Dnes je deň nenakupovania, Black Friday môžeš pokojne ignorovať
- Black Friday má svojich kritikov a vlastnú konkurenciu, ktorá odmieta konzumnú spoločnosť
- Je ňou deň nenakupovania, ktorého hlavnou myšlienkou je nekúpiť za 24 hodín absolútne nič
- Black Friday má svojich kritikov a vlastnú konkurenciu, ktorá odmieta konzumnú spoločnosť
- Je ňou deň nenakupovania, ktorého hlavnou myšlienkou je nekúpiť za 24 hodín absolútne nič
Dnešný deň oslavuje konzumná spoločnosť takzvaný Black Friday, čo v preklade znamená čierny piatok. V tento deň lákajú firmy zákazníkov na vysoké zľavy a svetový fenomén je najviac rozšírený v Spojených štátoch.
Čierny piatok má súvis aj s Vianocami, keďže sa považuje za začiatok predvianočných zhonov a nákupov. Ponúkané zľavy sú v kontexte skutočných zľiav naozaj otázne.
Niektoré firmy dokonca ponúkajú „v zľave“ produkty, ktoré stáli predtým menej. Takýmto šikovným spôsobom si chcú firmy privyrobiť viac a v značnej miere im to aj vychádza. Niektorí predajcovia však dokážu ponúknuť výhodné zľavy, treba byť však veľmi opatrný.
Niektoré firmy zľavy majú, ale v skutočnosi ani veľmi nie
O tom, že niektoré „zľavy“ sú naozaj len marketingovým ťahom, vie aj český startup Hlídač Shopů, ktorý sa zameriava na zľavnené ceny a porovnáva ich s minulosťou. Spotrebiteľ tak má prehľad o vývoji ceny a vie, či je zľava skutočná, alebo nie.
„Minulý rok si títo internetoví obchodníci pomocou kúzlenia s pôvodnou cenou prifarbovali zľavy o zhruba desať percent,“ tvrdia na svojej stránke.
Dnešný deň je však aj dňom nenakupovania, ktorý vyšiel práve na Black Friday. Tento deň vznikol v kanadskom meste Vancouver a väčšinou býva vždy deň po americkom sviatku Dni vďakyvzdania. Má byť akousi konkurenciou pre Black Friday, ktorý označujú priaznivci Dňa nenakupovania za vysoko konzumný.
Prvý Deň nenakupovania sa uskutočnil v Kanade v roku 1992 a bol reakciou na presýtenosť trhu. Hlavnou myšlinkou Dňa nenakupovania je nekúpiť za 24 hodín nič.
„Zavrite si peňaženky, rozrežte svoje kreditné karty a zbavte sa lásky svojho života – nakupovania,“ hlása oficiálny web.
Značky bojkotujú
Neoficiálne sa tento deň začal už v roku 1968, kedy sa spustila pred Vianocami kampaň na varejné ignorovanie aspektov Vianoc. S tým súviselo aj masívne nakupovanie a honba za cenovo výhodnými značkami.
Niektoré značky začali dokonca ignorovať Black Friday. Namiesto toho volajú po strávení dňa vonku v prírode alebo ekologickým spôsobom. Jednou zo známych značiek je Patagonia.
Zľavami Black Friday žijú všetky veľké značky na svete ako Apple, Amazon alebo Samsung. Na Slovensku sú výpredaje taktiež bežné a zľavy nájdeš takmer v každom obchode.
Čoraz viac však cítiť ohlasy kritikov, ktorí nesúhlasia s konzumnou spoločnosťou a odvolávajú sa na ekologickú stránku veci.
Zdroje: Buy, Nothing, Day