Plagiát sem, plagiát tam: Slovensko bojuje s napodobeninami nielen pri záverečných prácach

  • Hovorí sa, že trápiť sa, ak ťa neustále kopírujú, nemá zmysel. Zmysel to má až vtedy, keď ťa kopírovať prestanú
  • Je to totiž neklamný znak toho, že svoju prácu robíš dobre
  • Na Slovensku je táto téma stále aktuálna, a to nie len v našom parlamente, ale aj v handmade svete
collage
Kompot.sk/Facebook, Kristína Tormová
  • Hovorí sa, že trápiť sa, ak ťa neustále kopírujú, nemá zmysel. Zmysel to má až vtedy, keď ťa kopírovať prestanú
  • Je to totiž neklamný znak toho, že svoju prácu robíš dobre
  • Na Slovensku je táto téma stále aktuálna, a to nie len v našom parlamente, ale aj v handmade svete

Videl si už, ako šikovne svoj marketing poňala sieť obchodov s nábytkom a doplnkami do domácnosti Möbe­lix? (nájdeš TU) Šikovne reaguje na súčasnú spoločenskú tému tu u nás na Slovensku, a to vtipnou reklamou na policu na knihy. Veľmi blízkej oblasti problematike kopírovania cudzej práce sa dnes budeme venovať aj naďalej. Zavítame však do nášho malého slovenského handmade sveta.

Ide na súd

Len nedávno, najznámejšia matka dvojičiek Kristína Tormová prezradila, že kvôli kopírovaniu svojho dizajnu sa ako autorka rozhodla bojovať za svoje autorské práva na súde. Na svojom Facebooku začiatkom tohto mesiaca napísala: Minulý týždeň som prednášala na túto tému a hovorila som, že asi raz nastane ten keď kedy….nastal ten deň, kedy môj pohár trpezlivosti s tými, ktorí fejkujú moje veci a ktorí kradnú..definitívne pretiekol. Nastal deň, kedy sa idem súdiť. Toto je už priveľa, uznajte,“ a pridala fotografiu napodobeniny jednej z jej ikonických pásikavých tričiek s nápisom Som mama“.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: Kompot.sk/Facebook, Kristína Tormová

Podľa Denníku N, už Tormová, pod ktorú spadá di­zaj­nér­ska pro­duk­cia ob­chodu Kom­pot, priznala, že sa jej dotyčná po zverejnení tohto prípadu ospravedlnila so slovami, že nevedela, že podobný dizajn už existuje. Hovorí tiež, že toto nie je ojedinelý prípad a na podobné napodobeniny ju väčšinou upozornia jej fanúšikovia: „Na začiatku to bola aj trochu sranda, lebo napodobeniny sú často dosť škaredé. Chcem tiež ukázať týmto zlodejom duševného vlastníctva, ktorí to robia veľmi neúctivo, že to nie je až taká sranda, a podporiť odvahu ostatných výrobcov originálnych kusov,“ povedala.

Umelci veria svojim fanúšikom

Pruhované tričká s vtipnými nápismi totižto zďaleka nie sú to jediné, čo sa kopíruje. Nedávno na podobný prípad upozornila napríklad aj šperkárka Petra Tóth, ktorá vo svojich stories na Instagrame ukázala plagiát balenia svojich produktov, ktoré bolo takmer identické tomu jej.

Pre portál dalito.sk v rozhovore priznala, že ten, kto ju kopíruje, nikdy nebude jej skutočnou konkurenciou a s echom od svojich zákazníčok o tom, kde objavili kópiu jej práce. „Nemám čas nazvyš, ktorý by som mohla venovať ‚konkurencii‘. Ľudia, ktorí ma kopírujú, nikdy nebudú mojou konkurenciou. Slovensko je veľmi malé. Každý, kto sa len trochu orientuje v našej móde, vidí, kto koho kopíruje,“ priznala.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: Instagram/petratothjewellery

Nie len zvučné mená

Nie sú to len z každej strany znejúce zvučné mená umelcov ako tie, ktoré sme spomenuli vyššie. S plagiátorstvom sa dennodenne potýkajú aj menší producenti, a preto sme sa rozhodli obrátiť aj na náš najväčší handmade portál Sashe.sk, ktorý dennodenne pracuje s tisíckami produktov.

Spoluautor celej filozofie SAShE, Juraj Mikláš pre Startitup povedal: „Kopírovanie je častá téma a asi sme sa ešte nestretli s úspešným predajcom, ktorý by si nemyslel, že ho niekto na SAShE kopíruje. Tvorca má svoje výrobky v oku a prirodzene si všíma na iných výrobkoch práve tie detaily, ktoré pozná a preto sa mu zdajú okopírované. Nechcem zľahčovať situáciu, ale mám obľúbený citát: ‚Netráp sa ak ťa neustále kopírujú. Začni sa trápiť, až keď ťa prestanú‘. Ale naozaj si myslím, že neustále prichádzanie s niečím novým, s technikou ktorá sa nedá okopírovať za noc, je efektívnejšia cesta proti kopírovaniu, ako neustále bojovať s tými čo vyrábajú napodobneniny a predávajú ich za zlomok ceny,“ vysvetľuje.

Na portáli majú zákazníci aj predajcovia možnosť kópie nahlasovať a podľa jeho slov sa tu rozlišujú dve veci: kópiu autorského diela (čo je jednoznačné len pri fotografiách či grafikách) a vytvorenie podobného autorského diela, kde už situácia nie je taká jednoznačná.

„Uvediem príklad, predajca má v ponuke kabelku s ružovo fialovými pásikmi s oranžovou mašľou a nahlási iného predajcu kabelky s ružovo fialovými pásikmi a oranžovou mašľou, že ho kopíruje. Systém nahlásení má svoje rozhranie, kde si predajcovia toto riešia medzi sebou, dosť často nahlásený predajca uzná svoj čin a vec dekativujeme. Niekedy to neuzná a je to pre nás tvrdenie proti tvrdeniu, my toto nerozhodujeme, nie je to v našich silách,“ hovorí.

Pri bežných materiáloch a bežných postupoch je totižto len veľmi ťažké dokázať, kto prišiel s myšlienkou ako prvý. Iná vec je registrovanie úžitkového vzoru či patentovaného postupu, ktoré musí SAShE brať na vedomie, no stále to neznamená, že ten, kto si svoju prácu takto ošetrí, s ňou prišiel na trh ako prvý.

A čo na napodobeniny hovorí zákon? Ak sa vyznáš v termínoch právnikov, autorský zákon ti možno prezradí čo potrebuješ. Nájdeš ho napríklad TU.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá