Fiedler Capital – penetrácia VC na Slovensku je stále nízka

  • Na Slovensku máme ďalšieho hráča na poli VC, tento krát prichádza priamo zo susedného Maďarka. Fiedler Capital je spoločnosť, ktorá sa investorsky angažuje v strednej a východnej Európe. Jordan Bocskov (jeden z partnerov) nám prezradil, prečo by ste mali hľadať funding práve u nich.
image_1414767704.jpeg
  • Na Slovensku máme ďalšieho hráča na poli VC, tento krát prichádza priamo zo susedného Maďarka. Fiedler Capital je spoločnosť, ktorá sa investorsky angažuje v strednej a východnej Európe. Jordan Bocskov (jeden z partnerov) nám prezradil, prečo by ste mali hľadať funding práve u nich.

Ahoj Jordan, ešte raz ďakujem za rozhovor. Vaša spoločnosť je v našich končinách relatívne neznáma. Ako by ste opísali svoju spoločnosť a jej úlohu v našom startupovom ekosystéme?

Fiedler Capital (FC) je startupom sám o sebe, ktorého cieľom je stať sa jedným z popredných hráčov zameraných na VC v regióne strednej a východnej Európy. Slovensko je krajina, kde vidíme relatívne veľké možnosti nepokrytého VC trhu, stabilné podnikateľské prostredie a veľké množstvo talentovaných mladých odborníkov. 

 

Ako dlho existuje spoločnosť Fiedler Capital? Aké boli hlavné problémy, s ktorými ste sa stretli? 

FC sme spolu s Robertom Hegedüsom založili iba na jar tohto roka. Hlavnou úlohou FC je byť rýchly a usilovný zároveň, nakoľko pôsobíme v rýchlo meniacom sa prostredí, kde rýchle rozhodovanie znamená určitú konkurenčnú výhodu. 

 

Ako pomáha FC startupom a aké služby poskytujete? Môžeme hovoriť o FC ako o “smart money”? 

FC sa snaží robiť iba tzv.: “smart investments”, čo znamená, že neposkytujeme len financovanie na úrovni 200-250 tisíc EUR, ale staráme sa aj o prenos vybraných benefitov prostredníctvom využitia prispôsobených nástrojov pre naše startupy. Poskytujeme nepretržitý couching v oblasti špecifických sietí a strategické poradenstvo prostredníctvom našich poradcov a mentorov. Tiež máme dobré vzťahy so strategickými partnermi na svetovej úrovni, ktorí asistujú naším startupom pri ich akcelerovaní, právnom a účtovnom poradenstve a podnikových financiách.  

 

Môžete mi povedať, ktoré oblasti sledujete? Alebo, lepšie povedané, do akých spoločností FC investuje a prečo? 

Naším hlavných cieľom je B2B sektor, ktorý pochádza zo strategického riadiaceho odvetvia. Máme hlboké znalosti trhových mechanizmov a hnacie sily stojace za firemnými rozhodnutiami. Osobitnú pozornosť venujeme IT odvetviu, med-tech, biotech a zelenej energii. 

 

Ako ich prilákate? Čo je vašou najväčšou konkurenčnou výhodou v porovnaní s ostatnými investormi?

Nie je to iba investovať tzv. “smart money” (čo je unikátnym javom samo o sebe), ale naším hlavným predajným argumentom je rýchlosť rozhodovania, flexibilita našich transakčných podmienok a v neposlednom rade prinášame hmatateľný obchodný výsledok.

 

 

Čo je znakom dobrej investície, pokiaľ ide o FC?

Pointa je v tom, že sa snažíme investovať do ľudí a nápadov. V momente keď sa spojí silný tím s dobrým podnikateľským konceptom a pracujú spolu na spoločnej méte, vznikajú skutočne dobré možnosti pre úspešné investície.

 

Myslíte si, z vášho uhla pohľadu, že je na Slovensku dostatok VC pre startupy a začínajúce spoločnosti? 

Slovensko je ešte stále relatívne nepokrytým trhom, ale určite už doháňa región strednej a východnej Európy. Napríklad Maďarsko je nadpriemerom EÚ,  pokiaľ ide o HDP vážene VC výdavkami.

 

V nadväznosti na predchádzajúcu otázku, ako by ste opísali momentálnu situáciu vo VC priemysle? Nemyslíte si, že čelíme iba ďalšej tech bubline? 

Samozrejme, že mať startup je v dnešných dňoch módne. Veľké množstvo či už “zámožnejších” individuálnych osôb alebo exekutívnych firemných pracovníkov by sa radi stali angel investormi. Chcú byť vnímaní ako moderní a zároveň sociálne zodpovední. Mladí ľudia majú záujem založiť si svoje startupy, pretože v dnešnej dobe je podnikanie tá “naj-coolovejšia” vec, keď robíte veci ako mladý profesionál. Bublina? Domnievam sa, že tomu tak určite nie je. Avšak pri výbere musíme nastaviť prísne kritériá a musíme robiť iba “smart investments” s rozumnou valuáciou.

 

 

Ktorú z vašich investícii považujete za najlepšiu? Investovali ste už aj do nejakých slovenských startupov?

Nemali sme ešte šancu investovať do žiadneho slovenského startupu, ale rozhodne to máme v úmysle. S ohľadom na zaujímavé ponuky sa však chystáme uzavrieť takú investíciu ešte tento mesiac. 

 

Ak by ste mali porovnať vyspelosť startupového ekosystému na Slovensku s Českou republikou alebo Maďarskom, v čom by boli vaše pripomienky? A na čom sú založené?

Maďarsko je jedným z najviac vyspelých startupových ekosystémov vo východnej Európe, s množstvom hráčov a neuveriteľným množstvom kapitálu na trhu. Priamym dôsledkom je veľmi silná konkurencia v oblasti VC, takže pre podnikateľov je jednoduchšie financovať svoje projekty. Udialo sa tu toho už veľa, pokiaľ ide o inkubátory, vzdelávanie, podujatia a rozvoj komunity, ktoré dokopy vytvárajú živú a inšpiratívnu atmosféru pre startupy. Česká republika je tiež efektívnym a skvelo fungujúcim ekosystémom pre startupy, s hŕstkou oddaných hráčov, z ktorých každý má osobitnú úlohu na startupovej scéne. Slovensko je skvelou príležitosťou pre FC, pretože trh je tu stále nevyužitý. Miestne VC robia skvelú prácu, ale stále tu vidíme ešte veľký priestor pre ďalší rozvoj a vzdelávanie komunity. 

 

Sú vaše startupy zamerané viac na Sillicon Valley, pokiaľ ide o cieľový trh pre ich produkty/market development a hľadanie investícii alebo sú viac zamerané na oblasť strednej a východnej Európy?

V prípade, že vidia US ako svoj hlavný cieľ, aké zmeny by mali byť vykonané v regióne strednej a východnej Európy, aby získali väčšie kompetencie a startupy mali záujem tu zostať? Neveríme v dosiahnutie amerického sna, obzvlášť pokiaľ  ide o začínajúce stratupy v ich počiatočnej fáze. UK alebo DACH (Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko) región môže byť oveľa reálnejším cieľom pre rozšírenie sa, a to ako z hľadiska market developmentu, tak aj z hľadiska získania A series investícií pre zabezpečenie ďalších rokov ich fungovania. Toto je vlastne aj súčasťou FC stratégie, aktívne pomáhať naším portfóliovým spoločnostiam osloviť pre nich dôležité trhy. Máme potrebné vzťahy s investormi a business inteligence, ktoré slúžia ako efektívnym prepojením medzi trhmi UK/DACH a CEE. 

 

Aký mate vzťah s ostatnými VC spoločnosťami na Slovensku? 

V krajinách, kde ako FC nemáme priame zastúpenie, sa snažíme presadzovať prístup kooperácie. Na základe čoho, sme už aj na Slovensku nadviazali partnerstvo s niekoľkými kľúčovými hráčmi. 

 

A na záver ešte jedna otázka na telo, koľko káv denne vypijete :)?

Snažím sa ich nevypiť viacej ako 5 za deň :)

 

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech