Andrej Nagy: Slovenské startupy, nebojte sa podnikania v Ázii!

  • Ázia je iná. Teraz však nehovorím o jej obrovských rozmeroch, jazyku či neporovnateľnom množstve obyvateľstva. Základné rozdiely v porovnaní so západným svetom sú v rozmýšľaní, pretože je to práve rozmýšľanie tamojších ľudí, čo z Ázie robí celkom iný svet. Ako to však je v tomto svete s podnikaním? Pre niekoho, kto nerozumie rozdielom medzi Áziou a zvyškom sveta, musí byť rozvíjanie biznisu na východe nočnou morou. To je asi aj dôvod, prečo sa drvivá väčšina slovenských firiem z Ázie vrátila s prázdnymi rukami.
singapore-815721_1920
  • Ázia je iná. Teraz však nehovorím o jej obrovských rozmeroch, jazyku či neporovnateľnom množstve obyvateľstva. Základné rozdiely v porovnaní so západným svetom sú v rozmýšľaní, pretože je to práve rozmýšľanie tamojších ľudí, čo z Ázie robí celkom iný svet. Ako to však je v tomto svete s podnikaním? Pre niekoho, kto nerozumie rozdielom medzi Áziou a zvyškom sveta, musí byť rozvíjanie biznisu na východe nočnou morou. To je asi aj dôvod, prečo sa drvivá väčšina slovenských firiem z Ázie vrátila s prázdnymi rukami.

Nik nemôže spochybniť, že Ázia je atraktívna. Východné trhy majú rastúci charakter a tamojšie podnikateľské prostredie dokáže ponúknuť firmám, na rozdiel od západu, stabilný a dlhodobý biznis. Avšak len málokto rozumie, že budovanie biznisu v Ázii musí byť postavené na úplne iných základoch, ako jeho budovanie na západe. Preto dnes ani nenájdete príliš veľa Slovákov, ktorí by sa z Ázie vrátili s úspechom, či dokonca takých, ktorí by sa z nej ani vracať nemuseli. Jedným z mála slovenských podnikateľov, ktorí pochopili, čo je potrebné na to, aby vás Ázia prijala, je Andrej Nagy. Ten sa ešte v roku 2014 bez akéhokoľvek externého kapitálu rozhodol založiť na východe spoločnosť Synergy Bilateral, no a dnes, v roku 2016, o ňom pokojne môžeme hovoriť ako o najúspešnejšom Slovákovi v Singapure.
Andrej Nagy SG

 

Andrej sa však medzinárodnému obchodu venuje už 10 rokov. Počas tejto doby si v Ázii vytvoril širokú sieť kontaktov, vďaka ktorej neskôr dokázal etablovať veľké množstvo biznisov najmä medzi ázijským a ruským trhom. Dnes vyzdvihuje výhody podnikania v tejto oblasti a varuje pred rizikom, ktoré slovenské firmy dobrovoľne podstupujú, keď sa zameriavajú len na západ. Podľa neho by sa totiž mnohé dokázali presadiť aj na východe. Ázia by pre ne dokonca mohla byť ideálnym prostredím.

Andrej, prečo by mal byť dnes východ atraktívny pre európske startupy a firmy?

V prvom rade je dôležité uvedomiť si, že východ rastie. Samotné spotrebiteľské správanie tamojších ľudí sa mení, môžu si dovoliť stále viac a viac.  Ide o následok toho, že ázijské krajiny na čele s Čínou výrazne posilňujú svoju strednú triedu. Tá sa svojim ekonomickým postavením a samozrejme aj nákupným správaním čoraz viac približuje k západnému modelu. Prečo to hovorím? Myslím si, že práve toto otvorí veľa možností pre západné firmy, ktoré sa rozhodnú zamerať na východ. Pre Áziu bolo doteraz typické, že tamojší spotrebitelia kupovali, buď domáce lacné veci s tým, že vedeli, že doba ich spotreby bude krátka, alebo kvalitné technológie zo západu, aj napriek tomu, že ich cena bola vysoká. Chýba tam však niečo, čo by bolo kategorizované pre strednú triedu. A presne túto medzeru bude treba vyplniť.

shanghai-879061_1920

Vidíš na východe príležitosti aj pre slovenské firmy?

Východ je dnes relatívne stabilný, nehrozí tam podobný vojenský konflikt, ako v západnom svete a ekonomika je nasmerovaná skôr na civilnú spotrebu obyvateľstva. No a práve v tomto aj vidím možnosť pre startupy či firmy zo Slovenska a okolitých krajín. Drvivá väčšina projektov, ktoré u nás vznikajú, je totiž zameraná práve na ten typ spotrebiteľského správania, ktoré sa momentálne zosilňuje v Ázií.

 

Ázia odrádza mnohé slovenské spoločnosti a startupy pre rozdiely v kultúre či podnikateľskom prostredí, ale aj preto, že pre naše firmy prestavuje akúsi veľkú neznámu. Prečo by však pre ne mohol byť vstup na východné trhy výhodný?

Slovenské firmy, či firmy z ostatných krajín V4, sa naučili za posledných 20 rokov veľmi dobre spolupracovať so západnými trhmi. Či už sú to technologické alebo iné firmy, kvalita, ktorú ponúkajú je takmer rovnaká, ako tá, ktorú produkujú západné firmy. Rozdiel je ale v tom, že ľudská sila je tu pomerne lacná a teda aj cena je nižšia. Toto môže byť veľkou výhodou pre podnikanie v Ázii, pretože tam práve takáto stredná kategória chýba. Kvalita, ktorú spoločnosti zo Slovenska či okolitých krajín ponúkajú, je navyše overená západnými firmami, čiže tu existujú medzinárodné referencie, čo je taktiež obrovskou výhodou.

 

Čo potrebuje firma na to, aby na východe uspela? Čo to vlastne znamená budovať firmu v Ázii?

Ako prvé, je potrebné spomenúť, že budovanie biznisu v Ázii sa výrazne odlišuje od jeho budovania na Slovensku, či inde vo svete. Pokiaľ chcete mať úspešnú firmu v Ázii, musíte si vybudovať tri základné piliere, bez ktorých podnikanie na východe nemôže fungovať.

Prvý z nich by mal stáť na poznaní ázijskej kultúry, ktorá je od nepamäti prepojená aj s obchodom. V tejto biznis kultúre sa ale nevzťahujú rovnaké pravidlá na domáce a externé firmy, keďže spoločnosti zo západu nebudú na východe nikdy automaticky brať za rovnocenné. Je preto nesmierne dôležité, aby podnikatelia, ktorí chcú v Ázii uspieť, pochopili tamojšiu kultúru a dopodrobna sa v nej vyznali. Len tak si budú môcť u klientov budovať dôveru, ktorá, ako to vychádza z ázijskej kultúry, je úplným základom tamojšieho biznisu. Vďaka nej sa potom môžu firmy dostať k výhodám, ktoré východ ponúka a teda získať širší okruh kontaktov a následne vytvoriť dlhodobo fungujúce spolupráce.

hong-kong-205968_1280

Ako veľmi dôležite je budovanie vlastného networku pri rozvíjaní biznisu v Ázii?

Práve na vybudovanom networku by mal stáť druhý zo spomínaných základných pilierov. V Ázii sa však network buduje inak, ako sme zvyknutí u nás. Jeho rozvoj je možný len vďaka osobným skúsenostiam a odporúčaniam jednotlivých klientov. Je ale dôležité pochopiť, že referencie od klientov zo západu nemusia byť rovnako ľahko adaptovateľné aj na východe. Samozrejme, akékoľvek medzinárodné referencie sú podstatné, avšak pre Áziu sú najdôležitejšie tie domáce. Je preto veľmi dôležité rozvíjať práve domáci network.

Tretím dôležitým pilierom je samotné sídlo firmy v Ázii. Je to celkom jednoduché, nedokážete dobyť východ, bez toho, aby ste tam boli a mali tam svoju pobočku. Je preto potrebné, aby mala firma sídlo v niektorom z významných ázijských centier.

Tiež je dôležité uvedomiť si, že všetky tri kľúčové piliere sú navzájom prepojené a závisia od seba. Z pohľadu slovenského alebo českého podnikateľa, je pritom najefektívnejšie pracovať na ich vytvorení s pomocou lokálneho partnera. Ten je veľmi dôležitý, pretože externá firma nedokáže pochopiť ázijské podnikateľské prostredie a kultúru bez pomoci z vnútra.

12049226_936021276479706_5551037151299604009_n_1

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech