Psychológia jednoduchého

  • Čo to znamená, keď povieme, že je niečo jednoduché? Ako chápeme tento koncept? Pozrime sa na vysvetlenie toho, ako mozog chápe nové informácie, prečo sa niektoré veci zdajú jednoduchšie ako iné a ako je možné jednoduchosť využiť.
image_1433402378.jpeg
  • Čo to znamená, keď povieme, že je niečo jednoduché? Ako chápeme tento koncept? Pozrime sa na vysvetlenie toho, ako mozog chápe nové informácie, prečo sa niektoré veci zdajú jednoduchšie ako iné a ako je možné jednoduchosť využiť.

 

Ako povedal Steve Jobs: „Pochopenie jednoduchého môže byť ťažšie než pochopenie komplexného: Musíte pracovať tvrdo na tom, aby sa vaše myslenie očistilo a zjednodušilo. Stojí to ale za to, pretože keď toho dosiahnete, môžeme hýbať aj horami.“

 

Profesor Georga Whitesides  z Harvardu rozdeľuje vo svojom TED talku jednoduchosť do troch charakteristík:

–        Je predvídateľná

–        Prístupná

–        Slúži ako stavebný základ

 

 

 

Predvídateľnosť: Milujeme jednoduché veci, pretože sú ľahko pochopiteľné a nepotrebujeme veľkú námahu. Úsudky, ktoré robíme rýchlo sa zdajú ako čisto emocionálne či inštinktívne. Je nutné si uvedomiť, že tieto rýchle úsudky nie sú nevyzreté či iracionálne, práve naopak, majú evolučný dôvod, pre ktorý by sme ich nemali odsudzovať. Profesor Whitesides tvrdí, že na to, aby sme boli schopní robiť rýchle rozhodnutia, mozog používa skratky založené na očakávaniach alebo prototypných prvkoch. Keď sa teda niekto opýta, aká farba sa vám spája so slovom chlapec, najčastejšia odpoveď je modrá. Nemusíte nad tým rozmýšľať, proste to tam je. Mozog si tak už niekoľkokrát vytvoril toto spojenie a môže využiť skratku.

Kognitívna plynulosť je podľa jeho názoru teda tým, čo robí vec jednoduchou. Pod pojmom plynulosť sa rozumie subjektívna skúsenosť jednoduchosť alebo zložitosť dokončenia nejakej úlohy. Ak cítime, že je niečo jednoduché, predpokladáme, že to jednoducho aj funguje. Tento princíp využil aj nemecký dizajnér Harmut Esslinger, ktorý pomáhal pri dizajnovaní Apple produktov. Ak nejaká webstránka nie je v súlade s našimi očakávaniami a skúsenosťou ako stránky vyzerajú, náš pohyb nie je taký automatický a stránka sa zdá neprehľadná a komplikovaná.

 

 

Je dôležité naučiť sa jazyk jednoduchosti. V roku 2013 psychológovia Stefano Ruggieri a Stefano Boca urobili pokus, kde rozdelili 78 stredoškolákov do dvoch skupín a pustili im segmenty z populárnych filmov. Jedna skupina sledovala filmy s viditeľnými názvami produktov, zatiaľ čo druhá skupina videla filmy bez značiek. Po premietaní študenti vyplnili dotazník o filme a preferencii na určité značky. Skupina, ktorá sledovala film s viditeľnými značkami produktov, preukázala vyššiu preferenciu pre značky, aj keď ich sprvu nespoznali vo filme, v porovnaní s druhou skupinou.

Keď aktívne manipulujeme s informáciami, ako napríklad orientácia na novej webstránke či učenie sa používať nový produkt, využívame pri tom pracovnú pamäť (working memory). Problémom však je, že táto pamäť je vyberavá. Keď Apple pracoval na prvom iPode, Steve Jobs skúsil jeden test: Keď chcel spustiť pieseň alebo nejakú funkciu, mal by sa k nim dostať prostredníctvom troch klikov. Okrem toho trval na tom, že toto klikanie musí byť intuitívne a teda veľmi jednoduché.

 

 

 

Jednoduché veci teda vieme využívať bez akéhokoľvek tréningu. Ako jednoduchosť využiť?

 

  1.      Kradnite z minulosti

Pozrite sa na vašich konkurentov a ich produkty či webstránky. Aké sú ich spoločné prvky? Čo ľudia očakávajú keď prídu k vám? Definujte tieto prvky, využite ich, aby váš výrobok prešiel do povedomia, bol rozpoznateľný a jednoduchý.

 

  1.      Vytvorte si vlastné umiestnenie produktu

Všetko čo robíte, od vašej stránky cez Twitter, Facebook až po malé nálepky, využite naplno tieto médiá, prostredníctvom ktorých odovzdáte správu o vás. Zoznámte vaše blízke i široké okolie so spoločnosťou, zachovajte však jedinečnosť a jednoduchosť.

 

  1.      Buďte rovnakí, ale rôzni

Ponúkajte svoj produkt, vyzdvihnite ho a urobte z neho niečo jedinečné. Urobte z jednoduchosti sofistikovanosť ale zachovajte komfort.

 

Nájdite spôsob, ako využiť jednoduchosť vo váš prospech. Zvažujte očakávania užívateľov, využite mentálne skratky na vytvorenie jednoduchosti, krásy a jedinečnosti.

 

Zdroj: thenextweb.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK