John Vanhara: Prečo som predal Shipito

  • Úspešný český biznis, ktorý bol založený za účelom uľahčiť českým nakupujúcim shopping za veľkou mlákou, postupne dorástol do globálnych rozmerov. Mnohí sa preto divili, keď nedávno prišlo k predaju tejto firmy private equity investorom, ktorých cieľom je Shipito pripojiť ku ďalšej zasielateľskej firme. Founder John Vanhara sa v rozhovore vyjadril k detailom predaja a vyjasnil, prečo a ako ku nemu došlo.
image_1433238189.jpeg
  • Úspešný český biznis, ktorý bol založený za účelom uľahčiť českým nakupujúcim shopping za veľkou mlákou, postupne dorástol do globálnych rozmerov. Mnohí sa preto divili, keď nedávno prišlo k predaju tejto firmy private equity investorom, ktorých cieľom je Shipito pripojiť ku ďalšej zasielateľskej firme. Founder John Vanhara sa v rozhovore vyjadril k detailom predaja a vyjasnil, prečo a ako ku nemu došlo.

 

Najdôležitejšia otázka na úvod – prečo ste predali Shipito?

J.V.: Vo svete biznisu sa často hovorí, že skutočnému zmyslu rozumejú iba insideri. Napríklad keď podnikateľ povie, že nechce predať, tak to často neznamená, že by nechcel predať. Len nechce predať za malú cenu alebo v nevýhodnej dobe, kedy by nedostal dobré podmienky. Ani ja som firmu predať nechcel! Budoval som Shipito tak, že ho budem vlastniť celý život. Robil som rozhodnutia s výhľadom na veľa rokov dopredu. Mohol som napríklad ísť ľahkou cestou a prenajímať si každý sklad. Ale urobil som si to ťažšie a povedal som si, že musím každý sklad kúpiť. Čo znamená zarobiť si na preddavok a vybaviť pôžičku. Sklady, ktoré som nakúpil mali nakoniec oveľa menší mesačný náklad, ako keby som ich prenajímal. VC a private equity investori takto neuvažujú. Investície do nehnuteľnosti vidia ako utápanie kapitálu a preto toto rozhodnutie kritizujú. Ja som si ale myslel, že SHIPITO budem skutočne vlastniť min. desiatky rokov a keď budem mať jedného dňa sklady kompletne splatené (bez pôžičiek), tak to bude obrovská konkurenčná výhoda.

 

 

Moja neochota k predaju pramenila z nedôvery v to, že nájdem kupujúceho podľa mojich predstáv. Väčšina predajov funguje tak, že kupujúci chce, aby ten pôvodný majiteľ vo firme ešte pár rokov zostal. A chcú si to poistiť tak, že vám nezaplatia celú kúpnu cenu pri predaji. Dostanete napríklad polovicu a druhú v priebehu ďalších 3-4 rokov po predaji. Ta druhá polovica je často viazaná na dosiahnutie rôznych cieľov (tzv. earnouts). Nesplnené ciele = strata nároku na earnouts. Vedenie biznisu, ktorý ste síce sami vybudovali, ale nový majiteľ vám diktuje, čo máte robiť, môže to byť veľmi frustrujúce. Nechcel som to zažiť. Takže mojím cieľom bolo predať ho jedine, ak by som dostal čo najviac peňazí ihneď, bez earnoutu. Lenže na toto mi väčšina ľudí hovorila, že to neni veľmi reálne. Veľa sa o tom nehovorí, ale je to realita ako tieto obchody prebiehajú.

Jeden z potenciálnych kupujúcich ma pravidelne kontaktoval už od roku 2011. Dokonca nám vtedy aj dali ponuku na odkúpenie Shipita. Ale ja som mal vždy pocit, že sa skôr snažia zistiť informácie o tom, ako nám čo funguje. Jednanie skončilo, keď od nás chceli čim viac detailnejšie informácie o tom, kde máme marže, koľko zásielok posielame do akej krajiny, na aké heslá bodujeme v Google AdWords a podobne. To bol hlavný dôvod, prečo sa naše rokovania zastavili.

 

 

Minulý rok (2014) ma znovu kontaktovali, že do nich teraz investujú private equity investori, a že budú chcieť skupovať ďalšie firmy. Cieľom je vybudovať jednu obrovskú firmu s obratom cez 100 miliónov dolárov. Už som bol trošku skeptik, tak som to stále odmietal. Nechcel som ani pristúpiť na schôdzku, pretože mám k ním osobne dosť veľkú nechuť. Po opakovanom naliehaní s žiadosťami o schôdzku som po maile oznámil, za akých podmienok by som predal Shipito. A ak na to pristúpia, tak môžeme jednať osobne.

Mal som v tej dobe na ročnom internshipe veľmi šikovného človeka zo Slovenska. Väčšinou som do USA pozýval programátorov, ale toto bolo prvýkrát, čo som zobral na skúšku niekoho, kto nie je programátor. Tak som si povedal, že to môže byť dobrá príležitosť pre Mareka a ostatných ľudí vo firme sa trošku oťukať v jednaní s investormi/kupujúcimi. Pre seba som si hovoril, že by som firmu jedného dňa rád predal. A ja tak nemám rád tie rôzne schôdzky, takže by bolo fajn, keby som to mohol nadelegovať. Bol som presvedčený, že tá schôdzka s kupujúcim bude strata času. S Marekom a s pár top ľuďmi vo firme sme vypilovali prezentáciu. Vysvetlil som im, čo môžu hovoriť a čo nie. Na čo si dávať pozor. A tiež som im povedal, že o nič nejde, keď to pokazia. Úprimne som fakt neveril, že sa firma predá.

Na samotnej schôdzke jednali investori teda s mojimi zamestnancami. Marek urobil fantastickú prezentáciu. Myslím, že bol hviezdou toho dňa. Pretože investori sa tak veľmi nadchli, že okamžite dali ponuku na odkup. Mne sa podarilo vyjednať si back-up fee, ktorý by mi ostal aj v prípade, že ku odkupu nedôjde. Vylúčil som tak možnosť, že chcú od nás opäť len vyzvedať informácie.

 

 

Potom prebiehalo tzv. due diligence. Neuveriteľné množstvo práce a papierovačiek. Bol som veľmi rád, že už som trošku v pozadí a že som mohol nechať mojích zamestnancov pomáhať pri vyjednávaní a dodávaní dokumentov ku due diligence. Na investorov moji zamestnanci urobili veľmi dobrý dojem. Páčilo sa im, akú majú energiu a ako sa s nimi dobre jedná. Zo mňa taký pocit asi nemali, tak možno boli nakoniec aj radi, že sa ma po vyplatení všetkých peňazí zbavia. :)

Do poslednej minúty som si hovoril, že je úplne jedno či predám alebo nie. A tím pádom sa mi darilo tvrdo vyjednávať. Oni tie transakcie fungujú tak, že pri due diligence sa vždy nájde niečo zlého. A potom chce kupujúci zľavu. Niektorí investori to pri vyjednávaní úplne zneužívajú. Vedia, že predajca investoval už obrovské množstvo času a peňazí do toho predaja. Má už všetkého plné zuby. A už aj rozmýšľa, čo s tými peniazmi bude robiť. Vidí sa na jachte a ako už nemá žiadny stres z podnikania. V tomto okamžiku kupujúci povie, že chce zľavu, pretože našiel niečo negatívne pri due diligence. Presne toto som pri mojej transakcií zažil. I keď moji kupujúci sú super féroví, tak sa našli problémy, čo sme mali a ani sme o nich nevedeli. Vypadalo to, že sa celá transakcia rozpadne. Investori povedali, že musím výrazne znížiť cenu, inak to neprejde. Nakoniec sme sa ale dohodli.

 

 

Komu ste Shipito predali a za koľko?

Konečným vlastníkom je private equity firma Tritium Partners. Jednal som v minulosti s mnohými investormi a toto sú asi prví, z ktorých som mal výborný dojem. Keby som mal dať referenciu tak na 100% doporučujem. Tritium Partners minulý rok investovali do podobnej firmy ako Shipito a získali v nej väčšinový podiel. Táto firma sa teraz premenovala na Global Access a je expertom na posielanie zásielok do celého sveta pre B2B. Shipito je expert na B2C, takže bolo prikúpené, aby sa dosiali ďalšie synergie. Tento business je založený na objeme. Čím väčší objem zásielok dostanete, tým viac môžete všetko zefektívniť alebo dosiahnuť väčších zliav u prepravných spoločností.

Za koľko presne som predal zverejňovať nemôžem. Čo sa týka ceny, moje očakávania sa doteraz nikdy nestretli s realitou. Štandardnou predajnou cenou firmy v kategórií logistika a preprava je zhruba 5-8 násobok zisku. Mne sa tieto násobky nikdy nepáčili. I keď som predtým vyjednával, tak som chcel väčší násobok a bolo mi vždy povedané, že to je nereálne. Nikdy som sa netajil, aký ten násobok chcem. Kto so mnou o tomto v minulosti jednal, ten si to môže domyslieť. Len môžem povedať, že sa mi to tento krát podarilo dosiahnuť a dostal som to, čo som chcel.

 

 

Aký bol hlavný dôvod predaja?

Ten hlavný dôvod bola naskytnutá príležitosť. Ako som hovoril, predať firmu by chcel možno každý, ak by sa našiel ideálny kupec. Ja som to cítil úplne rovnako. Ale veľmi som neveril, že sa to stane. Neveril som, že mi niekto dá tie peniaze čo chcem bez earnoutu. A on sa taký kupec našiel. Videl som v tom príležitosť, ktorú som chcel využiť. Dnes už rozumiem trošku lepšie prečo chceli Shipito tak veľmi kúpiť. Tie motivácie kupujúceho sú oveľa dôležitejšie ako motivácie predávajúceho. Keď je naozaj správne načasovanie a ten kupujúci ma motiváciu transakciu zrealizovať, tak to výjde. Pomohla aj situácia trhu. Akciový trh posledných rokov stále stúpa. V USA je veľa optimizmu. Firmy robia rekordný počet IPOs a prebieha množstvo akvizícií firiem. Toto všetko prispelo k tomu, že teraz bola dobrá doba na predaj.

 

Čo budete robiť ďalej?

Stále mi zostáva firma Incparadise.com, ktorú vlastním v Nevade a od roku 2002 podniká v oblasti zakladania firiem v USA. Je to troška zanedbaná firma, pretože posledných 7 rokov som sa naplno venoval Shipitu. Ale IncParadise stále pekne funguje, zarába peniaze a je to taká cash flow stálica. Skúsim ju trošku znova oprášiť. Ale úprimne nemám žiadnu túžbu vrhať sa do nejakého nového projektu. Podnikanie bolo pre mna prostriedkom k získaniu peňazí, ktoré potrebujem, aby som mohol žiť podľa svojich predstáv. Mám pocit, že peňazí mám dosť. Tiež mám rôzne koníčky, ktorým sa chcem venovať. Keby ma nejaký projekt veľmi nadchol, tak sa do neho asi pustím. Konkrétne plány nemám.

 

 

Predali ste aj sklady?

Nie, investori (VC, private equity) investovanie do skladov moc nemajú radi. Takže sklady mi zostali a tie teraz prenajímam Shipitu.

 

PS: Tak už teraz všetci asi všetko vedia. Nie je potreba ďalej márniť čas dohadovaním a špekuláciami. Všetci sa môžu vrhnúť späť do budovania svojich vlastných projektov.

 

zdroj: podnikamvusa.com

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK