Kľúč k úspechu dizajnérov

Braden Kowitz / 14. augusta 2014 / Lifehacking

Správna kritika je jednou z najdôležitejších ingrediencií skvelého dizajnu.

 

Kľúč k šťastným a produktívnym dizajnérom: naučte svoj tím ako správne kritizovať

Správna kritika je jednou z najdôležitejších ingrediencií skvelého dizajnu, avšak často sa stáva, že po kritike sa v kútiku duše  dizajnéri cítia frustrovaní, rozhodení alebo  bezmocní. Aj keď to každý myslí dobre, existuje množstvo spôsobov, ako sa aj dobre mienená kritika môže vymknúť spod kontroly a ublížiť celému procesu.

Našťastie, s trochou ohľaduplnosti dokáže každá spoločnosť vybudovať produktívne prostredie plné nadšenia a úprimného feedbacku. Teraz si povieme, ako na to.

 

Aby sme vytvorili skvelý dizajn, tímy potrebujú prostredie so zdravým feedbackom

Pracoval som s mnohými technickými tímami s rozdielnymi názormi na spätnú väzbu. Najhoršie také stretnutie vyzeralo ako strieľanie na terč – dizajnéri predniesli svoje návrhy, ktoré starostlivo pripravili a dali si na nich záležať a ostatní členovia tímu ich všetky zmietli zo stola svojimi sťažnosťami – prečo nie je to tlačidlo červené? Môžeme to zväčšiť? Iné tímy sú zas prehnane zdvorilé a nesmelé. Takáto taktika je síce jednoduchšia,  ale ticho nedotlačí dizajnérov k tomu, aby sa z dobrých stali výbornými.

Myslel som si, že tieto rozdiely v poskytovaní spätnej väzby sú tak hlboko vryté do kultúry danej spoločnosti, že je priam nemožné zmeniť ich. Potom som si však všimol niečo prekvapivé: odhliadnuc od ostatných tímov, feedback, ktorý si dávali dizajnéri navzájom bol vždy veľmi nápomocný. Zameriavali sa totiž na rovnaké ciele, boli otvorení zmenám v prípadoch, keď navrhované riešenia nefungovali a kreatívni vo vytváraní alternatívnych prístupov k danej veci.

Ako sa týmto dizajnérom podarilo vytvoriť mikroorganizmus so zdravým feedbackom? V podstate je to veľmi jednoduché: všetci sa naučili správnej kritike v škole. Áno, je to tak, dá sa to naučiť. A pokiaľ budete nasledovať týchto zopár rád (a budete k sebe úprimní), každému tímu sa podarí vybudovať zdravú kultúru.

 

 

  1.        Aby ste naštartovali zmenu, kritizujte formálne

Každá zmena správania môže byť komplikovaná.  Naučiť celý tím, aby zmenil spôsob, akým poskytuje spätnú väzbu sa môže zdať priam nemožné. Pomôže nám pri tom trochu štruktúrovanosti. Začnite tým, že spravíte z neformálneho feedbacku formálny, v rámci konkrétnych naplánovaných stretnutí. To vám umožní pozvať tých správnych ľudí, špecifikovať ciele a ustanoviť základné pravidlá feedbacku.

Na stretnutí by malo byť iba pár ľudí, aby v miestnosti prebiehala len jedna spoločná konverzácia, 5-6 ľudí je tak akurát. Pomôže tiež, keby každý z nich mal rôzne skúsenosti. Nemusí to byť vrchnosť (CEO, CTO, atď.), skúste zapojiť niekoho, kto má prístup k najlepším dátam, ktoré by mohli dizajnu pomôcť. Napríklad niekoho z oddelenia podpory zákazníka alebo z predaja, tí by mohli pomôcť pri určovaní potrieb zákazníka. Mali by ste tiež zahrnúť ľudí, ktorí sa venujú kreatívnemu procesu a mohli by pomôcť v prípade, že sa zaseknete.

Pokiaľ máte na stretnutí určeného odborníka na diskusiu, jeho zručnosti vám môžu pomáhať najmä na úvodných stretnutiach. Jeho úlohou nie je poskytovať spätnú väzbu, ale uistiť sa, že všetci dávajú ten správny feedback. Zo začiatku to môže vyzerať veľmi náročne, ale pokiaľ si váš tím osvojí potrebné zvyky, budete potrebovať čoraz menej usmerňovania. Za krátky čas bude aj konverzácia na chodbe oveľa produktívnejšia.

 

2. Začnite s inštrukciami o správnej kritike

Najdôležitejšie je, aby všetci pochopili, aký je cieľ kritiky: všetci sme sa tu zišli, aby sme dizajnérom poskytli feedback, na základe ktorého budú môcť daný produkt vylepšiť. Nie sme tu na to, aby sme niekoho obviňovali za chybičky, ktoré produkt môže mať, alebo aby sme všetko na mieste vyriešili. Správna kritika pomáha dizajnérom vyvíjať sa.

Na začiatku si teda zopakujte, aký je cieľ správnej kritiky a ako dať dobrý feedback. Pri tom by vám mohli pomôcť nasledujúce body:

  •          Buďte otvorení – Nikomu nepomôže ak sa k ničomu nevyjadríte, aby ste mohli svoje pochybnosti neskôr vyjadriť naplno na chodbe. Nech dá spätnú väzbu každý, bez ohľadu na to, aké má v spoločnosti postavenie. 
  •          Buďte konkrétni – snažte sa poskytnúť čo najviac detailov ohľadne toho, čo podľa vás funguje, a čo nie. Ak poviete, že celý dizajn je skrátka zlý, pripravte sa na to, že budete potrebovať množstvo faktov na to, aby ste to dokázali.
  •          Všetko prepojte s cieľmi –  nekritizujte dizajn spôsobom „toto sa mi páči, toto sa mi nepáči“. Dobrý feedback sa zameriava na to, či sa dizajn stretol alebo nestretol s očakávaniami zákazníka a jeho biznis cieľmi. Buďte analytickí. Ak predsa len príde na emotívnu reakciu (to nie je bohviečo), pokúste sa zistiť, prečo to vo vás vyvolalo práve takú emóciu.
  •          Vyzdvihnite to, čo funguje – vždy upozornite na to, čo funguje dobre. Inak by ste mohli stratiť výborné nápady do ďalšej interakcie.
  •          Najprv problémy, potom riešenia – ak máte nejaký super dizajnový nápad, je to skvelé! To si ale pri príprave produktu mysleli všetci. Takže miesto toho, aby ste sa prekrikovali v riešeniach, skúste sa vrátiť o krok späť a najprv prebrať, v čom je vlastne problém súčasného dizajnu. Potom predneste svoje riešenia.
  •          Návrhy, nie príkazy – všetky nové nápady by mali byť prezentované ako návrhy, nie príkazy. Abstraktné nápady vyzerajú často lepšie ako ich konkrétna realizácia. Dôverujte dizajnérovej schopnosti preskúmať nové možnosti a priniesť jeho vlastné pripomienky.
  •          Bavte sa! – Keď sme pod stresom, nie sme veľmi kreatívni. Ale keď sa hráme, oveľa jednoduchšie vidíme všetky možnosti, ktoré svet ponúka. Urobte teda všetko pre to, aby ste pripravili správnu atmosféru: keď ľudia prichádzajú, pustite hudbu, začnite stretnutie nejakým zábavným videom, nech si každý vyberie miesto na sedenie, ktoré sa mu najviac pozdáva.

 

 

3.  Pripravte scénu

Aj keď už každý v miestnosti vie, ako správne poskytnúť feedback, stále sa môže stať, že veci sa vymknú spod kontroly. Ak dizajnér len ukáže na obrazovke svoj produkt a opýta sa „tak, čo si o tom myslíte?“ z celého stretnutia sa stane chaos. Je to akoby ste nasadli na sane a prikázali psom „ideme!“ a oni by sa všetci dali plnou rýchlosťou vpred, každý iným smerom, a vy na nich len hľadíte, pretože ste im nenasadili žiadny postroj.

 

Takže po tom, ako ste si prešli bodmi ako podať kritiku, dostávate sa do fázy, kedy dizajnér odprezentuje svoju prácu. Predtým však ešte musí pripraviť scénu. Každý prichádza na toto stretnutie so svojimi vlastnými predstavami o tom, čo zákazník potrebuje, so svojím vlastným biznis cieľom, a každý je viac-menej oboznámený s projektom ako celkom. Príprava scény je vlastne vytvorenie akéhosi spoločného videnia produktu, aby každý videl dizajn nie v súvislosti s vlastnými skúsenosťami, ale ako riešenie na konkrétny problém.

Takto napríklad pripravujem scénu ja:

  •          Prehľad biznis cieľov – tento štvrťrok je cieľom nášho tímu zlepšiť prepracovanie prostredníctvom aplikačného procesu.
  •          Prehľad požiadaviek zákazníka – už mnohokrát sme od zákazníka počuli, že proces je príliš komplikovaný a je náročné všetko zvládnuť v priebehu jedného stretnutia.
  •          Prehľad obmedzení – technický tím aj tak odporučil všetko úplne prepísať, takže máme množstvo priestoru na zmeny.
  •          Prehľad časového harmonogramu – Novú verziu chceme spustiť za 2 mesiace, takže prototyp by mal byť hotový tak v priebehu budúceho týždňa.
  •          Kontrola porozumenia v tíme– Znie to dobre? Na niečo som zabudol? Ak niekto nesúhlasí, ozvite sa teraz.
  •          Nastaviť očakávania– Strávil som niekoľko hodín náčrtom celkového priebehu  procesu, spravil som aj nejaké drafty. Takže toto je naozaj iba náčrt.
  •          Koncentrujte feedback – Chcem vedieť, či vám tento prístup vyhovuje. Nevšímajte si layout tých stránok. Naozaj potrebujem feedback ohľadne toho, aký je postup, a či je všetko umiestnené na správnych stránkach.

 

 

4.  Zahrajte sa na zákazníkov

Správna kritika nie je o predvádzaní sa. Existuje množstvo spôsobov, ako ukážete, že ste šikovný dizajnér, alebo že dokážete priviesť celú skupinu k dohode. Ale tu ide o kritiku. Snažíme sa dostať našim zákazníkom priamo do hláv a vidieť náš produkt úplne inými očami. Preto zo začiatku pomáha zahrať sa na zákazníka

  •          Vyberte si úlohu – neukazujte iba výsledný produkt, ukážte celý proces. Nepredpokladajte, že vaši kolegovia do detailov chápu, ako daný produkt funguje. Ukážte im všetky screeny. Áno, vyžaduje si to veľa práce, ale bude to stáť za to.
  •          Začnite ešte skôr ako od začiatku – začnite popis celého procesu od jeho úplného začiatku, aby ľudia pochopili kontext. Pokiaľ vám ide o kritiku mobilnej aplikácie, začnite s app store. Ak ide o kritiku emailovej kampane, začnite ukážkou inboxu.
  •          Použite obrazovku – papier je super, ale vaši zákazníci budú prepínať obrazovky, nie papier. V takýchto prípadoch je lepšie používať obrazovku, ktorú môžete preklikávať a v prípade potreby sa rýchlo vrátiť na predošlý obrázok.
  •          Buďte interaktívni – snažte sa urobiť dizajn čo najreálnejšie. Použite Flinto alebo Keynote a načrtnite prototyp. Jednoduchá animácia vie urobiť zázraky. Ak aj nemáte k dispozícii hot-spot, vystačia vám obyčajné pohyby myškou. Nikto si to nevšimne, verte mi.
  •          Neprezentujte až príliš – nebudete to vysvetľovať každému zákazníkovi, nechajte za seba hovoriť produkt. Začnite jednoducho, vysvetlite, čo urobí používateľ v každom kroku.
  •          Zapíšte si feedback – Požiadajte kolegov, aby si v tichosti zapisovali svoj feedback, zatiaľ čo vysvetľujete. V takom prípade všetko stihnete v reálnom čase, zozbierate širší záber názorov a vyhnete sa syndrómu skupinového myslenia.

 

5. Zozbierajte feedback a diskutujte

Teraz tá jednoduchá časť: Diskusia! Prejdite sa po miestnosti a od každého si vypýtajte spätnú väzbu. Buďte zvedaví. A aj keď som vám pri prezentácii radil, aby ste pracovali na obrazovkách, v tejto fáze pokojne prejdite na papier, aby ľudia videli celý priebeh procesu a vy si zatiaľ môžete robiť poznámky priamo pod každú časť vášho dizajnu. Nepripisujte svojej vytlačenej prezentácii príliš veľkú hodnotu a pokojne ju celú popíšte!

Pokiaľ je feedback trochu negatívny, ľahko si ho vezmete osobne. Ak sa teda začnete cítiť zle, zapamätajte si: vy nie ste váš dizajn. Aj oveľa lepší dizajnéri sa sekli. Sústreďte svoju energiu na počúvanie, aby ste našli spôsob, ako váš dizajn zlepšiť.

 

 

Už máte feedback, a teraz čo?

Feedback je dar. Zbožňujem ho. Vždy, keď sa až príliš zameriavam na problém, spolieham sa na svojich kolegov, ktorí mi pomôžu získať lepšiu perspektívu. Avšak aj celý tím sa môže príliš zameriavať na problém. Preto je dôležité ísť čo najskôr s produktom von a ukázať prototyp zákazníkom.

Kritika je vždy prvý feedback, ktorý na svoj dizajn dostanem. Po pár týždňoch práce na správnej kritike s mojim tímom je to čoraz jednoduchšie: môžeme preskočiť inštrukcie, rýchlejšie pripravíme scénu a dokonca sa nám podarilo prepracovať tento spôsob komunikácie aj do rozhovorov na chodbách. Všetky tieto zvyky sa nám pomaly automatizujú a prechádzajú priamo do našej tímovej kultúry. A keď bude naša kultúra silná, dizajnéri budú produktívnejší a šťastnejší.

Viem, že správna dizajnová kritika je veľmi náročná. Uberá vám čas od dôležitých úloh ako písanie kódu alebo odpovedanie zákazníkovi. Ale skvelý dizajnér nevznikne tak, že ho posadíte do rohu dúfajúc, že z neho vypadne riešenie. Najlepšie dizajny vznikajú kombináciou produktu, technológie, podpory zákazníka, obchodu, a mnohých ďalších. Jednoducho povedané: Dizajn je prácou každého. A ak chcete prispieť k skvelému dizajnu, začnite tým, že sa váš tím naučí správnej kritike.

 

Zdroj: venturebeat

Pridať komentár (0)