Marek a Filip učia Slovákov robiť predajné videá. „Niekedy stačí vizuálny hook. Spraviť niečo, čo diváka vyruší“

  • Marek s Filipom vysvetľujú, akú majú predajné videá silu
  • Pomáhajú podnikateľom predávať a predať viac za menej
  • Chcú vychovať novú generáciu tvorcov
Marek Majerčík a Filip Langstein podnikajú so svojou spoločnosťou Fladingo.
Marek Majerčík a Filip Langstein podnikajú so svojou spoločnosťou Fladingo. Archív M.M a F.L./Filip Tomčík
  • Marek s Filipom vysvetľujú, akú majú predajné videá silu
  • Pomáhajú podnikateľom predávať a predať viac za menej
  • Chcú vychovať novú generáciu tvorcov

Marek Majerčík a Filip Langstein sa marketingu venujú už sedem rokov, ale ich vášeň pre túto prácu vznikla dávno predtým, než sa stala ich profesiou. Spoločne spravovali reklamné rozpočty v hodnote viac ako 4 milióny eur pre klientov naprieč rôznorodými segmentmi – od módy, kozmetiky, hračiek a elektroniky až po cestovanie, reality, vzdelávanie či šport.

Projekt zameraný na vytváranie tzv. surových predajných videí

Vždy ich však spájala snaha o hľadanie efektívnejších ciest, ako osloviť zákazníka a premeniť reklamu na reálne výsledky. Aj preto vzniklo Fladingo – projekt zameraný na vytváranie tzv. surových predajných videí. Ide o autentický videoobsah vytváraný nezávislými tvorcami, ktorý sa následne strategicky nasadzuje do platených kampaní na platformách ako Meta, Google Ads či TikTok.

Výhodou týchto videí je, že pôsobia prirodzene a dôveryhodne – a presne to je dôvod, prečo v kampaniach dosahujú mimoriadne výsledky. Klienti Fladinga vďaka nim získavajú v priemere až o 50 % viac zákazníkov pri rovnakom rozpočte.

Dvaja mladí Slováci dnes firmám pomáhajú zistiť, či ich PPC kampane náhodou nezostali zaseknuté v roku 2018, alebo či skutočne využívajú potenciál digitálnej reklamy naplno. O tom, ako vznikol ich koncept, čo znamená tvoriť predajné video a prečo by sa mali značky zameriavať na videoobsah sa už dozvieš v rozhovore.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa fladingo (@fladingo.sk)

Čo vás inšpirovalo k tomu, aby ste založili svoju firmu?

Filip: S Marekom sme sa stretli pri jednom projekte, kde sa nám dobre spolupracovalo. Vravel som mu, že by som chcel niečo založiť a on povedal, že má v hlave už dlhšie nápad s predajnými videami. Cestou domov, keď som šoféroval zo stretka, mi to vŕtalo v hlave. Ešte v ten deň som spísal dvojstranový dokument stratégie takej spoločnosti aj s návrhom názvu. Potom sme si len online zavolali s tým, že ideme do toho. Vzniklo Fladingo.

Marek: V reklame som bol štyri až päť rokov a stále som hľadal, kde to posunúť. Od pondelka do soboty som bol zavalený pracovnými povinnosťami a nemal som čas rozbehnúť ďalšiu vec. Ak som nechcel obetovať všetok svoj čas aj spánok. Filip bol ten motor, ktorý to nakopol.

Súčasná situácia na trhu bude podľa vás takejto spoločnosti priať?

Marek: Teraz všade vyskakujú články, že všetko sa zdražuje. Je to tak aj s reklamou. Facebook sa netají tým, že cena za reklamu rastie každoročne o nejakých 15 až 20 %. A s čím som sa stretával ja, keď som nastavoval reklamy pre firmy, aby predávali viacej, tak sa opakovali požiadavky v zmysle „chceme tento rok predávať o 30 % viac“ a ideálne s rovnakým rozpočtom.

No na to nie je magický gombík, že teraz ho ja stlačím a obratom mám 30 % viac predajov a zatiaľ idem na kávu, vyložím si nohy a zapnem Netflix. Ak v týchto rokoch chcete rásť, budete musieť oveľa viacej makať. Ak nič nezlepšíte, tak s rovnakým rozpočtom dosiahnete menej predajov v porovnaní s minulým rokom. Skrátka, viac sa namakáte. Preto hľadáme cesty, ako robiť veci lepšie. A práve videá sú niečo, čo nám vie aj s rovnakým rozpočtom priniesť viac výsledkov.

Prečo ste si vybrali jeden druhého? Len na základe jednej spolupráce?

Filip: My máme asi obaja dobrý čuch na ľudí. Sadli sme si. Marek robil konzultanta u nás v agentúre Birdline, čiže už sme sa poznali aj predtým.

Marek: Na Filipa bol spoľah. Ja som ho dotiahol do projektu pre IPčko, lebo už sme to nevedeli kapacitne vykrývať. Páčili sa mi Filipove kreatívne výstupy a aj drive. Nebol lenivý a spravil viac ako sa od neho očakávalo. A to je alfa omega.

Bol to váš prvý spoločný úspech, keďže hovoríte, že sa vám spolu dobre robilo?

Filip: S touto kampaňou sme vyhrali zlatú EFFIE. Bola to náhoda, lebo prihlášku sme poslali tak 5 minút pred deadlinom. Veľa marketérov sa snaží celú svoju kariéru získať zlatú EFFIE, a možno nemajú ani bronzovú. Všetci sa nám smiali, že sme prišli v sakách ako maturanti a nakoniec zlato. A to sme sa k tomu dostali tak, že Mareka trafila reklama a do noci sme písali prihlášku, aby sme to stihli podať.

Aké sú vaše vízie s Fladingom?

Filip: Naším cieľom nie je súperiť s veľkými agentúrami. Tie sú skôr našimi partnermi. My chceme pomáhať podnikateľom predávať viac za menej, ako to máme aj v slogane. Ďalšou víziou je aj budovanie vlastnej kvalitnej tvorcovskej základne skrz kurzy. Potrebujeme klientov a partnerov rovnako, ako kvalitné výstupy na druhej strane.

Máte vopred definovanú cieľovú skupinu? S kým primárne spolupracujete?

Marek: Oslovujeme primárne malé a stredné spoločnosti. Sú viac otvorené experimentovať. Zatiaľ nám to dobre vychádza z pohľadu toho, že čo z toho vedia firmy získať. Ale máme ako klientov aj veľké firmy.

Mladí Slováci Filip a Marek ukazujú podnikateľom ako využívať v biznise predajné videá

Vy hovoríte, že znižujete náklady a zvyšujete výnosy. Viete prezradiť aj nejaké konkrétne čísla?

Filip: Záleží to od segmentov, ale aj produktu alebo služby. Ak je to produkt spoločnosti, ktorý vyrába a nikto iný ho nemá, vtedy to vie byť veľa percent. Ak je niekto reseller, je to už menej.

Marek: Jeden náš klient dokázal po zapojení predajných videí zvýšiť obrat 4-násobne z mesiaca na mesiac, pri nezmenenej efektivite. No taký rast sa nedeje až tak často. Častejšie sa stretávame so znížením ceny za nákup o 20 – 50 %.

Viete popísať ten kreatívny proces tvorby obsahu pre klienta? Ako to začína? Zasahuje do toho klient?

Marek: Zapájame tam všetky strany. Od klienta požadujeme detailné informácie, lebo väčšinou najlepšie pozná svoju cieľovku. Tieto dáta potom dopĺňame o detailný prieskum. Pozeráme sa na fóra, prieskumy, konkurenciu, celé si to analyzujeme, či už domácich konkurentov alebo svetových a potom aj ich reklamy. Robíme to preto, aby sme mali lepší základ na to, s čím začať, čo robiť a čomu sa vyhnúť.

Čo nasleduje potom?

Marek: Keď všetko zhromaždíme, navrhneme zameranie videí. To, čo budeme komunikovať vo videách, ktoré si následne validujeme s klientom. Všetko je u nás podložené dátami. Neponúkame klientovi niečo, čo by sme si vymysleli, pretože sa nám to páči. Všetko vychádza z prieskumu.

Z tohto celého procesu, o ktorom hovoríme, čo je najviac časovo náročné?

Filip: Úvodná analýza a prvý balík videí nám zoberie najviac časovej kapacity, lebo tam ideme fakt že na detail kvôli tomu, aby už tie prvé videá, ktoré dodáme, boli predajné. Chceme, aby už v tej prvej várke videí zažil klient úspešné kreatívy. Nie že ideme si teraz skúšať niečo točiť a uvidíme.

Na snímke Marek Majerčík a Filip Langstein z firmy Fladingo. Na konte majú jednu zlatú EFFIE.
zdroj: Archív M.M. a F.L.

Cielite primárne na vybrané sociálne siete? Viete, ktorá vám najlepšie funguje?

Filip: Funguje nám určite najlepšie Meta – čiže Facebook a Instagram. Ale niektorým klientom fungujú lepšie reklamy na TikToku a Snapchate. Záleží.

Marek: 90 % rozpočtu firiem na sociálnych sieťach stále zbieha do Facebooku a Instagramu.

Ako dlho vám trvá vytvoriť kampaň pre klienta? Je to individuálne?

Marek: Do mesiaca aj s kompletným prieskumom, napísaním scenárov, dohodnutím tvorcov a následnou postprodukciou videí.

Spomínate si na svojho prvého klienta? Bolo to hneď niečo veľké?

Filip: S Marekom sme ideu spoločnosti prvého pol roka testovali. Robili sme to za náklady videa, lebo sme si chceli proces otestovať a chceli sme vedieť, ako nám to pôjde. Nechceli sme zbesilo vbehnúť na trh, aby sme zrazu nezistili, že prídu klienti a nevieme to spraviť. Keď sme si povedali, že sme pripravení, dali sme na LinkedIn a Instagram, že zakladáme firmu. A hneď v prvý deň sa nám ozval Dedoles.

Veľká firma. Ako ste sa popasovali s touto výzvou? 

FIlip: My sme sa chceli prvý rok zamerať iba na slovenský trh. Menšie a stredné firmy. A zrazu Dedoles. Obrovská firma, viacero trhov – Česko, Bulharsko, Nemecko. Povedali sme si – čo teraz? Tak sa zrodilo naše motto, že najprv predaj, potom rieš. Samozrejme, s nadsázkou. Dohodli sme sa. Všetko sme zvládli, našli sme tvorcov v krajinách, našli sme aj nástroje. V sezóne sme robili 25 kreatív týždenne pre štyri trhy. A takýchto klientov pribúdalo. Museli sme prestať brať klientov na konci septembra, lebo sme vedeli, že to kapacitne nedáme.

Išlo to hladko, bez problémov?

Marek: Trošku sme sa popálili, ale aj niečo naučili. Pri takýchto pravidelných dodávkach sme sa už začali cykliť v nápadoch. Teraz už máme spôsoby, ako byť viacej rozmanití v nápadoch a spracovaniach. Aby to nebolo iba o tom, že človek si zoberie produkt a rozpráva do kamery, lebo to už je často okukané.

Museli ste z niečoho v prípade procesov upustiť, aby ste to ustáli?

Filip: Asi ako každá firma, bojujeme s tým, že si myslíme, že najlepšie si to vieme spraviť sami s Marekom, ale museli sme sa naučiť delegovať. Tá sezóna nás k tomu donútila. Všetky veci, ktoré sme vedeli outsourcovať, sme outsourcovali. Nechali sme si analyzovanie, vymýšľanie nápadov, kreatívu, komunikáciu s klientom.

Takže teraz už zvládate aj veľkých klientov?

Filip: Robili sme Dedoles, teraz točíme Nissan. Redfir, čo sú luxusné bezdierkové opasky, kde sme si veľmi sadli s majiteľom. Máme tiež marketingové agentúry ako partnerov.

Marek: Z firiem je to ešte Givsport, slovenská firma predávajúca detské pančušky Peqne, firma Liva, čo predáva elektrolyty, Foodio, čo je náhrada stravy, Zdravé Ovocie veľkosklad s potravinami, Adypo vitamíny pre psov a veľa ďalších.

Komunikácia s klientom musí byť niekedy náročná, nie?

Filip: Nie je to tak, že príde klient a povie – spravte nám jedno video. To nikdy nerobíme. Robíme minimálne 10 s rôznymi prístupmi.  Je super, keď máš partnera na tej druhej strane a má nejaké rozhodovacie právomoci. Keď má firma marketéra, ktorý nemá rozhodovaciu právomoc a ide to cez 40 ľudí, nie je to dobré. 

Marek: Pri väčších klientoch a pri tých, ktorí chcú mať väčšiu kontrolu, si všímam, že chcú mať všetko podľa seba. Teraz sme riešili jednu spoluprácu, kde klient chcel viac kontrolovať a vyberať, čo áno, čo nie, ale pritom nemal nič predtým otestované. Ak majú veľa komentárov ešte predtým, ako vidia výstup, vieme, že to bude fungovať menej.

Ako ste sa dostali k týmto klientom? Oslovili oni vás či vy ich?

Filip: Všetci klienti, ktorých máme, okrem Dedolesu, k nám prišli na základe odporúčaní, že majú s nami konzultanti a firmy dobré skúsenosti. Funguje im to. Tí konzultanti, ktorí sú vo viacerých firmách, vedia, že dodávame kvalitné veci a oni nás odporúčajú.

Máte na trhu konkurenciu? Alebo prečo by si mal klient vybrať práve vás?

Filip: Keď sme zakladali firmu, bola jedna taká spoločnosť, čo to začala robiť chvíľu pred nami, ale robia popri tom aj iné veci. Naša pridaná hodnota je, že my máme focus čisto na predajné videá (tiež ich nazývajú aj UGC). Za nás jednoducho hovoria výstupy.

Robíte obaja všetko alebo je každý zameraný na tú svoju časť?

Marek: Filip je kreatívec a ja ho dopĺňam o tú číselnú a analytickú časť. On je väčšinou ten, ktorý prichádza s novými nápadmi a s výstupmi či scenármi.

Filip: Marek je macher cez čísla a cez tú analytickú časť. Robí hodnotenie klientskych účtov a nastavuje, čo bude fungovať, ako spravíme iterácie, meranie a dáva rady klientom v PPC sfére. Ale myslím si, že sa dopĺňame aj pri scenároch, aj pri nápadoch. Myslím, že naša pridaná hodnota je v spojení analytiky a kreatívy.

Na snímke Marek Majerčík a Filip Langstein z firmy Fladingo.
zdroj: Archív M.M. a F.L./Filip Tomčik

Hovoríte, že vo vašich predajných videách „hrajú“ tvorcovia, ale vyskúšate si to občas aj vy? 

Filip: Chodíme občas aj my do toho diskomfortu. Mali by ste poznať všetky zákutia svojej služby. Niekedy si chceme jednoducho ten produkt vyskúšať alebo nám napadne super scenár a vieme, že si to zahráme najlepšie sami.

Keď hovoríte o diskomforte, je niečo, čo bol síce dobrý nápad, ale nikdy ste to nenatočili?

Filip: Chceli sme spraviť video, ako ide zlodej kradnúť s pančuškou na hlave a hodnotí, že aký majú dobrý materiál a ako sa mu dá v nej dobre dýchať. Bolo to pre klienta s kvalitnými detskými pančuškami. Ale nedostali sme sa k tomu… Niekedy stačí taký ten vizuálny hook. Spraviť niečo, čo diváka vyruší. 

Napríklad?

Filip: Ja som točil pre jednu značku video, kde som sa sprchoval v zimnej bunde. Išlo o to, že bola nepremokavá, vyššia cenová kategória. A táto reklama funguje najlepšie, ľudí triafa už 5 mesiacov. Aj napriek tomu, že si tam robia zo mňa srandu v komentároch, pretože klient nemal moje číslo bundy a poslal L namiesto M.

Robia si srandu, že mi mama kúpila o číslo väčšiu, že dorastiem. (smiech) Je tam veľa komentárov, dobre funguje, má extrémne veľa interakcií. Každý ten komentár robí dosah. Vo finále musela byť táto kreatíva predajná, a teda úspešná, inak by ju dávno vypli. Už aj skončila zimná sezóna a ešte stále to na ľudí vyskakuje.

Ako prebieha spolupráca s tvorcami, keď nimi nie ste vy?

Filip: Pýtajú si veľa peňazí za tvorbu videí, aj keď ešte nemajú skoro žiadne skúsenosti. Niekedy tie peniaze nezodpovedajú tomu výstupu, ktorý dostaneme.

Môžete povedať, v akej výške je ten honorár?

Marek: Na Slovensku za jedno video je honorár ako v Amerike pre skúseného tvorcu.

Filip: Ale v Amerike sú tie výstupy úplne inde. Chápu, čo majú spraviť a natočiť, ale u nás si niekedy ľudia myslia, že to je len o tom ľahko zarábať. Nechápu ten biznisový presah. Myslia si, že z ich videa bude mať klient milióny, tak si vypýtajú 3 000 eur. Ale to tak nie je, majú skreslené predstavy.

Vy ste sa už v minulosti zmienili, že by ste chceli začať tých našich tvorcov vzdelávať, nie?

Filip: Dávame dokopy kurz, komplexný pre nových a pokročilých tvorcov, z ktorého dostanú certifikát, ktorý bude niečo znamenať. Nechceme na tom ryžovať, nebude za to prestrelená cena. Chceme si fakt vychovať tú svoju komunitu. Nie je problém potom zdvihnúť honorár tvorcom, lebo budeme vedieť, že majú know-how, ktoré potrebujeme.

Predchádzala rozhodnutiu robiť kurz nejaká negatívna skúsenosť?

Marek: Boli prípady, kedy sme sa pri spolupráci s tvorcami popálili. Keď sme boli v sezóne, chceli sme otestovať rôznych, aby sa nám neopakovali v reklame stále tí istí ľudia. No a presne tam sa nám vracali také výstupy, ktoré sme často ani nevyužili.

Filip: Niekedy si tvorcovia neuvedomujú, že natočia reklamu pre produkt a podpisujú s nami licenčnú zmluvu. Je v nej zahrnuté, že nemôžu nijako poškodiť meno tej značky, ktorú promujú. Potom sa niekedy stane, že idú do konkurencie a natočia pre konkurenciu ďalšie video. A ešte tam povedia, že skúšal som veľa iných, ale toto mi funguje a on beží potom v dvoch reklamách. Keby sme chceli, môžeme to právne napadnúť, sú tam niekoľkotisícové pokuty, ale zatiaľ sme to nespravili, iba sme s nimi ukončili spoluprácu.

Na snímke Marek Majerčík a Filip Langstein z firmy Fladingo.
zdroj: Archív M.M. a F.L.

S akými tvorcami spolupracujete? Ako si ich vyberáte?

Filip: Posielajú nám portfólia, ale spolupracujeme aj so začínajúcimi tvorcami. Musí tam byť ale časový priestor na feedback. Na základe cieľovej skupiny je napríklad ťažšie nájsť tvorcov starších ako 50 rokov. Máme databázu cez 200 tvorcov a cez 50 rokov ich máme možno troch. Rovnakým problém sú na SK a v CZ mužskí tvorcovia 25+. Ak toto číta chlap po 30-ke, čo si chce privyrobiť, napíš nám prosím.

Vyskytol sa vám niekedy extrémny problém pri spolupráci s tvorcom?

Filip: Prišiel jeden veľký klient, ktorý chcel natočiť videá na panvice. Išlo o panvicu na steaky a tá tvorkyňa z Česka o tom vedela. Keď jej prišiel produkt, napísala, že je vegánka. Fantastické. Boli sme v časovej tiesni, mali sme miliardu iných povinností. Ale to nebola jedna. Spätne napísali tri, že sú vegánky. Pýtali sa, či tam nemôžu dať zeleninu alebo tofu. Nakoniec to natočili, ale s kuracím mäsom a bolo vidno, že to bol vizuál, ako keby to robí prvýkrát. Teraz sa už na tom smejeme…

Marek: To bol strašný fail. Už počas procesu tam boli viaceré trenice, ale toto bola čerešnička na torte. 

Aké sú vaše ciele na najbližšiu dobu?

Filip: Teraz nám prišlo pár veľkých klientov vrátane spomínaného Nissanu. Tam si chceme teraz splniť úlohu a doručiť naozaj kvalitné veci, ktoré budú fungovať. Ide o veľkú vec, musíme to robiť inak. Sústrediť sa potom chceme pred sezónou hlavne na ten kurz. Dohodli sme sa so ženou, ktorá je asi najlepšia česká tvorkyňa, a ona vytvorila aj najväčšiu skupinu tvorcov na Facebooku. Ju sme chceli, aby bola súčasťou nášho kurzu. Ale robíme si aj interné CRM, čo je tiež výzva. Na pozadí nám veľa vecí bude bežať už automatizovanie, ako napríklad odosielanie či podpisovanie licenčných zmlúv online, NDA, klientske zmluvy a podobne. 

Marek: Chceme do tejto oblasti pritiahnuť aj nových ľudí. Napríklad tých, ktorí o tom neuvažovali, majú nejaký voľný čas a chcú si privyrobiť. Rozšíriť databázu.

Vy tiež vzdelávate a prednášate?

Filip: Áno, snažíme sa na podujatiach, kde nás pozvú vysvetľovať, čo robiť a čo nie. Nerozprávame len o nás, ale dávame rady podnikateľom, ako to robiť. Nebojíme sa, že by sme niečo prezradili, lebo v konečnom dôsledku tie firmy skončia aj tak u nás. Možno niečo spravia, uvidia, že to funguje, a budú to chcieť robiť každý mesiac – skúšať, testovať ohýbať, na to už nebudú mať kapacitu.

Aká je vaša rada pre klientov?

Marek: Robím veľa auditov reklamných účtov, sám som odspravoval nejaké 4 milióny v eurách a vidím, že stále je veľa ľudí, ktorí sa boja experimentovať. Sú zaseknutí v tom, že majú dva bannery a tie nechajú bežať za 5 000 eur, čo je proste strašná neefektivita. Oberajú tým o peniaze firmu aj seba. Ďalšia skupina firiem je tá, ktorá tápa po tom, čo funguje.

Videl som to aj minulý rok. Darilo sa im, boli v laufe, že rastieme každý rok. Ale teraz vidím, že viac a viac firiem sa začína boriť v problémoch, začalo osekávať náklady. Či už tým, že cena reklám sa zvyšuje, ale potom aj kvôli väčšej konkurencii. Temu, Allegro Marketplace – to je viacej konkurencie. Ľudia začínajú podľa mňa už pociťovať aj to zdražovanie. Práve teraz sa zobúdzajú firmy, že aha, mali by sme robiť niečo naviac, lebo to, čo sme robili 3 roky, to nám prestáva fungovať. Ten trh bude ťažší a ťažší.

Položím takú konšpiračnú otázku na záver. Kde budú video reklamy o 20 rokov podľa vás?

Filip: O 20 rokov budeme len naložení v tubách a budeme pobehovať vo virtuálnej realite. Ale do roku, do dvoch bude časť tvorcov AI aj na Slovensku. V angličtine je to bomba. Tam to rozozná už len pozorné oko, väčšina si to nevšimne.

Marek: Nebude to o 20 rokov, ale skôr. Videá si budeme generovať na počkanie, cez prompty. Napíšem, čo chcem. Do 5 minút mám hotové video. S tvorcom, ktorý vyzerá 100 % dôveryhodne.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá