Prečo je pre investora ťažké povedať „nie“, a prečo je niekedy takéto „nie“ pre podnikateľa dobrou správou

  • „VC investori sú arogantní a zbabelí. Hovoria o tom, ako veľmi by chceli podnikateľovi pomôcť založiť úspešné spoločnosti, ale keď od nich žiadam feedback na môj biznis plán alebo nejaký nápad, zvyčajne sa ani neobťažujú odpísať. A keď aj odpíšu, vadí im, že produkt nemá globálny potenciál alebo jeho koncept pochopia úplne zle. Vážne si myslia, že im na tie ich veže zo slonoviny zaklope ďalší Facebook s už overeným biznis modelom, ktorému na ceste k IPO stačí len to, aby jeho Sériu A financovali práve oni?“
image_1396989514.jpeg
  • „VC investori sú arogantní a zbabelí. Hovoria o tom, ako veľmi by chceli podnikateľovi pomôcť založiť úspešné spoločnosti, ale keď od nich žiadam feedback na môj biznis plán alebo nejaký nápad, zvyčajne sa ani neobťažujú odpísať. A keď aj odpíšu, vadí im, že produkt nemá globálny potenciál alebo jeho koncept pochopia úplne zle. Vážne si myslia, že im na tie ich veže zo slonoviny zaklope ďalší Facebook s už overeným biznis modelom, ktorému na ceste k IPO stačí len to, aby jeho Sériu A financovali práve oni?“

 

Mal som možnosť posudzovať množstvo investičných príležitostí, a keďže mám s VC investormi podobné skúsenosti, rozumiem pocitom mnohých podnikateľov. V skutočnosti za to VC investorov nemôžem viniť, rád by som sa teda s vami podelil o názor nás z Credo Ventures, prečo je vlastne niekedy tak ťažké dostať od nich akýkoľvek feedback, a prečo to niekedy nakoniec ani nie je taká zlá správa.

 

VC investori a ich feedback

Credo Ventures dostane denne jeden biznis plán. V Sillicon Valley je to najmenej desaťnásobok, preto si myslím, že máme podobný problém: príliš veľa biznis plánov a príliš málo času na odpoveď. Áno, uznávam, že niektorí podnikatelia nedostanú žiadny feedback alebo dostanú len všeobecný predpripravený email. Ak však naša web stránka hovorí, že Credo investuje v oblasti IT, internetu, mobilných technológii a zdravia, najmä v strednej Európe, skrátka necítim povinnosť odpovedať nejakej zlatej bani z Mongolska alebo produkčnému TV štúdiu z Austrálie. Takže dôvodom číslo jeden, prečo by sme sa vám z Credo neozvali späť, je, že ste sa zjavne ani neunúvali prečítať si náš web, aby ste zistili, do čoho investujeme.

 

Existuje však ešte druhý dôvod a ten už ide skutočne na vrub VC investorom. Mnohokrát sa neozveme ani projektom, ktoré spĺňajú naše investičné požiadavky, a teda si oprávnene od nás feedback zaslúžia. VC investor v takých prípadoch prechádza nasledujúcou dilemou:

Na jednej strane chcem danému podnikateľovi dať čo najviac relevantného feedbacku, aby som mu pomohol. Na strane druhej ale nechcem menovať príliš veľa detailov, aby som u neho nevzbudil pocit, že mi má odpisovať, a napríklad vyvracať mi veci, na ktoré názor nezmením. To vedie ku nekonečnej výmene názorov. Jedna strana presviedča druhú o svojich kladoch a opačne, čím obaja len strácajú drahocenný čas. Keď sa teda VC investor snaží dať dokopy nejaký feedback, musí myslieť na to, aby poskytol dostatočné množstvo potrebných informácií, ale aby nevzbudil ďalšie vymieňanie emailov, ktoré môže viesť ku konfliktu. Niekedy mi trvá aj hodinu, kým to ako-tak pripravím. A nezabúdajme, že VC investor dostane každý deň najmenej jednu novú investičnú príležitosť, na ktorú by mal odpovedať. Každý kalendárny deň.

  

zdroj: webdesignerdepot.com

 

Áno, druhý dôvod, prečo vám VC investor nemusí poskytnúť feedback je to, že sa niekedy snaží vyhnúť náročným a nepríjemným emailom, aj keď vie, že by ich mal poslať. Čo môžete v takýchto prípadoch robiť vy ako podnikatelia?

●        Zbytočne neupozorňujte na niečo, čo je zjavné a pošlite priateľský reminder. Obzvlášť sa zamerajte na to, či nepotrebujú nejaké ďalšie informácie o projekte – akurát sa mám ešte pozrieť na jednu spoločnosť, čo nám poskytla ďalšie informácie, ktoré nás zaujímali.

●        Skúste sa k svojmu VC investorovi dostať nejakou nepriamou cestou. Môžem vás ubezpečiť, že nás veľmi zaujímajú investičné príležitosti, o ktorých nám povedia naši investori, pretože sa im veľmi páčia. Niektorí veľkí VC alebo dokonca superangels ako Ron Conway venujú pozornosť iba takým investičným príležitostiam, o ktorých im povedali ich vlastní ľudia –  ako kolegovia z fondov, angel investori, experti v danej oblasti alebo poradcovia.

●        Poobzerajte sa po ďalšom človeku, ktorý vám projekt odobrí. Ak je niekto hodnoverný ochotný do vás investovať, VC investor ešte dvakrát zváži, či niečo vo vašom projekte neprehliadol. Spolufinancovanie je bežná prax a podnikatelia by sa mali snažiť pre seba získať čo najviac know-how.

 

 zdroj: footruckr.com

 

Prečo môže byť „nie“ dobrou správou

Nie všetci podnikatelia si uvedomujú, akú zodpovednosť so sebou nesie fakt, že dostanú rizikový kapitál. Niekedy sa mi zdá, že žiadajú peniaze bez toho, aby vôbec vedeli na čo ich použiť. Akoby len chceli urobiť dojem na iných podnikateľov, aby v ich očiach vyzerali lepšie. Keď kapitál nakoniec skutočne dostanú, bujaro oslavujú, ako keby tie peniaze sami o sebe boli dôvodom, prečo si startup zakladali. Vôbec si neuvedomujú alebo prehliadajú fakt, že to je len začiatok dlhej cesty k vybudovaniu silnej spoločnosti.

 V určitom zmysle slova sa po VC investícii ocitne podnikateľ na hrane: buď oslávi úžasný úspech alebo veľkolepú smrť. Či už tak alebo onak, pôjde to oveľa rýchlejšie, než keby sa spoločnosť financovala len sama. Za každý úspech – akým bol napríklad Cognitive Security pre Cisco Systems (prípadovú štúdiu CoSe odprezentovanú na PE Deal Forum vo Varšave nájdete tu), máme aj nejaký neúspech, akým bol prípad Beepl. Oboje sa udialo v priebehu dvoch rokov.

 Pravdou ostáva, že financovanie prostredníctvom rizikového kapitálu nie je pre každého. Predtým ako oň požiadate, mali by ste sa všetci spoluzakladatelia dohodnúť, či chcete naskočiť na tento rýchlik ako spoločnosť financovaná VC alebo chcete mať radšej finančne sebestačný startup, ktorý má stále možnosť okúsiť rast bez zbytočných dohadovaní sa s investormi zvonku. Len si vezmime takých GitHub predtým, ako ich financoval Andreesen Horowitz. Som si istý, že je kopec takých podnikateľov (veď pozrite si len Bootstrapped, Profitable, & Proud), ktorí zvažovali financovanie prostredníctvom VC, a teraz sú radi, že ho nakoniec nedostali.

 Pre tých, ktorí by radi zažili, aké to je dosiahnuť fantastický úspech ako startup financovaný VC, odporúčam porozprávať sa s ľuďmi ako Martin Rehák, ktorý je CEO v Cognitive Security. Viac o tom, ako sa inšpirovať lídrami zo strednej Európy si povieme v inom článku…

 

Autor: Andrej Kiska, @kiskandrej

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK