Prvá jaz­da s auto­pi­lo­tom Tes­la model S v pre­máv­ke, pre kto­rú nebol navr­hnu­tý

Martin Kráľ / 20. októbra 2015 / Lifehacking

Nová aktu­ali­zá­cia soft­vé­ru Tes­la (Ver­si­on 7.0) pri­ná­ša samos­tat­né­ho auto­pi­lo­ta do mode­lu Tes­la model S. Odskú­ša­li sme si túto novú tech­no­ló­giu v mož­no v naj­ná­roč­nej­šom doprav­nom pro­stre­dí na sve­te. Bol ňou Down­to­wn Man­hat­tan.

 

Hadware výbava Tesla model S

Systém používa zariadenie, ktoré bolo inštalované ku každému modelu S od septembra 2014. Ide o šesť ultrazvukových senzorov s ďalekým dosahom a to na každom prednom a zadnom nárazníku, ďalej dopredu otočená kamera na čelnom skle, radarový systém na prednom nárazníku a vstavaný GPS systém. Verzia systému 7.0 spája tieto existujúce zariadenia do nového voliteľného systému, ktorý za správnych podmienok riadi v podstate takmer všetko za vás.

 

Aktivácia autopilota sa veľmi podobá na používanie tempomatu bežného vozidla. Akonáhle sa vozidlo pohybuje rýchlejšie ako 29 km/h, objavia sa na prístrojovom paneli dve ikony: znak rýchlomeru indikujúci, že na báze radaru fungujúci Traffic-Aware Cruise Control (systém sledujúci premávku) je pripravený, a ikona volantu, ktorá hovorí, že automatické riadenie je schopné vnímať jazdné pruhy pred vami. Akonáhle sa objavia obe ikony, dvojité stlačenie páčky tempomatu aktivuje systém.

 

Keď je systém aktivovaný, Tesla prevezme kontrolu nad vozidlom úplne. Podobne ako pri konvenčnom adaptívnom tempomate vodič nastaví požadovanú maximálnu rýchlosti a radar na prednom nárazníku udržiava minimálnu vzdialenosť za vozidlom vpredu. Autosteer – automatické riadenie volantu zasa spracováva zákruty

 

Tesla model S

 

Displej vodiča zobrazuje údaje autopilota. Ikony ukazujú, že tak radarový  tempomat, ako aj autosteer sú aktívne; modro sfarbené línie na obrazovke oznamujú, že auto je schopné vnímať značenie jazdných pruhov; zobrazujú sa tiež obmedzenia rýchlosti a vozidlá priamo pred vami. Zelená bodka indikuje, že smerovky sú aktívne a auto sa chystá zmeniť jazdný pruh samostatne. Ja som si vybral, že budem mať ruky položené na volante.

 

Počas nášho krátkeho výletu dole Manhattanom po pod hustou premávkou kolabujúcej West Side Highway sa systém správal takmer úplne neotrasiteľne. Rovnako ako pri iných radarových automatických riadiacich  systémoch, autopilot reagoval trochu menej hladko ako pozorný šofér. Keď sa premávka  neočakávane zastaví, snaha systému o udržiavanie konštantnej vzdialenosti od vozidla pred vami môže viesť k niektorým mierne trhavým momentom, napr. keď sa nejaký motorista zaradí do vášho jazdného pruhu. Nie je to nič dôležité ale trvá niekoľko minút, kým si systém získa vašu plnú dôveru.

 

Tesla je iná ak ide o automatické riadenie volantu

Skutočný rozdiel zaznamenáte až pri automatickom riadení volantu (autosteer). Na rozdiel od iných automobiliek, ktoré ponúkajú polo-autonómne riadenie jazdy, systém Tesla sa v prípade, že vodič dá svoje ruky preč z volantu nevypne. Systém začne blikať upozornenie s výzvou, aby vodič prevzal riadenie v prípade, že nastala situácia, ktorú autopilot nevie zvládnuť. Ak taká situácia nestane, na  dlhých, dobre značených trasách by sa vodič mohol teoreticky nechať viezť hodiny bez toho, aby bol vyzvaný uchopiť volant.

 

Pokiaľ systém jasne vníma jazdné pruhy, bude ich meniť za vás. S aktivovaným autopilotom je všetko, čo vodič musí urobiť to, že zapína smerovky a auto vykonáva zmenu jazdného pruhu samostatne. Táto možnosť však nebola v našom krátkom teste vždy k dispozícii. Bolo to vtedy, keď pruhy neboli viditeľné alebo kde premávka blokuje pohľad vozidla na značenie jazdných pruhov. Vtedy jednoducho autopilot nebude reagovať na ukazovatele smeru.

 

Tesla model S autopilot

 

 

Samozrejme, že ani Tesla týmto smerom nič nesľubuje: “Je to takmer do bodu, kde si môžete dať vaše ruky preč […], ale my sme veľmi jasne hovorili, že to nie je prípad zrieknutia sa zodpovednosti,” povedal Elon Musk počas tlačovej konferencie, keď ohlasoval novú funkciu. “Hardvér a softvér ešte stále nedospeli do bodu, kde vodič môže abdikovať na svoju zodpovednosť”. V tlačovej správe Tesla hovorí, že systém “vyžaduje, aby vodiči ostali zapojení a vnímaví aj keď je aktivovaný autosteer. Vodiči musia mať svoje ruky na volante. “V praxi, aspoň v aute ktorým som išiel, systém nemal žiadne pripomienky, ak som pustil volant na niekoľko minút aj v čase, keď sa premávka zastavila a zasa rozbehla niekoľkokrát.

Počas našej krátkej jazdy sme neboli schopní otestovať každú situáciu, s ktorou sa vodič a autopilot môžu stretnúť. Hovorca Tesly ihneď poukázal na to, že prostredie Manhattanu je skoro presný opak toho, na čo bol systém navrhnutý, a síce pre monotónnu jazdu po diaľnici. Napriek tomu sa systém (ktorý Tesla stále popisuje ako “beta” testovanie autopilota) osvedčil za podmienok stop-and-go premávky bez toho, aby stresoval alebo vážne vystrašil niekto v aute.

 

 

Softvérová verzia 7.0 je k dispozícii na stiahnutie pre súčasných vlastníkov Tesla Model S  (zhruba 60.000 vozov) za 2.500 $, zatiaľ čo ostatné funkcie nového softvéru, ako automatické paralelné parkovanie, bočné varovanie pred kolíziou a aktualizácia pre vizuálne usporiadanie prvkov prístrojovej dosky sú zadarmo.

Jasne povedané, toto nie je plne autonómne samoriadiace auto, na ktorom takmer všetky významné automobilky (a niekoľko technologických firiem zo Silicon Valley) pracujú. Ale je to významný krok týmto smerom.

 

zdroj:setri.sk
Pridať komentár (0)