitelia týchto vozidiel z toho budú mať rôzne výhody vrátane možnosti postupne sa stať majiteľmi veteránov, teda historických vozidiel.

Špeciálny certifikát

Navrhovatelia novely majú za cieľ definovať kritériá pre „mladšie historické vozidlá“, ktoré budú mať špeciálny certifikát vydaný Medzinárodnou organizáciou historických vozidiel (FIVA).

Podľa navrhovateľov musí byť takéto vozidlo vyrobené pred viac ako 20 rokmi, ale nie viac ako 30 rokmi, musí byť historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a nemôže mať žiadne podstatné zmeny v technických vlastnostiach hlavných súčastí.

Tieto vozidlá sa zvyčajne používajú vo voľnom čase, musia byť zapísané v evidencii vozidiel a keď dosiahnu vek 30 rokov, majú nárok na certifikát historického vozidla.

Zvýhodnený poplatok

Novela tiež zavádza zvýhodnený poplatok pri zápise mladšieho historického vozidla vo výške 33 eur.

Podľa predkladateľov novela nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, manželstvo, rodičovstvo, rodinu, sociálne faktory, životné prostredie ani informatizáciu spoločnosti.

Naopak, má pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občanov. Účinnosť novely, vrátane pozmeňujúcich návrhov, sa posunula na 1. januára 2024.

Zmena registračných poplatkov za auto

Okrem toho sme ťa informovali, že od začiatku júla sa na Slovensku výrazne zmenia registračné poplatky pri zápise automobilov. Do platnosti totiž vstupuje novela zákona o správnych poplatkoch, ktorú parlament schválil ešte v marci tohto roka.

V rámci nej poslanci podporili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča zo strany Sloboda a Solidarita. Ten zohľadňuje ekologický princíp a tabuľku výkonov upravuje na rozsah 33 až 1 000 eur.

ruky v ktorých sú položené bankovky
zdroj: Unsplash/Christian Dubovan

Maximálna výška registračného poplatku sa tak zníži z 3 900 na 1 000 eur. Na nové autá bude maximálny poplatok 400 eur. Veľmi staré a zároveň veľmi výkonné autá budú mať poplatok maximálne 1 000 eur. Ľudia by vďaka zmenám mali ročne ušetriť 27 až 30 mil. eur. Z 370-tisíc prepisov ročne by mal klesnúť, alebo pri 33 eur zostať na rovnakej úrovni, registračný poplatok vo viac ako 95 % prípadoch.

Ministerstvo vnútra SR v tejto súvislosti upozornilo, že novela prináša okrem zmeny spôsobu výpočtu poplatkoch pri zápise aj možnosť objednať si zadnú tabuľku s evidenčným číslom menšieho rozmeru. To si bude vyžadovať úpravy v informačných systémoch.

Z tohto dôvodu nebudú podľa hovorkyne rezortu Zuzany Eliášovej k dispozícii 1. a 2. júla elektronické služby Národnej evidencie vozidiel, dostupné budú opäť v pondelok 3. júla v ranných hodinách.

Staré ojazdené autá na Slovensku

Na Slovensko by sa vďaka týmto zmenách mohlo dovážať menej starých ojazdených áut. Ako ešte v marci pre agentúru SITA uviedol výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak, Slovensko poskytovalo úľavy zo základnej hodnoty poplatkov na základe veku automobilu.

Čím staršie a menej ekologické, tým väčšiu zľavu ponúkol štát vlastníkovi a držiteľovi. Naopak, čím novšie a ekologicky lepšie vozidlo, tým menšia zľava. Aktuálnu zmenu označil za prelomovú, keďže otočila logiku z pohľadu uplatňovania zľavy.

Slovensko má dlhodobý problém s dovozom starších jazdených áut. Najpočetnejšiu skupinu vlaňajších individuálnych dovozov tvorili vozidlá do desiatich rokov. Za celý rok 2022 ich na Slovensku pribudlo asi 15,6-tisíca a predstavovali tak viac ako štvrtinu všetkých dovozov.

Na ďalších dvoch priečkach sú autá do päť a do pätnásť rokov. Obe tvoria niečo viac ako pätinu všetkých dovozov. Slováci si však zo zahraničia doviezli aj vozidlá staršie ako 15 rokov. Spolu ich bolo približne 9,6-tisíca, čo predstavuje asi 16 % podiel.

Zdroje: Dnes24, Archív SIU, SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá