Koniec záka­zu bicyk­lov na pešej zóne? Nit­rian­ka Miš­ka ide do boja za prá­va cyk­lis­tov

Marianna Mikešová / 4. apríla 2017 / Zo Slovenska

zdroj: pinterest.com, pixabay.com

Stav dopra­vy je v mno­hý­ch slo­ven­ský­ch mes­tá­ch kata­stro­fál­ny. Čo je rie­še­ním? Dve kole­sá bez moto­ra. Mys­lí si to mla­dá Slo­ven­ka Micha­e­la Hef­ko­vá, kto­rá roz­beh­la odváž­ny pro­jekt na pod­po­ru cyk­lo­dop­ra­vy a vybu­do­va­nie lep­šie­ho posta­ve­nia cyk­lis­tov v Nit­re.

Mišku, ktorá pôvodne vyštudovala politológiu, zaujala téma udržateľného životného štýlu, ekológie a minimalizmu. Rozhodla sa preto zapojiť do štúdia na Sokratovom inštitúte, ktorý sa týmto oblastiam venuje. Keďže bicykel je jej verným spoločníkom a denne sa stretáva s nefunkčnosťou systému, spustila občiansku iniciatívu Rozbicykľujme Nitru.

Foto: pixabay.com

Nitra a mnohé ďalšie slovenské mestá sú veľkosťou ideálne pre pohyb na bicykli. Spomeňme napríklad Piešťany, ktoré sú neoficiálne známe ako "mesto cyklistov" a na bicykli tam do práce či školy dochádza od jari do jesene takmer každý druhý obyvateľ mesta. Ideál cyklodopravy však kazí zlá infraštruktúra a množstvo zbytočných obmedzení. Na Kodaň sa skrátka nechytáme.

Podľa mladej Slovenky je doprava v Nitre v zanedbanom stave a namiesto toho, aby samospráva cyklistov podporovala, im kladie polená pod nohy. Jednou z najväčších prekážok je zákaz pohybu cyklistov na Pešej zóne, ktorý je neefektívny a zbytočný. Cyklistom bráni v plynulých presunoch do práce a mnohých už od dochádzania na bicykli odradili zbytočné pokuty. Pomalou jazdou po pešej zóne pritom nikoho neohrozujú a mesto ani nemá štatistiky o nehodovosti.

Foto: pixabay.com

Mnohí obyvatelia mesta si podobne ako Miška nevedia predstaviť život bez bicykla a každodenná cesta do zamestnania či školy na dvoch kolesách im prináša radosť a uľahčuje život. Tento skvelý spôsob dopravy treba podporovať a cyklistom udeliť väčšie práva, lebo inak hrozí, že cyklistov bude na cestách ubúdať, a nie pribúdať.

Prečo? Cestné komunikácie sú pre cyklistov často nebezpečné a nie sú pre nich dostatočne prispôsobené. Chýbajú cyklotrasy a tie, čo existujú, majú skôr rekreačný charakter. Turistickou cyklotrasou popri rieke či cez park sa totiž do práce zvyčajne nedostaneš. Navyše sú mnohé v dezolátnom stave. Toto pritom nie sú problémy len Nitry, ale aj spomenutých Piešťan a ďalších stredne veľkých slovenských miest. Bratislava je samozrejme ešte silnejšia káva.

Foto: pixabay.com

Rovnaký názor ako Miška zdieľa mnoho obyvateľov Nitry a aj preto sa bez váhania do projektu zapojili ako dobrovoľníci alebo podporovatelia. Mladá Slovenka si tiež myslí, že téma mestskej cyklodopravy presahuje nielen do ekológie, ale aj zdravia obyvateľov, ekonomiky, verejného priestoru a celkovej atmosféry v spoločnosti.

Skvelému projektu držíme palce a veríme, že podmienky cyklistov v mestách sa budú meniť len k lepšiemu a možno sa raz priblížime aj k tej Kodani.

Foto: pixabay.com

Pridať komentár (0)