Korupcia bola v 90. rokoch štandard. Dnes chcú mladí pracovať pre úplne iné firmy

O 9 idú do práce, o 10 sú na káve a o 11 majú aperitív. Sám neviem, kedy Taliani pracujú

Veronika Remišová: Štátne IT bolo jedno veľké eldorádo. Po novom ušetríme milióny

Bez hipsterov by bola Bratislava v …

  • Hipster, hipsterské, hipsterský, ... "Hipsterizmus" rozdeľuje ľudí na tri pomyselné tábory. Na hipsterov, na ľudí, ktorí hipsterov "hejtujú" a na ľudí, ktorých hipsteri vôbec nezaujímajú. Ale mali by. Do hlavného mesta priniesli nový vietor.
 srcset
  • Hipster, hipsterské, hipsterský, ... "Hipsterizmus" rozdeľuje ľudí na tri pomyselné tábory. Na hipsterov, na ľudí, ktorí hipsterov "hejtujú" a na ľudí, ktorých hipsteri vôbec nezaujímajú. Ale mali by. Do hlavného mesta priniesli nový vietor.

Hipster sem, hipster tam. Všetci ich vieme identifikovať na ulici. Čo je to však za módu? Hipsterský štýl má korene v 20. storočí, no a k nám sa dostal, ako všetko ostatné, s istým časovým oneskorením.

Ako by teda mal vyzerať taký typický hipster? Brada, okuliare s hrubým rámom, s bicyklom, špecifickým vkusom na jedlo, nápoje a tak ďalej. Ide o človeka, ktorý sa túži vymykať štandardu a konvenciám. To v zásade nie je zlé. Byť iným sa oplatí, hlavne v oblasti podnikania.

hipstercover

foto: bullbearings.co.uk

Hipsteri-podnikatelia do nášho hlavného mesta začali pred niekoľkými rokmi prinášať nové nápady. Inšpirovali sa zahraničím alebo vlastným životným štýlom. Začali približne v rovnakom čase ako sa začali popularizovať všakovaké stravovacie návyky – bio, raw, vegetariánska strava, vegánske potraviny a tak ďalej. Čo im určite padlo vhod, pretože sa to prelínalo s ich novým postojom.

Bolo zároveň obdobie, kedy bola Bratislava nudná, nenápadná, strnulá a zabehnutá v konzervatívnych koľajách, v ktorých sa nikam neposúvala a nevyvíjala. Boli to ale hipsteri, kto nakopol biznis aj sociálny život Bratislavčanov.

ukubistu

U Kubistu, foto: facebook.com

Neboja sa nie len chytiť príležitosti, ale aj podstúpiť isté riziká. Tieto podniky sa nachádzajú často v budovách, ktoré boli dlho nepovšimnuté, ktoré chátrali a nikoho nezaujímali. To ale neznamená, že nemajú potenciál. Sú to budovy, ktoré nie sú zrekonštruované a prerobené do tip-top stavu, ale využívajú históriu a vek k tomu, aby vytvárali špecifickú hipsterskú atmosféru. Porušené steny, pôvodné podlahy či viditeľné stropné potrubie majú svoje čaro a napomáhajú k vytváraniu génius loci.

Okrem toho, rozbehnúť si podnik nie je finančne jednoduché, preto niektorí z týchto hipsterských podnikateľov podstupujú existenčné riziko a podnik si zriadia v podnájme, čiže priestor nekupujú, ale platia pravidelný nájom, pričom vlastník budovy ho môže kedykoľvek vysťahovať. Odvaha. V podstate takto môže všetko stratiť rozhodnutím iného človeka.

kcd

KC Dunaj, foto: facebook.com

S príchodom týchto podnikov sa rozšírila aj ponuka nových netradičných eventov, ktoré tu pred tým neboli. A to sú buď podujatia, ktoré prebiehajú počas dňa, alebo večerné akcie. Časom sa z niektorých týchto eventov stali stále s pravidelnými návštevníkmi.

Hipsteri svojimi aktivitami podporili aj cestovný ruch. Všetci sme už v meste stretli skupinky zahraničných ľudí, ktorí si fotia historické budovy a pamiatky najmodernejšími foťákmi, ale čo robia potom? Dnes už majú kam ísť. Tieto podniky priniesli zahraničný vietor, prilákali turistov do mesta nie len na poobednú kávu a koláčik, ale aj na večerné vínko či netradičné pivá. Podstatne sa zvýšil počet zahraničných zákazníkov v podnikoch. Keď do nejakého zavítaš, určite započuješ od niekoľkých stolov cudzí jazyk.

foxford

Foxford, foto: facebook.com

„Hipsterčina“ v gastronómii rozšírila ponuku podnikov o Latté-art, domáce limonády od výmyslu sveta, domáce a raw koláčiky, quiche samozrejme cheessecaky, využívajú palety a tabule a kriedy, visiace žiarovky a neštandardné predmety vo funkcii svietidiel, samozrejme kávičky, pivká a  tak ďalej. Okrem toho s príchodom hipsterských podnikov si môžeme do kaviarní priniesť aj domácich miláčikov. Predtým to bola skôr výnimka.

laputika

La Putika, foto: facebook.com

Ľudia už nemajú veľmi záujem navštevovať obyčajné podniky. Stačí sa prejsť mestom a každý vidí, že najplnšie sú práve podniky, ktoré sa niečím odlišujú, ktoré ponúkajú niečo iné, niečo nové.

coctailroom

Coctail Room, foto: facebook.com

Veľa ľudí na hipsterské veci ukazuje prstom v negatívnom zmysle, ale uvedomme si, že konzervatívny prístup nič nikam neposúva. Potrebuješ sa niečím odlíšiť, niečím zaujať, byť iný, byť in, určovať trendy. Presne to hipsteri v Bratislave dokázali – odlíšili sa, a tým spravili výnimočným aj naše hlavné mesto.

Sleduj, ako sme sa pozreli na príbeh jedného z TOP bratislavských podnikov. Náš vlog z KC Dunaj:

zdroj titulnej fotografie: Urban House FB/Kc Dunaj FB

Najnovšie video