Mikrospánok je strašiakom šoférov. Toto sú 4 tipy, aby si sa nestal jeho obeťou na slovenských cestách

  • Mikrospánok je strašiakom na cestách, ktorý často podceňujeme
  • Existuje niekoľko spôsobov, ako jeho pravdepodobnosť výrazne znížiť
zdroj: Startitup
  • Mikrospánok je strašiakom na cestách, ktorý často podceňujeme
  • Existuje niekoľko spôsobov, ako jeho pravdepodobnosť výrazne znížiť

Krátke upadnutie do spánku, ktoré môže trvať len desatiny sekundy, je nebezpečným javom na cestách. Je to niečo, čo mnohí z nás pri jazde zažili, aj keď si to nemusíme plne uvedomovať. A pokiaľ nie sú realitou plne autonómne vozidlá, je to problém, ktorému by sme mali venovať pozornosť.

Podľa štatistík Ministerstva vnútra sa na našich cestách len za minulý rok stalo takmer 14 000 dopravných nehôd a zomrelo pri nich 229 osôb. Únava šoféra a mikrospánok patria do skupiny porušení povinností vodiča a sú dlhodobo hlavnými príčinami kolízií na Slovensku. Polícia pritom upozorňuje, že podľa zákona by sme unavení ani nemali sadať za volant. 

Podľa zákona o cestnej premávke vodič nesmie viesť vozidlo po požití lieku v čase, keď liek môže znížiť jeho schopnosť viesť vozidlo. Nesmie viesť vozidlo ani vtedy, ak jeho schopnosť viesť vozidlo je znížená najmä úrazom, chorobou, nevoľnosťou alebo únavou, uvádza vo svojom stanovisku polícia. 

Zobraziť celú galériu (7)
zdroj: Ilustračná fotografia/Polícia SR/Facebook

Nebezpečenstvo si uvedomujú aj automobilky, ktoré dnes implementujú do svojich vozidiel špeciálnych asistentov riadenia. Daná technológia umožňuje kontrolovať správanie vodiča počas jazdy. Napríklad Mercedes-Benz, ktorý prišiel s danou technológiou prvý, dokáže vytvoriť v úvodných minútach jazdy špeciálny profil vodiča. Sleduje jeho štýl riadenia a počas ďalších kilometrov ho porovnáva s aktuálnym dianím.

Ak šofér vykazuje známky únavy, napríklad neštandardne ovláda volant, často vybočuje z jazdného pruhu či nelogicky mení rýchlosť, systém ho vizuálne aj zvukovo upozorní na únavu a potrebu prestávky.

„Mnoho ľudí verí, že únava je problémom najmä diaľkových vodičov, čo však v skutočnosti nie je pravda. Nová štúdia poukazuje na to, že po 15 minútach jazdy je úroveň koncentrácie ovplyvnená fyzickými vibráciami pohybujúceho sa vozidla. Nepretržité vibrácie pri nízkych frekvenciách vedú k ospalosti vodičov. Keď ľudia pracujú dlhé hodiny alebo trpia nedostatkom spánku, ich schopnosť sústrediť sa dramaticky klesá. Byť bdelý 17 hodín má podobný vplyv na výkonnosť ako obsah alkoholu v krvi v hodnote 0,05 percenta,“ vysvetľuje pre Startitup hovorca a riaditeľ podnikovej a marketingovej komunikácie Slovnaft Anton Molnár.

Podobné systémy majú aj ďalšie automobilky ako napríklad Volkswagen, Škoda, Peugeot, Volvo či Ford. Je tu však problém. Dané systémy sa totiž zatiaľ dodávajú len v prémiových modeloch, prípadne sú dostupné vo vyššej výbave, za ktorú si treba priplatiť stovky až tisíce eur.

Z tohto dôvodu dnes väčšina šoférov podobnú bezpečnostnú technológiu vo svojich autách ešte nemá k dispozícii. Presnosť daného systému nie je tiež dokonalá a môže únavu detegovať aj nesprávne. Napríklad pri veľmi športovom štýle jazdy, za nepriaznivých podmienok či pri zlom stave vozovky. To môže vodičov vyrušiť a následne systém úplne vypnú.

Je teda zjavné, že mikrospánok a vysoká únava vodičov je naďalej značným problémom na cestách a veľmi často ohrozuje bezpečnosť účastníkov premávky aj u nás. Máme preto pre teba 4 tipy, ktoré ti pomôžu mikrospánku predísť.

Častejšie prestávky počas jazdy, káva, odpočinok

Účinnou prevenciou pred nečakaným privretím očí sú častejšie prestávky počas cesty. Zastaviť sa na čerpacej stanici na kávu či na malé občerstvenie, je užitočným vytrhnutím z často monotónnej dlhej jazdy. Dobrou voľbou je napríklad prevádzka Fresh Corner na čerpačkách Slovnaft. V poslednom roku tu do ponuky zaradili aj novú zmes Arabica, ktorá chutí ako z kaviarne.

„Nedávny prieskum Slovnaftu ukázal, že káva je dôležitou súčasťou života až 90 % respondentov, ktorí si ju vychutnajú minimálne raz do dňa. Fresh Corner predá denne viac ako 20-tisíc šálok, čo svedčí o jeho popularite,“ vysvetľuje A. Molnár.

Sadnúť za volant dostatočne oddýchnutý

Občas to nie je jednoduché, ale základné pravidlo je jasné. Pokiaľ už za volant sadáme unavený, riziko mikrospánku sa neúmerne zvyšuje. Najlepším liekom je spánok a oddych.

Konverzácia so spolujazdcom

Interakcia so spolujazdcom je dostatočný stimul na to, aby sme udržali sústredenosť a bdelosť počas šoférovania. Navyše, prísediaci nás môže upozorniť pokiaľ získa pocit, že naša pozornosť klesá.

Výmena so spolujazdcom

Pokiaľ je náš spolusediaci oddýchnutejší a s dostatočnými vodičskými schopnosťami, výmena je najlepšia možnosť, ktorú môžeme v danom momente spraviť. Ušetrenie pár minút nie je dôvodom, aby sme neuvážene zostávali za volantom.

Aby bezpečnosť rástla

Čísla a fakty sú teda jasné – napriek tomu, že sa na Slovensku darí znižovať počet nehôd na cestách, zostáva únava vodičov jednou z ich hlavných príčin. Aj preto treba myslieť na to, že pokiaľ nie je pokročilá bezpečnostná technológia v autách bezchybná a dostupná pre všetkých, šoféri musia spoliehať najmä na svoj úsudok. Aj krátky oddych či zastavenie na pumpe môžu zachrániť život.

Tento článok bol vytvorený v spolupráci so Slovnaftom.