Psychologička: Pre prežitie človek naozaj nepotrebuje veľa, materiálne uspokojenie je chvíľkové

  • Prečo počas Vianoc prepadáme nákupnému ošiaľu?
  • Čo sa deje našej duši v kultúre konzumu?
  • Čo by nám všetkým naozaj prospelo?
12
Archív Denisa Pinková/pixabay
  • Prečo počas Vianoc prepadáme nákupnému ošiaľu?
  • Čo sa deje našej duši v kultúre konzumu?
  • Čo by nám všetkým naozaj prospelo?

Namiesto toho, aby sme si oddýchli tak ako počas iných sviatkov, na Vianoce sa často dostávame ešte pod väčší tlak a stres ako počas roka v plnom pracovnom nasadení.

Ďalšou kapitolou Vianoc je prejedanie sa s následnými tráviacimi ťažkosťami a nárastom telesnej hmotnosti, čo vedie k nespokojnosti zo samého seba. Prečo si to ale robíme? Naozaj musíme tak veľa plýtvať, aby sme boli šťastní?

Porozprávali sme sa na túto tému s psychologičkou PhDr. Denisou Pinkovou, ktorá okrem toho pôsobí ako kňažka, sprevádzačka a mediátorka.

Prečo na Vianoce všetci bláznivo nakupujú? Môžu za to reklamy, kultúra alebo je to už akási spoločenská choroba?

Nákupy sa v dnešnej dobe stali trendom resp. zvláštnym spôsobom ako nachádzať vlastnú identitu. Z odborného hľadiska sa jedná o emočný hlad, ktorý je kompenzovaný v závere roka naháňaním sa za materiálnym uspokojením. Je to iluzorná predstava, že čím viac mám, tým sa budem lepšie cítiť, ale opak je pravdou a človeka to ženie k jedinému čím viac mám, tým viac chcem”. Jedná sa o nevedomé odkláňanie pozornosti od svojho vnútra k akýmkoľvek trblietavým, vianočným, vonkajším stimulom. V konečnom dôsledku radosť je chvíľková a jedinec vchádza do nového roku s hlbokou vnútornou prázdnotou, skrášlenou”  ďalšími pribudnutými a v mnohých prípadoch nepotrebnými haraburdami.

Upadá cez vianočné obdobie do depresie/ zlej nálady viac ľudí? Ako paradox, že „šťastné a veselé…“

Áno, upadá je to obdobie plné tmy” – slnka svieti menej, dni sú kratšie. Ľudia si však neuvedomujú zásadnú vec, kedysi sa žilo cyklicky. Každé ročné obdobie malo svoj symbolický význam s nutnosťou duševného i duchovného naplnenia človeka v súlade s prírodou. Keďže dnešní ľudia niesú ochotní sa v zimnom období prirodzene zahĺbiť do seba – uvedomiť si, čo im celý rok priniesol i vzal, práve v období zimy – chladu upadnú do depresií. Je to výkrik duše o človečiu pozornosť. Málokto sa chytá, pretože niekedy to vnorenie sa  si zasluhuje veľa odvahy a prijatia i vlastných zlyhaní a tienistých stránok seba. Potom prirodzene dochádza k potrebe kompenzácií nakupovacieho” typu, ako sme sa bavili vo vyššie uvedenej otázke.

Prospela by duši našej spoločnosti skromnosť?

Jednoznačne, človek pre prežitie naozaj nepotrebuje veľa. A ako ja hovorím Menej je vždy viac”. Keď sme zahltení, strácame sa… Zabudli sme na jednoduchosť, ktorá by mala sprevádzať každé naše vedomé rozhodnutie, aj pri nákupe. Hold, žije sa viac nevedomý život, kde „uvedomenie“  sa  nieje praktizované.

Dá sa povedať, že veľké a drahé dary kupujú väčšinou tí, ktorí si nie sú istí vo vzťahu, aby ho upevnili?

Nemyslím si , že je to o vzťahoch externých k iným ľuďom. Skôr je to odrazom vzťahu k sebe samému. Kupovať si iných veľkými darmi, znamená si nevážiť  sám seba natoľko, až mám potrebu ohurovať a priväzovať cez veľké dary.

zdroj: Unsplash

Prečo majú reklamy na človeka tak veľký vplyv?

Lebo ľudská rasa bola vždy ľahko manipulovateľná, dnes je to podporené skveĺými technológiami, výbornou psychlógiou reklamy a človek stráca slobodu i súdnosť.

Ako je možné, že niekto je voči reklamám úplne odolný?

Je to možné pri jedincoch, ktorí dostatočne poznajú sami seba – pracujú s psychológiou manipulácie, nevidia reklamu, ale vidia čo je účelom reklamy. Tým pádom sa inak rozhodujú a uvedomujú si pravdivosť toho čo v reklame beží. Jedná sa o predaj, v dnešnej dobe môžme o kvalite reklamovaných produktov už polemizovať. Človek nemusí byť odborník nato, aby vedel, že reklama je len odpriamenie pozornosti od skutočne dôležitých vecí v živote.

Ako dieťaťu, ktoré chce „všetky hračky na svete“ vysvetliť, že nemusí mať  všetko? Ako dieťa/možno i dospelých naučiť skromnosti, resp. nemateriálnej spokojnosti?

Najlepšie je ísť príkladom, nekupovať všetko čo dieťa chce, želá si. Poukazovať na skutočné hodnoty, ako sú blízkosť, rodina, spolupatričnosť, ochota pomôcť. Skromnosť nosí každý z nás v sebe, veď sme prišli na tento svet nahí plačúc a prahnúc po jedinom – po dotyku človeka, ktorý nás miluje. Neostáva nám nič iné, iba sa rozpamätať. Uvedomiť si, že plný dom milujúcich a otvorene komunikujúcich ľudí je oveľa viac, než dom plný čakajúcich darčekov pre ľudí, pred ktorými sa potrebujeme “ukázať”. Najväčší dar žijeme každý deň – Ž I V O T. Škoda, že ho minimalizujeme vo veľa prípadoch len na základné potreby.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech