Obyvatelia európskeho veľkomesta majú toho dosť. Prvá metropola zakázala elektrokolobežky

  • Zdieľané elektrické kolobežky zmizli z parížskych ulíc
  • Kampaň proti zdieľaným elektrokolobežkám viedla parížska primátorka Anne Hidalgová
Na obrázku kolobežkár na elektrokolobežke.
Ilustračné foto, TASR/Dano Veselský
  • Zdieľané elektrické kolobežky zmizli z parížskych ulíc
  • Kampaň proti zdieľaným elektrokolobežkám viedla parížska primátorka Anne Hidalgová

Z parížskych ulíc od dnešného dňa (1. 9.) zmizli zdieľané elektrické kolobežky. Francúzska metropola je prvou v Európe, ktorá úplne zakázala ich verejné prenajímanie po aprílovom referende. V ňom sa pri účasti 7,5 percenta oprávnených voličov za zákaz vyslovilo 90 percent zúčastnených. TASR informuje podľa správy AFP.

David Belliard, námestník primátorky zodpovedný za mestskú mobilitu, vo štvrtok novinárom povedal, že „anarchia bola celkom neznesiteľná“ napriek úsiliu prevádzkovateľov riešiť problémy.

„Došlo k určitému pokroku, ale konečný výsledok je stále negatívny,“ povedal. Kampaň proti zdieľaným elektrokolobežkám viedla parížska primátorka Anne Hidalgová. Ich nekontrolované používanie sa podľa nej zmenilo na „nepríjemnosť“.

Namiesto kolobežiek budú bicykle

Operátori Lime, Tier a Dott mali v Paríži asi 15 000 zdieľaných elektrokolobežiek, ktoré po opravách plánujú poslať do iných miest. Podľa vládnych údajov len v júli vo Francúzsku zahynulo 10 jazdcov na elektrokolobežkách.

Šéfka bezpečnosti cestnej premávky, Florence Guillaumeová, ktorá tieto čísla oznámila začiatkom mesiaca, „dôrazne vyzvala“ používateľov elektrokolobežiek nosiť prilby. V niektorých mestách v Taliansku a dánskej metropole Kodaň sú povinné. Firmy dúfajú, že namiesto elektrokolobežiek ich zákazníci prejdú na zdieľané bicykle.

Kolobežky
zdroj: pixabay/Rabenspiegel

„Namiesto toho, aby sme sa vzdali nostalgie, radšej sa pozrieme do budúcnosti,“ povedal Clement Pette, šéf spoločnosti Tier France.

Niektorí pravidelní používatelia si kúpili vlastnú elektrokolobežku alebo sa rozhodli pre dlhodobejší prenájom, ktorý ponúka napríklad Volt.

„Toto nie je voľné zdieľanie (elektrokolobežiek),“ povedal zakladateľ Voltu, Gregory Coillot, pre agentúru AFP. Jeho spoločnosť sa chce na budúcoročných olympijských hrách zamerať na pravidelných klientov aj turistov.

„Ukončenie voľného zdieľania (elektrokolobežiek) výrazne zvýši dopyt po prenájme,“ dodal. Volt preto plánuje rozšíriť svoju ponuku až na 2 000 takto požičiavaných elektrokolobežiek v oblastiach mesta, kde mali operátori doteraz najviac klientov.

Nekontrolovateľný vodič

Nedávno sme ťa informovali o kauze, ktorá sa stala doslova virálnou. Polícia Slovenskej republiky totiž na svojom oficiálnom facebookovom profile zverejnila fotografiu kolobežkára, ktorý mal podľa vykonaného merania uháňať rýchlosťou až 118 kilometrov za hodinu.

43-ročný muž sa dopustil priestupku prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti v obci, ktorá v súčasnosti predstavuje 50 kilometrov za hodinu. 

„Policajti Okresného dopravného inšpektorátu v Liptovskom Mikuláši zistili dňa 8. júla 2023 v mestskej časti Liptovského Mikuláša – Demänovej priestupok vodiča elektrokolobežky. Vodič bol zastavený, skontrolovaný, vykonal dychovú skúšku s negatívnym výsledkom. Toto jeho protiprávne konanie bude prejednané v správnom konaní,“ uviedli policajti.

Fanúšikovia polície nechceli veriť vlastným očiam, a tak polícia zverejnila aj video z merania. A práve to vyvolalo ešte väčšie pochybnosti.

Video sa po zverejnení stalo takmer okamžite virálnym. Verejnosť však políciu konfrontovala rôznymi správami a komentármi s tým, že ide o hoax alebo klamlivú informáciu. Tvrdia totiž, že kolobežka takto rýchlo ísť nedokáže, že by sa na nej jazdec neudržal, a niektorí poukazujú na naozaj zvláštny spôsob merania rýchlosti.

Video s extrémne rýchlym kolobežkárom sa dostalo aj k našim českým susedom, ktorí policajtom tiež nič nedarovali. Na policajtov sa začala spúšťať drsná vlna kritiky.

„Dobrá práca. Podarilo sa vám urobiť si hanbu aj za hranicami Slovenskej republiky. Odporučil by som preškolenie v používaní radaru, doplnené o základy fyziky zo základnej školy… Ďalej tiež otestovanie danej kolobežky, aby sme sa dozvedeli, akú dokáže v skutočnosti vyvinúť maximálnu rýchlosť.“

„Dúfam len, že dotyční policajti vedia oveľa lepšie riadiť, než merať… Hnať sa za niekým 118km/h po meste nie je úplne bezpečné,“ píše pod kontroverzným videom Kamil.

Zdroje: TASR, Archív SIU, FB/Polícia Slovenskej republiky

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá