Por­ta­di: Ako sme sa dosta­li do akce­le­rá­to­ra Mic­ro­soft Ven­tu­res

Dušan Vitek / Lukáš Timko / 12. júla 2015 / Tools a produktivita

Nie je to rake­to­vá veda. S malou príp­ra­vou ste schop­ný dostať sa bez prob­lé­mov aj do užšie­ho výbe­ru Mic­ro­soft Ven­tu­res akce­le­rá­to­ra. Por­ta­di, čes­ký star­tup zaobe­ra­jú­ci sa prí­stu­pom ku Clou­du, bol súčas­ťou toh­to prog­ra­mu, kto­ré­ho sa zúčast­ni­lo viac ako 500 star­tu­pov.

 

Pravidlo #1: Prihlás sa čo najskôr

Je až prekvapujúce, že sa startupy prihlasujú do akcelerátorov až v úplne posledný deň. Ani pri programe Microsoft Ventures Accelator (MSVA) tomu nie je inak. Väčšina spoločností sa prihlási posledný týždeň a až 30% spoločností príde s prihláškou až v úplne posledný deň.

Pre Portadi nebol MSVA prvým inkubátorom / akcelerátorom, do ktorého sa prihlásili. S praxou a časom boli lepšími v tom čo robia a začali viac rozumieť aj tomu, ako výberový proces funguje. Tak ako to je aj pri iných veciach v živote – správne načasovanie je všetko. Ak sa prihlásite skôr, tím, ktorý bude študovať vašu prihlášku, bude mať viac času preštudovať si detaily vášho biznisu. No musíme povedať, že základným pravidlom MSVA je, že dátum, kedy sa prihlásite neovplyvní výber.

 

 

Pravidlo #2: Získajte odporúčania

MSVA využíva pre výberový proces službu, ktorá sa nazýva F6S. Prihláška obsahuje sekciu, kde môžete vyžiadať odporúčania od iných ľudí.

Predtým než sa Portadi prihlásilo, nepoznali veľa ľudí z Microsoftu a určite nie zamestnancov Microsoftu alebo partnerov v Nemecku. Práve preto išli na LinkedIn a hľadali ľudí, ktorých majú vo svojej sieti. Nakoniec našli niekoho, kto pracuje pre Microsoft v Českej republike. Požiadali ho o predstavenie svojho produktu a po niekoľkých týždňoch ich už poznali v developeri a PR, ktorých nakoniec slušne poprosili o odporúčanie.

Takto si vybudovali dôveru, ktorá sa im neskôr hodila. Ešte predtým ako sa ukončilo prijímanie prihlášok sa dostali k tímu stojacemu za akcelerátorom. Okrem toho dostali možnosť vyskúšať si prezentáciu svojho biznisu. Ak dostanete takúto príležitosť tak to berte naozaj vážne! Pripravovali sa veľmi svedomito, hoci celá prezentácia trvala iba 3 minúty. Feedback od tímu MSVA bol veľmi cenný a pomohol vytuniť ich finálnu prihlášku (a ovplyvniť ich pole position – ale týmto si nemohli byť vôbec istý).

 

 

Pravidlo #3: Záleží na každej interakcii

Záleží na každej interakcii s tímom zastrešujúcim MSVA. Dokopy boli vo vzájomnom kontakte štyri krát. Prvý krát na ich prvom stretnutí.

Druhý krát to bolo pri ich prihláške. Keď sa prihlasujete, musíte svoju prihlášku spraviť chrumkavou. Ak nič iné, tak musíte predstaviť svoju trhovú stratégiu. Microsoft akceptuje do svojho programu startupy, ktoré ešte negenerujú tržby. Preto neodporúčame prikrášľovať čísla predajov a tiež neodporúčame predstaviť svoj produkt so slovami: „Náš produkt je úplný game-changer a sme si istý, že ho všetci budú chcieť kúpiť“. Oni už toto všetko počuli. Váš produkt bude naprd a nikoho to nebude ani zaujímať. Majte na pamäti, že pred vami je dlhá a stresujúca cesta.

Tretí krát to bol rozhovor cez Skype. Na začiatku povedali: „Máte 15 minút na to, aby ste nám predstavili svoj produkt“. Nakoniec sa rozprávali 20 minút. Buď pripravený a prichystané maj otázky pre výberovú komisiu. Pravdepodobne sa stretnete s celý tímom – Marius, Kai, Juli.

Štvrtý krát to bol osobný 5 minútový rozhovor a Q&A. Na takýto rozhovor by ste mali poslať vášho výkonného riaditeľa. Síce to je len 5 minútový rozhovor, no určite si dajte na tom záležať a pripravte sa na všetko.

Výberová komisia má okolo 12 ľudí. Nebudete vedieť kto to je až kým tam neprídete, no určite niektorí budú z Microsoftu. Ľudia z Portadi sa pripravili naozaj dobre. Najzaujímavejšie otázky boli: Viete o tomto konkurentovi a o tamtom konkurentovi? Čim ste iný ako spoločnosť X? Aký veľký je trh? Ako motivujete ľudí pre vašu službu?

 

 

Produkt, trh, tím

Veľa ľudí si myslí, že potom čo sa prihlásia, získajú čas pre vylepšenie produktu, získanie viac beta zákazníkov, viac pozornosti, atď. No pravdou je, že na tom až tak nezáleží. Výrazne zmeny v produkte uskutočníte počas samotného akcelerátora. Akcelerátor hľadá tímy s veľkou energiou, s porozumením pre zákazníka a trh. Na produkte záleží, ale nie až tak ako si myslíte. Toto je vec, ktorú veľa ľudí nechápe.

 

Okno pre prihlášky do Microsoft Ventures Accelerator Berlin Batch #4 je otvorené do 1. Augusta 2015. Mali by ste svoju prihlášku podať už teraz.

 

zdroj: blog.portadi.com

Pridať komentár (0)