Predstavujeme StartLab, platformu pre podporu zmysluplných projektov

  • Ak chceš investovať nejaké drobné na dobrú vec, máš niekoľko možností
  • Jednou z nich je aj príspevok na zmysluplnú kampaň prostredníctvom crowdfundingu
  • O projekte StartLab sme sa porozprávali s jeho projektovou manažérkou Zuzkou Zaťovič
zdroj: Unsplash
  • Ak chceš investovať nejaké drobné na dobrú vec, máš niekoľko možností
  • Jednou z nich je aj príspevok na zmysluplnú kampaň prostredníctvom crowdfundingu
  • O projekte StartLab sme sa porozprávali s jeho projektovou manažérkou Zuzkou Zaťovič

Ahoj Zuzka, skús pre tých, ktorí StartLab nepoznajú v krátkosti platformu predstaviť…

StartLab je projektom Nadácie Centra pre filantropiu. Naším zámerom je aj prostredníctvom tejto platformy rozvíjať online individuálne darcovstvo na Slovensku. Ide o crowdfundingový portál, ktorý dáva priestor inšpiratívnym, kreatívnym verejnoprospešným projektom, ktoré pomáhajú zlepšiť našu krajinu. Autorom projektu na StartLabe môže byť ktokoľvek, kto prináša iniciatívu, projekt alebo produkt, ktorého úžitok bude slúžiť širšej verejnosti alebo komunite ľudí, vďaka ktorému sa nám tu bude žiť lepšie. Platforma vznikla v marci 2015 na podporu hŕstky projektov v rámci programu ReŠtart Slovensko a veľmi sa tešíme, ako sa projekt rozrástol. K dnešnému dňu sme pomohli zrealizovať viac ako 220 projektov s podporou individuálnych darcov vo výške viac ako 700 000 eur.

Akým projektom už odvtedy stihol StartLab pomôcť?

Tak ako rôznymi aktivitami a iniciatívami môžete skvalitniť váš život a prostredie, v akom sa odohráva, tak rôznorodé projekty na StartLabe nájdete. Z produktových kampaní sú to najmä tie na knižky, aj tie však musia vždy priniesť niečo viac ako príjemné čítanie. Napríklad nás niečo naučiť o kultúre, historickom dedičstve, ekológii, menšinách u nás žijúcich či hrozbách, ktoré plynú z konšpiračných teórií. Asi polovica kampaní na StartLabe má charakter projektov, iniciatív, ktoré zlepšujú život konkrétnych miest či komunít alebo prinášajú do našej krajiny nové prvky. Obľúbené sú kampane na lokálne podujatia – divadelné predstavenia, hody, trhy. Záber je široký a ťažko ho generalizovať. Mali sme aj kampane na podporu slovenskej módy, filmové dokumenty, vzdelávanie o duševných chorobách, či kampaň na podporu neurologického výskumu.

Na čom podľa vás závisí úspešnosť projektu?

Úspech crowdfundingovej kampane je vždy súhra viacerých okolností. Samozrejme, základom je zaujímavý projekt, teda to, na čo sa snažím získať od ľudí finančnú podporu. Dôležitý je spôsob, akým autori svoj zámer na platforme odprezentujú, ten by mal byť pútavý, zrozumiteľný, transparentný a „catchy“. Motiváciu ľudí, aby projekt podporili, možno zvyšovať odmenami, ktoré autori projektov darcovi zasielajú za jeho podporu ako poďakovanie. Niekedy sa stane, že odmeny sú tak pútavé, že darcovia k nim pristupujú ako k nákupu a samotná podpora zámeru je až druhoradá, vtedy musíme darcom vysvetľovať, že ide o crowdfundingovú kampaň a nie nákup v e-shope.
Najdôležitejším prvkom úspechu je však komunikačná kampaň, ktorú musí mať autor kampane dôkladne pripravenú a v čase jej trvania projektu venovať dostatok času a energie tak, aby sa mu podarilo osloviť celú svoju cieľovú skupinu a motivovať ju k podpore.

Kto všetko sa môže so svojou myšlienkou prihlásiť?

Ktokoľvek, kto má pripravený projekt, chce meniť zabehané spôsoby, ukazuje nový prístup, či rozbieha zaujímavý startup, ktorého životaschopnosť si chce otestovať. Približne polovica autorov projektov sú neziskové organizácie, nasledujú fyzické osoby a najmenšiu časť autorov tvoria právnické osoby. Zvyšuje sa počet projektov, kde je autorom skupina žiakov či študentov, čo je super.

Radíte ľuďom, ako dlho by mala kampaň trvať, ako si správne určiť publikum a iné dôležité detaily?

Na kvalitnú kampaň postačí približne 30, maximálne 40 dní. Avšak, kvalitne odvedená kampaň si vyžaduje približne mesačnú prípravu. Tá je základom úspechu. Okrem textov je treba pripraviť video (krátke, zrozumiteľné, autentické), vymyslieť odmeny, dohodnúť ich výrobu, naplánovať komunikačnú kampaň.
20 – 30 percent cieľovej sumy získate z podpory najbližšieho okolia, rodiny a kamarátov, ale treba ísť ďalej. Dôležité je definovať si, kto je vaša cieľová skupina, kde žije, čo robí, čo číta, čo ju zaujíma, čím ju dokážete stimulovať, motivovať. Podľa toho nastavíte obsah komunikačnej kampane a tiež kanály, ktorými s ňou budete komunikovať.

Ktoré projekty sú pre vás pamätné a prečo?

Za približne rok, čo pracujem pre Nadáciu Centrum pre filantropiu, bolo na StartLabe zverejnených viac ako 110 projektov a pamätám si väčšinu z nich. Každý projekt je jedinečný a mnoho kampaní je osobne konzultovaných, vďaka čomu sa zoznámim s úžasnými ľuďmi a už to je predpoklad toho, že si ich projekt budem pamätať.

Ak by som mala niektoré vybrať, tak to bude isto kampaň Rozprávkari, ktorá získala podporu viac ako 45 000 eur, čo bol naozaj obrovský úspech, ktorý prekvapil aj samotných autorov. Pamätný je pre mňa projekt „V zdravom dome žijú šťastní ľudia“, hlavne kvôli veľmi milej autorke projektu, ktorá kampaň veľmi poctivo „odmakala“. Srdcovkou bol projekt „Aby veda nebola bieda“, ktorý financoval časť neurologického výskumu. Podpora verejnosti na rozvoj vedy u nás nie je vôbec bežná a dúfam, že takýchto projektov bude pribúdať.

Nedávno na Startitup vyšiel článok, v ktorom sme sa prehrabali kampaňami StartLabu a zistili, že verejnosť rada podporí všetko, čo sa vytvára s dobrým úmyslom. Sú to pomôcky pre školy, zveľaďovanie verejných priestorov aj politika. Schvaľuje StartLab kampane, ktoré chce podporiť?

Áno, paleta tém kampaní je naozaj široká. Na crowdfundingu je úžasné, že naozaj iba verejnosť rozhodne, či projekt bude úspešný a získa potrebné financie na realizáciu, alebo nie. Žiadna téma teda sama osebe nie je vopred odsúdená na neúspech. Aby projekty, ktoré na platforme sú, boli v súlade s hodnotami Centra pre filantropiu, ktoré platformu prevádzkuje, každý projekt prechádza schvaľovacím procesom.

Posudzujeme v prvom rade verejnoprospešnosť zámeru a samozrejme neschvaľujeme neetické, rasistické, či inak nekorektné projekty. Následne s autormi konzultujeme prezentáciu projektu na StartLabe, čo je možné vylepšiť a ako nastaviť komunikačnú kampaň. Tento proces trvá približne 3 – 5 dní. V ideálnom prípade sa s projektom a autormi zoznámime ešte v prípravnej fáze, aby sme autorom pomohli čo najlepšie pripraviť kampaň, čo potom aj urýchli schvaľovací proces.

Okrem podpory verejnosti je tu však aj možnosť „matchingu“. Čo to vlastne znamená?

Matching je unikátna forma podpory, kedy má projekt partnera, inú organizáciu či právnickú osobu, ktorá násobí každý dar. Teda keď darca dá 30 eur, matchingový partner k tomu priloží ďalších 30 eur, a to až do výšky dohodnutej sumy. Výhody matchingu sú na oboch stranách. Autor kampane získa cieľovú sumu jednoduchšie a rýchlejšie, matchingový partner získa vďaka nevyhnutnej komunikácii autora (ktorý svoju kampaň komunikuje, aby získal potrebných darcov) ďalší reklamný kanál spojený s podporou nejakej aktivity či produktu s pozitívnou pridanou hodnotou.

Prečo je podľa vás dôležité podporovať projekty touto formou?

StartLab je jedinečný priestor, ktorý umožňuje naozaj každému prispieť k tomu, aby sa na Slovensku rozširovala mapa dobrých projektov, aktivít a vznikali produkty s pridanou hodnotou.
Máme u nás veľa aktívnych ľudí, ktorí tvoria základ toho, aby sme sa tu mali lepšie. Niekto vymyslí napríklad digitálnu módnu mapu, bezobalový obchod či chce otvoriť komunálne záhrady. Nie každý má takéto ambície. Ak chodím do práce a starám sa o rodinu, v piatok večer som rád, že mám svätý pokoj. Neznamená to však, že nemôžem prispieť k rozvoju dobrých vecí u nás. Dá sa to napríklad tým, že projekt podporím finančne alebo informáciu o ňom posuniem svojim známym a kamarátom. Pomôcť ku vzniku dobrých vecí teda môže naozaj takmer každý z nás.
Vďaka tomu, že projekty a produkty, ktorým StartLab dáva priestor, vznikajú so zapojením veľkého množstva ľudí, verejnosť potom k takýmto projektom získava osobný, pozitívny vzťah. Spolu teda vytvárame aj podmienky pre zodpovednosť za priestor okolo nás a život v ňom.

StartLab je jediná slovenská crowdfundingová platforma, no odniekiaľ musíte čerpať inšpiráciu, odkiaľ?

Internet je plný inšpirácií rôzneho druhu. Pri premýšľaní o tom, čo zlepšíme vychádzame najmä z toho, akú spätnú väzbu dostávame od používateľov, teda autorov kampaní a darcov, ktorí sú najlepším zrkadlom našej práce. Vďaka osobnej skúsenosti nám najlepšie vedia povedať, na čom máme popracovať.

Ako sa niekto s dobrým nápadom o vás môže dozvedieť?

StartLab z roka na rok rastie a vidíme nárast ako v množstve kampaní, tak v množstve návštevníkov. Už to nie je startup či maličký projekt, ale pekne fungujúci portál, ktorý si našiel svoje miesto aj medzi verejnosťou.
Najčastejším zdrojom, ako sa o nás noví autori kampaní dozvedia, je pozitívna referencia od niekoho z ich okolia. Vďaka širokému spektru tém, ktoré kampane majú, sa o StartLabe dozvedia ľudia z rôznych oblastí a kútov Slovenska.
V spolupráci s inými subjektami sa zúčastňujeme podujatí, ktoré sa týkajú startupov a ich financovania alebo podujatí pre ľudí, ktorí sú aktívni v istej konkrétnej téme a StartLab im môže pomôcť ako finančne, tak marketingovo. Niekoľkokrát za rok sa tiež objavíme na akciách pre študentov vysokých, ale aj stredných škôl, ktorí sú čoraz aktívnejší. Samozrejme, nechýbame ani na Facebooku.

Prezraďte nám, čo plánujete v budúcnosti?

Naše plány sa snažíme zamerať na dve oblasti, ktorými sú rozvoj platformy a komunikácia. Tá je v súčasnosti najmä osobná, čo meniť určite nebudeme, ale chceli by sme, aby sa povedomie o StartLabe šírilo ďalej aj cez médiá a online priestor vo všetkom, čo ponúka. Už teraz vieme o niekoľkých krásnych kampaniach, čo sa chystajú na jeseň a tešíme sa na silný koniec roka.

Článok bol vytvorený v spolupráci so StartLabom.