Peter Fabor: Surf Offi­ce náj­de­te už na tro­ch kon­ti­nen­to­ch

Lukáš Gašparík jr. / 6. júla 2015 / Lifehacking

Sieť cowor­kin­gov Surf Offi­ce sa poma­ly roz­ras­tá po celom sve­te a ich služ­by využi­lo už viac ako 400 fre­e­lan­ce­rov z celé­ho sve­ta. Zakla­da­teľ, Slo­vák Peter Fabor nám opäť po roku pre­zra­dil čo má nové a aké sú jeho ďal­šie “sur­fof­fi­cov­ské” plá­ny.

 

 

Pred približne rokom sme na Startitup písali o výnimočnom nápade Surf Office, ktorého si ty Peťo hlavnou súčasťou. Čo sa odvtedy zmenilo? Deti, ženy, biznis, ...? :)

Deti a ženy po starom, s biznisom sa to pomaličky rozbieha. Z takého viac menej experimentu sa to postupne transformuje na podnikanie. Za posledný rok sme skúšali rôzne modely fungovania a spôsoby ako Surf Office globálne škálovať.

 

Koľko ľudí do dnešného dňa využilo služby Surf Office?

Niečo cez 400.

 

 

 

Z akých krajín k vám najčastejšie ľudia cestujú?

Nemecko, UK a USA.

 

Dopočul som sa, že jeden z najlepších slovenských dizajnérov a top zamestnanec Facebooku Maťo Hreščák k vám chodí. Čo je na tom pravdy? :)

Matej bol v Surf Office Gran Canaria v začiatkoch a pamätám si, že jeho feedback mi vtedy výrazne pomohol. No a jeho tweet ma stále prominentné postavenie na podstránke Reviews :)

 

Čo je základným predpokladom, keď hľadáte novú lokalitu pre Surf Office? Vlny, pekné baby a čo ešte…? :)

Keby boli pekné baby kritériom, tak asi nejdeme do Lisabonu :) Nové lokality sa zjednodušene povedané, hľadajú sami. Stačí sa rozprávať s ľuďmi, ktorí chodia do Surf Office, že kam radi cestujú, kde by chceli žiť dlhšie a ktoré miesta sú ich najobľúbenejšie. Tie, ktoré sa často opakujú, stoja za zváženie. Potom to je ale hlavne o tom nájsť správneho lokálneho partnera a ďalších asi 50 kritérií, ktorými sa riadime. Napríklad ako ďaleko je letisko, koľko tam je denne letov, z akých krajín tam najčastejšie ľudia cestujú, koľko v priemere stojí prenájom 1-izbového apartmánu na Airbnb a podobne.

 

 

Dá sa vôbec váš biznis škálovať? WeWorku sa to pomerne darí, hľadáte podobný recept?

Dá a myslím si, že sme už na ten recept aj prišli. Tých možností na škálovanie je viacero. A dokonca by som povedal, že koncept Surf Office má globálne väčší potenciál ako WeWork.

 

Na to, aby mohli vznikať nové Surf Offices po celom svete treba pomerne veľký kapitál. Zháňate kvôli tomu aj investora?

Doteraz sme to neriešili, pretože sme hľadali ten správny recept a to dá dalo aj boostrapovaním. Teraz sme ale vo fáze, že viac menej vieme ako to chceme ďalej škálovať a ktoré kanály na získavanie zákazníkov nám fungujú. Investícia by nám rozhodne pomohla zaradiť vyššiu rýchlosť. Veríme, že sa nám podarí nájsť investora alebo investorov, ktorí majú skúsenosti s realitami alebo s hospitality biznisom. Tí sú však relatívne konzervatívni ku novým konceptom ako je Surf Office. Na druhej strane investori, ktorí sa orientujú na technologické startupy vidia v Surf Office možno väčší potenciál, ale nemajú až takú veľkú pridanú hodnotu v podobe kontaktov a skúseností v sektoroch, ktoré som spomenul.

 

Ako ste doteraz dokázali vyžiť bez investície a otvoriť 3 offices na dvoch rôznych kontinentoch?

Sú to v podstate 3 kontinenty - Kanárske ostrovy síce patria Španielsku ako geograficky je to už Afrika. Odpoveď je ale relatívne jednoduchá - Surf Office je od prvého dňa profitabilný a takisto sa snažíme fungovať extrémne efektívne s minimálnymi nákladmi napríklad na marketing.

 

 

Čo tvoja spomínaná iPhone appka pre Surf Office, ponúkaš ju už hotelom/hostelom?

Appku sme testovali a prvá verzia nebola žiadna sláva, hlavne sme nemali doladený obsah. To máš ako keď ideš variť guláš, ale zabudol si kúpiť mäso. Takže sme sa vrátili k “neapkovému riešeniu”, ktoré sme vyladili. Chceli by sme ale tento projekt čoskoro obnoviť, mobilná appka však bude slúžiť iba pre interné účely Surf Office.

 

Od založenia Surf Officu uplynú už dva roky. Čo by si dnes urobil inak keby si mohol?

Keď Surf Office začínal, bol to len taký bočný projektík na otestovanie nápadu. V tom čase som si ani nebol istý tým, či tento koncept vôbec môže fungovať a existuje pre neho nejaký trh. Myslím si ale, že ten koncept sa dal rýchlejšie otestovať, na začiatku som zvolil veľmi ležérne tempo. Teraz by som do toho išiel oveľa razantnejšie a namiesto boostrapovania by som sa pokúsil čo najskôr získať seed investíciu. Takisto by som sa snažil oveľa skôr osloviť vhodných advisorov a nerobiť úplne všetko spôsobom pokus-omyl.

 

 CEO Surf Office - Peter Fabor

 

Kde vidíš Surf Office o 5 rokov?

Ako globálnu sieť takých “hubov”, kde máš vždy istotu kvalitného ubytovania, produktívneho priestoru na prácu s rýchlym internetom a aj keď dôjdeš sám, máš okolo seba okamžite ľudí, s ktorými skočíš na večeru alebo cez víkend na výlet. Kde 20-ročný programátor z Brazílie bude pri pive kecať so 60-ročným manažérom z Nórska o živote, o práci a vôbec nebudú vnímať, že je medzi nimi 40 rokov rozdiel.

 

Pochváľ sa nejakou brutálnou príhodou, ktorá sa ti so Surf Office prihodila, resp. zážitok.

Brutálne príhody by aj boli, len sa žiaľ nedajú zverejniť. Niekedy je ale zábavné sa pýtať ľudí, ako sa vlastne dostali do Surf Office. Napadá ma jeden chalan, ktorý mi rozrozprával ako raz prišiel domov z nejakej party úplne na šrot a pred spaním ešte browsoval na nete. Našiel náhodou Surf Office a zabookoval si týždeň na Gran Canarii. Ráno si síce nič z toho nepamätal, ale asi mu to neprišlo ako marný nápad a nakoniec doletel.

 

Na záver, čo by si poradil Slovákom, ktorí majú nápad a nevedia sa pohnúť ďalej?

Asi by som odporučil ten nápad rozseknúť na menšie časti, menšie problémy. Vybral jeden takýto menší čiastkový problém a snažil sa ho vyriešiť. Spraviť nejaký jednoduchý prototyp, ukázať ho ďalším ľuďom, nájsť prvých zákazníkov.

 

 

Pridať komentár (0)