Budúcnosť lietania: budeme lietať na jednom z týchto lietadiel za 5 rokov?

Eduard Radimak / 11. novembra 2015 / Lifehacking

Od nešťastného pádu Concorde sa rýchlosť v hromadnej leteckej doprave pozastavila na bode v akom bola už pred 30 rokmi. Dnešná doba je však v znamení rýchlosti. Aká teda bude budúcnosť lietania napr. vďaka projektom ako sú Skylon, AS2 a N + 2?

 

Skylon

 

budúcnosť lietania

Dodanie Skylon Superjet finančne zabezpečuje britská vláda.

 

Za týmto projektom stoja spoločnosti Reaction Engines a BAE Systems. Super-lietadlo Skylon je nadzvukové lietadlo, ktoré využíva dvojicu revolučných synergicky vzduch nasávajúcich raketových motorov. Práca motorov SABRE – tzv. „aerospace“ motorov – umožňuje lietadlu fungovať jednak v zemskej atmosfére, tiež v nižšej stratosfére – teda na hladinách, kde lieta väčšina komerčných lietadiel – ale navyše aj v nižšej obežnej dráhe Zeme.

budúcnosť lietania

Rez motora Sabre. Rad vnútorných výmenníkov chladí horúce prúdy vzduchu extrémne rýchlo.

 

Schopnosť dostať sa až na orbit bude znamenať, že Skylon bude schopný vzletu z tradičného komerčného letiska, dostať sa až na hranicu vesmíru a potom pristáť kdekoľvek inde na svete – a to počas 4 hodín. Pre porovnanie, teraz trvá komerčnému letu 4 hodiny dostať sa z Londýna do Istanbulu, a trikrát tak dlho by trval let z Londýna do Tokia.

Kľúčovým kusom technológie sú pri motoroch SABRE výmenníky tepla novej generácie, ktoré umožňujú jednotkám motora chladiť horúce prúdy vzduchu z viac ako 1000 °C do mínus 150 °C za menej ako 1/100 sekundy.

 

budúcnosť lietania

Jednou z unikátnych komerčných benefitov Skylonu je jeho schopnosť vzlietnuť a pristáť na bežných komerčných letiskách.

 

Bude Aerion AS2 nový Concorde?

budúcnosť lietania

 

 

S rozpočtom cez 100 miliónov $ a s plánovaným štartom v roku 2019 je Aerion AS2 ďalším superjetom s ľahko skromnejšími cieľmi ako Skylon. So špicatým zobákom ako býva u business jetov zdiela AS2 vzhľadovo niečo s Concorde a z časti má aj podobné špecifikácie. Napríklad je schopný lietať rýchlosťou až 2 000 km/h (Concorde mohol letieť do 2 170 km/h) a zvládne cestu z Londýna do New Yorku iba za 3 hodiny (rekord Concorde bol 2 hodiny 54 minút a 30 sekúnd).

 

budúcnosť lietania

Luxusná kabína

 

Skúšobnú prevádzku plánujú testovať do r. 2019, certifikáciu na r. 2021 a prvé lety by mali začať v r. 2022. Design lietadla dáva prísľub revolučnosti – kostra z kompozitu uhlíkových vlákien, tvar krídiel má znížiť záťaž pri ťahu o 20% , kabína ponúka nadštandardne vysokú  úroveň pohodlia pre cestujúcich.

 

buducnost lietania 8

AS2 bude vybudovaný predovšetkým z uhlíkových vlákien kompozitných materiálov.

 

N + 2 je určený pre hromadnú leteckú prepravu, jeho kabína pojme 80 cestujúcich

budúcnosť lietania

 

 

Jedným z najväčších problémov, ktorým čelia technici pri vývoji nadzvukový lietadiel do budúcnosti je otázka aerodynamického tresku. Tento tresk je spôsobený poruchami tlaku vzduchu, ktorý obteká lietadlo pri rýchlosti vyššej ako zvuk a tvorí obrovské hromové vlny. Tieto vlny vytvárajú burácajúci aerodynamický tresk, ktorým sa preslávil Concorde. Problém je hluk, ktorý je tak silný, že v súčasnosti legislatíva  zakazuje tryskovým lietadlám prelet nad obývanou krajinou.

N + 2 je výsledkom spoločného úsilia Lockheed Martin a NASA, pričom si kladie za cieľ vyriešiť tento problém. Ich futuristické komerčné lietadlo sľubuje niesť 80 cestujúcich z New Yorku do Los Angeles len za 2 hodiny a 30 minút. Pre porovnanie, dnes cesta trvá viac ako 5 hodín s použitím štandardných komerčných podzvukových lietadiel. Kľúčové prvkom N + 2  je unikátny  troj-motorový dizajn, kde je jeden motor umiestnený na hornej časti lietadla a ďalšie dva sú inštalované v spodne časti. Tým sa má sonický tresk znížiť na úroveň akceptovateľnú pre nadzemné cestovanie.

 

budúcnosť lietania

Troj-motorový dizajn –  jeden hore a dva dole významne znižuje aerodynamický tresk.

 

zdroj: mashable.com, setri.sk, 
Pridať komentár (0)