Slovákom z účtu odchádzajú šialené peniaze, ani o tom nevedia. Za tieto služby míňajú aj viac ako 200 eur

  • 45 % Slovákov nemá prehľad o svojich financiách, stovky eur ročne prehliadajú
  • Za predplatné míňajú mesačne aj 50 eur, mnohé z nich ani nevyužívajú
  • Chcú však držať krok s dobou, uvádza psychologička
Untitled design – 2023-09-27T164523.455
Unsplash
  • 45 % Slovákov nemá prehľad o svojich financiách, stovky eur ročne prehliadajú
  • Za predplatné míňajú mesačne aj 50 eur, mnohé z nich ani nevyužívajú
  • Chcú však držať krok s dobou, uvádza psychologička

Streamovacie služby sú medzi Slovákmi veľmi obľúbené. Vyplýva to aj z prieskumu realizovaného skupinou Atmedia, ktorý odhalil, že aspoň jednu z online platforiem na báze predplatného pravidelne využíva približne 1,3 milióna Slovákov.

K nárastu popularity prispeli v rokoch 2021 a 2022 pandémia a taktiež pravidelnejší obsah titulov so slovenským či českým dabingom alebo titulkami, čo dnes patrí medzi najväčšie konkurenčné výhody jednotlivých platforiem.

V instagramovej ankete Startitup zistil, že si streamovacie služby predpláca až 48 % čitateľov, pričom jasným lídrom je Netflix, ktorý si dodnes drží aj svetové prvenstvo.

Ako však uvádza Mediaklik, Netflix nie je na radare Slovákov jediný. Medzi ďalších významných hráčov na trhu patria HBO Max, Disney+, SkyShowtime, CANAL+ a ďalší. Za posledné roky si Slováci obľúbili aj lokálnu službu Voyo, ktorej cieľom je mať do roku 2026 na Slovensku a Česku spolu milión používateľov.

Aj tento dlhý zoznam však obsahuje len videoslužby – na predplatnom je založená aj hromada iného obsahu, ktorý Slováci obľubujú, napríklad:

  • Spotify či Apple Music na streamovanie hudby,
  • iCloud či Google Drive na cloudové úložiská,
  • YouTube a Twitch na komunitný videoobsah,
  • PlayStation Plus či Xbox Game Pass na videohry,
  • Photoshop a celá séria Adobe programov na pracovné nástroje,
  • e-mailové aplikácie či fakturačné systémy,
  • aplikácie všetkých žánrov od hier až po produktivitu či spánkový manažment,
  • prémiový obsah niektorých médií.

1

Zabúdame, že prichádzame o stovky eur

Kúpa predplatného je síce v čase platby vedomým nákupom, časom však ide do mentálneho úzadia.

Podľa psychologičky Janky Lackovej z platformy ksebe.sk platí, že ak nám pravidelne z účtu odchádzajú nižšie sumy peňazí, tak to prakticky neriešime, a to ani v prípade, že službu vlastne už nevyužívame.

„Až kým sa nedostaneme do stavu núdze, prípadne sa nerozhodneme začať z akéhokoľvek dôvodu riešiť náš rozpočet, tak výdavky, ktoré na prvý pohľad zásadne neovplyvňujú nás život, neriešime,“ vysvetľuje pre Startitup odborníčka.

Z prieskumu Tatra banky vyplýva, že až 45 % klientov nemá prehľad o všetkých budúcich výdavkoch v aktuálnom mesiaci. To pre mnohých býva aj stresujúce, čo potvrdzuje až 44 % opýtaných. 

Tatra banka preto vyvinula inovatívny Spending plan, špecifickú sekciu v ich mobilnom bankingu, ktorý pravidelné výdavky zoradí do prehľadného zoznamu, na základe ktorého viem jasne vyhodnotiť, ktoré predplatené služby sú pre mňa dôležité a ktoré už nie.

Funkcia navyše predpovedá stav financií po skončení vybraného obdobia a predpovedá aj celkovú sumu plánovaných výdavkov.

Add a heading (7)

Spending plan neberie do úvahy len trvalé príkazy týkajúce sa streamovacích služieb, ale všetky pravidelné a plánované platby, napríklad za nájom, elektrinu, splátky úverov či lízing. Okrem toho sa pozerá aj na históriu platieb, podľa ktorých dokáže odhadnúť aj ďalšie platby v budúcnosti.

Klient Tatra banky má tak vďaka Spending planu kvalitné informácie o svojich peniazoch a jasne vie, s akou sumou môže najbližšie obdobie pracovať a koľko bude musieť poslať za využívané služby. Ako presne funguje Spending plan →

„Vďaka Spending planu rozširujeme paletu nástrojov digitálneho manažmentu osobných financií a dopĺňame minulé výdavky v Spending reporte o pohľad do blízkej budúcnosti,“ konštatuje banková hovorkyňa Simona Miklošovičová.

Podľa správania sa klienta berie algoritmus do úvahy aj predpokladané inkasá aplatby. Ide o službu, ktorá dopĺňa už dlho existujúcu službu Spending report, ktorá kategorizuje príjmy a výdavky, klientovi ponúka prehľadný grafický pohľad spätne za vybrané obdobie,“ dodáva Miklošovičová z Tatra banky.
Viac informácií o Spending plan →

 

Koľko vlastne minieme? Stovky eur

Aj keď majú služby na báze predplatného nespochybniteľné výhody, existuje aj niekoľko problémov, ktoré ovplyvňujú užívateľský zážitok.

S narastajúcim počtom služieb na báze predplatného vzniká medzi týmito službami aj konkurencia a dnes je úplne bežná situácia, keď je prvý seriál na Netflixe, druhý na Disney+ a tretí na HBO Max. Divákovi nezostane nič iné, než si predplatiť všetky z nich.

S čoraz väčším množstvom predplatených platforiem stúpajú aj náklady. Stačí mať predplatené 2 takéto služby a výsledná suma sa bude blížiť k 20 eurám mesačne.

2

Ukazuje to aj instagramová anketa Startitup, kde 86 % z respondentov, ktorí si takéto služby predplácajú, míňa do 20 eur mesačne, teda do 240 eur ročne. 11 % ľudí však míňa aj 50 eur mesačne, čo sa ročne nazbiera až na 600 eur.

Podľa psychologičky Janky Lackovej z platformy ksebe.sk môže za skutočnosť, že sme za streamovacie služby schopní utratiť veľké peniaze, fakt, že ich platíme postupne a v menších sumách.

„Ak nepatríme do skupiny ľudí, ktorá vôbec nepremýšľa nad tým, kde končia ich peniaze, cítime sa komfortnejšie s nižším výdavkom, hoci nás to za rok stojí to isté, prípadne trochu viac,“ objasňuje psychologička. Oveľa radšej teda zaplatíme 10 eur mesačne než jednorázovo 120 eur na rok dopredu.

Slováci majú s osobnými financiami občas ťažkosti

Za streamovacie platformy platia mnohí Slováci ročne stovky eur. Mnohí však po čase na platby zabúdajú alebo si síce všimnú notifikáciu, no sú leniví predplatné zrušiť, častokrát aj pre náročný proces či skryté tlačidlo na zrušenie. Vo finále tak vplyvom svojej nepozornosti prichádzajú o peniaze.

Problém je spätý s horšou schopnosťou Slovákov zadeľovať si osobné financie, ako uvádza TASR. Slováci sú vo finančnej gramotnosti stredne zdatní, v rámci Európy však patríme k najhorším. Slovensko podľa prieskumu Európskej centrálnej banky dosiahlo 13,3 indexového bodu z maximálnych 21, informuje TASR. Najnižšie skóre mali Rumunsko, Bulharsko a Cyprus s menej než desiatimi bodmi.

10 platieb, každá v iný deň

Trvalé príkazy a pravidelné platby sú dnes samozrejmosťou, sú pohodlné a jednoduché na nastavenie. „Platby sa obnovujú automaticky, netreba nič potvrdzovať a každá odchádza v iný deň, preto je náročné si držať v počte predplatených streamovacích služieb prehľad. Používateľ tak ani nemusí presne vedieť, koľko mesačne vlastne na dané služby míňa,“ konštatuje psychologička z platformy ksebe Janka Lacková.

Ako ďalej dodáva, mnohí ľudia po čase na predplatné zabudnú a niektorí ani službu nikdy nevyužili, peniaze im však odchádzajú. Podľa psychologičky ide o relatívne nízku sumu, ktorá na mesačnej báze človeka „nebolí“.

Ďalším z dôvodov je podľa psychologičky aj to, že streamovacie platformy sú jednoducho trendy a človek chce držať krok s dobou. „Prípadne si zaplatíte streamovaciu platformu v domnienke, že ju budete sledovať, no nakoniec dostanú prednosť iné aktivity. Mnohí ľudia tiež uvažujú štýlom: ‚Za 1 návštevu kina by som zaplatil viac ako za celý mesiac na platforme‘,“ vysvetľuje psychologička.

Práve Spending plan, nová funkcionalita v mobilnom bankingu od Tatra banky, by v takýchto situáciách mohla pomôcť, keďže má informácie o každej jednej pravidelnej platbe. 

Výpis navyše používateľa motivuje k tomu, aby prehodnocoval, či ide o dobre utratené peniaze a či dané služby vlastne využíva.

„Prostredníctvom Spending planu klient nezabudne na výdavok, ktorý robí len raz za dlhší čas. Odhady výpočtu sa pritom budú aj naďalej spresňovať na základe spätných väzieb zo strany klientov,“ ozrejmuje banková hovorkyňa Simona Miklošovičová. Viac informácií o Spending plane →

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá