Bratislavu má prepojiť rýchlovlak s troma veľkomestami v okolitých štátoch
- V pláne je výstavba trate pre vysokorýchlostné vlaky
- Maďarské, slovenské, české a poľské hlavné mestá by mohli byť prepojené vlakom jazdiacim až 250 km/h
- V pláne je výstavba trate pre vysokorýchlostné vlaky
- Maďarské, slovenské, české a poľské hlavné mestá by mohli byť prepojené vlakom jazdiacim až 250 km/h
Na tohtoročnom Ekonomickom fóre v Poľsku sa zástupcovia V4 zhodli na vybudovaní trate pre vysokorýchlostné vlaky. Informáciu priniesol portál seznamzpravy.cz. Trať bude viesť z Budapešti cez Bratislavu, Brno a Varšavu. Vyhlásil to maďarský minister zahraničia.
Po novej trati by mali špeciálne vlaky premávať rýchlosťou až 250 km za hodinu. Pre porovnanie, naše vlaky dnes dosahujú maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Do okolitých veľkomiest by sme sa tak po novom mohli dostať za zlomok času, než ako je tomu dnes. Cesta vlakom z Bratislavy do Budapešti v súčasnosti trvá minimálne 2 hodiny 26 minút. Do Prahy sa dostaneme vlakom z nášho hlavného mesta za 3 hodiny 57 minút a do Varšavy za 7 hodín a 16 minút.
Ministerstvo dopravy Maďarska, Poľska, Slovenska a Českej republiky chcú teraz zadať štúdiu týkajúcu sa uskutočniteľnosti stavby tratí. Štúdia by v ideálnych podmienkach mala byť hotová budúci rok na jeseň. Maďarská vláda na ňu vyčlení 1,5 miliardy forintov (takmer 4,6 milióna eur.)
S prihliadnutím na včerajšie udalosti, kedy sa oddelili dve vlakové súpravy, znie tento plán novej železnice ako rozprávka z budúcnosti. Predsa len, nie jedného Slováka zavalí vlna skepticizmu, keď si uvedomí, že v súčasnosti sme vôbec radi, ak vlak príde na čas, máme si kam sadnúť a súprava sa za jazdy jednoducho nerozpadne. Ako sa však hovorí: kým vieš snívať máš nádej… Nám nezostáva nič iné, len veriť, že vysokorýchlostných vlakov sa dočkáme a nepôjde len o sci-fi ako je to v prípade dialnice z Bratislavy do Košíc.
Príkladom nám môže ísť aj Uzbekistan
Zaujímavé je to, že vlaky jazdiace minimálne 250 km/h sú bežnou realitou už aj v krajine akou je Uzbekistan. Najrýchlejší rast železničného priemyslu však zažíva Čína, ktorá má najväčšiu vysokorýchlostnú sieť na svete. Z Pekingu do Šanghaja jazdí nový vlak Fuxing, ktorého maximálna povolená rýchlosť dosahuje 351 kilometrov za hodinu. Vďaka tejto rýchlosti sa 1 247 kilometrov dlhá cesta skrátila na štyri hodiny a 28 minút. Za takýto čas sa my nedostaneme ani zo západného Slovenska na východ krajiny.