Rakúsko chce Hodvábnu cestu bez Slovenska, máme aj iné možnosti

  • Viedenský inštitút pre medzinárodné ekonomické porovnanie vypracoval štúdiu európskej Hodvábnej cesty, ktorej trasa ale nevedie cez Česko ani Slovensko
  • Podľa štátnej tajomníčky MF SR a splnomocnenkyne vlády pre vyjednávanie o hodvábnej ceste, to nie je žiadna tragédia
  • Viedenský inštitút pre medzinárodné ekonomické porovnanie vypracoval štúdiu európskej Hodvábnej cesty, ktorej trasa ale nevedie cez Česko ani Slovensko
  • Podľa štátnej tajomníčky MF SR a splnomocnenkyne vlády pre vyjednávanie o hodvábnej ceste, to nie je žiadna tragédia

Čína rozvíja svoj avizovaný veľký projekt nazývaný nová Hodvábna cesta s názvom Jeden pás, jedna cesta. Takáto obchodná trasa je atraktívnou predstavou – vybudovanie nového infraštruktúrneho prepojenia by zvýšilo potenciál ekonomického rastu pre všetky zúčastnené krajiny.

Avšak čínsky plán sa spája sa i s určitými rizikami. Čína totiž dúfa, že vďaka prepojeniu mnohých ekonomických síl „dostane do rúk opraty“ od nového programu v oblasti obchodu, spolupráce a integrácie. So silnejším vplyvom Číny, by sa čínska mena mohla stať obchodnou menou, či dokonca rezervnou.

Vznikla preto myšlienka, že Európa by mala radšej vytvoriť vlastný plán vybudovania novej spájajúcej infraštruktúry na tejto trase.

Viedenský inštitút pre medzinárodné ekonomické porovnanie (WIIW) preto vypracoval štúdiu európskej Hodvábnej cesty, ktorej trasa ale nevedie cez Česko ani Slovensko. Informoval o tom server Euroaktiv. Je to vraj preto, že „zaostávame za ostatnými centrami“ v spomínanom projekte ako napríklad „sever Talianska, Švajčiarsko alebo Bavorsko“. Ďalším dôvodom má byť hornatý povrch krajiny.

Ministerstvo financií SR (MF SR) toto „vylúčenie“ Slovenska z Hodvábnej cesty v plánoch WIIW nevidí tak dramaticky. „Štúdia Viedenského inštitútu je jednou z alternatív k trasovaniu hodvábnej cesty. Projekt hodvábnej cesty je oveľa širší ako je zväčša chápaný. Netýka sa len jedného konkrétneho tranzitného koridoru a netýka sa len dopravy a logistiky. Ide o globálnu sieť množstva tranzitných koridorov (more, železnica, rieka, cesta, vzduch ) pre zabezpečenie efektívnej, bezpečnej a rýchlej prepravy tovarov na trhy všetkých štátov sveta,“ uviedla pre StartitUP štátna tajomníčka MF SR a splnomocnenkyňa vlády pre vyjednávanie o hodvábnej ceste Dana Meager.

Dodala, že využívanie už vybudovanej a dobudovanie novej infraštruktúry, akými sú prekladiská a logistické centrá alebo dopracovanie podmienok a technológií pre výmenu informácií o prepravovaných tovaroch sú jednou z priorít pre úspešné zapojenie sa Slovenska v tomto projekte.

„Slovensko je už v tomto období neoddeliteľnou súčasťou projektu, čo je nepopierateľným výsledkom celého radu odborných rokovaní štátnej tajomníčky Meager so zástupcami vlád a partnermi Číny, Ukrajiny, Ruska, Kazachstanu ale aj inými. A to bez ohľadu na štúdie, ktorých výstupy sú jednostrannými závermi Viedenského inštitútu so subjektívnym hodnotením,“ napísala.

Suma za dobudovanie chýbajúcej alebo zastaralej infraštruktúry na najväčšom kontinente sa odhaduje na 4 až 8 biliónov dolárov. Hodvábna cesta by podľa plánov Číny mala zasiahnuť 65 krajín, ktoré spolu tvoria až 62% svetovej populácie a 40% ekonomickej produkcie.

V čase predpokladaného ukončenia, v roku 2049 sa bude táto iniciatíva rozliehať od Východnej Ázie až k Východnej Afrike a Strednej Európy.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech