Ume­nie neús­pe­chu – prí­beh Hoot­Su­ite

Lukáš Timko / 5. júna 2015 / Tools a produktivita

Ako neús­pe­ch s mra­ze­nou veče­rou vie­dol k miliar­do­vé­mu biz­ni­su so sociál­ny­mi média­mi. Ale­bo inak pove­da­né, aj fail sa môže nie­ke­dy pre­me­niť na úspe­ch.

 

V roku 2007, po siedmich rokoch vedenia vlastnej agentúry zameranej na vývoj webu, sa mi črtal veľký úspech. A prišiel vo forme „urob si sám” zapekané alebo dusené jedlo či pečené kura.

Ale vrátim sa troška do minulosti. Začiatkom nového milénia došlo k rozmachu kuchýň, kde si môžete vyskladať a uvariť vlastné jedlo. Nápad spočíval v tom, že si človek online vybral jedlá, ktoré si chcel pripraviť. Následne sa vybral do kuchyne, kde už mal všetky objednané ingrediencie nachystané, presne ako v kuchárskej show. Vysledkom boli čerstvo pripravené kuracie prsia na šampiónoch, zabalené a "ready to eat" v prostredí domova.

 

 

Aby to všetko fungovalo hladko, chýbal tomu dobrý softvér. A práve tu nastúpila na scénu moja firma - v tom čase s dvadsiatimi zamestnancami. Naši developéri vytvorili pre tieto kuchyne aplikáciu, ktorá umožnila zákazníkom navštíviť ich stránku, vybrať si druh jedla, ktoré chceli, zaplatiť ho atď. Pár mesiacov po zverejnení nás kontaktovalo 300 kuchýň z celej severnej Ameriky, ktoré mali záujem o náš softvér. 

Bol to náš prvý 6-ciferný obchod. Okamžite sme sa chytili príležitosti, umiestnili 15 ľudí na tento projekt a za pár mesiacov bola naša spoločnosť maximálne vyťažená a zisková ako nikdy predtým.

Recesia v roku 2008 však všetko zmenila. Každý týždeň sme stratili minimálne jedného zákazníka, ktorý bol nútený ukončit svoje podnikanie. Do konca roka nadšenie z tohto druhu biznisu pominulo a náš 6-ciferný obchod bol odrazu bezcenný.

 

Poučiť sa z neúspechu

 

Bolo to zdrvujúce. Museli sme prepustiť všetkých novoprijatých zamestnancov. Financie, ktoré sme chceli použiť na prijatie nových inžinierov, rozšírenie marketingového tímu a vylepšenia celej spoločnosti, boli zrazu fuč. Mali sme pár smutných ba priam depresívnych dní, kedy kancelária zívala prázdnotou a vašim jediným spoločníkom bolo ticho.

Počas týchto týždňov a mesiacov som si uvedomil, že táto situácia bola predsa len na niečo dobrá - naučili sme sa pár vecí. Napríklad - naša dychtivosť po veľkom klientovi nám dovolila nechať klientov platiť priebežne počas trvania kontraktu. To bola chyba, ktorú sme sa snažili nezopakovať: Veľki klienti, ako sa ukázalo, sú práve tí, čo chcú a budú platiť vopred.

 

 

Naša skúsenosť nám priniesla ďalšiu, celkom očividnú, lekciu: nedávať všetky svoje vajcia do jedného košíka. Našťastie sme mali ešte druhý produkt, Memelabs, ktorý vznikol približne v rovnakej dobe. Ten pomáhal ľuďom vytvárať a spravovať online video súťaže a priniesol nám niekoľko veľkých značiek.

Šťastie sa priklonilo na našu stranu a tieto spoločnosti nás požiadali o spropagovanie ich súťaží na sociálnych sieťach. Po pár týždňoch neustáleho prihlasovania a odhlasovania sa z ich rôznych Twitterových a Facebookových účtov sme si uvedomili, že potrebujeme lepší nástroj na správu viacerých klientov a kanálov na sociálnych sieťach. A to bol základ HootSuite - nástroja na spravovanie sociálnych médií, ktorý má dnes 11 miliónov používateľov, medzi ktorými nájdete väčšinu z top 100 spoločnosti podľa magazínu Fortune.

 

Prečo je dobré podstúpiť riziko

 

Trvalo mi to nejaký čas, kým som sa poučil. Neúspech nie je vždy zlý. Áno, trocha to s nami zamávalo. Vsadili sme na produkt – odvetvie – ktoré nevyšlo. Ale ak by sme robili iba bezpečné veci – vyvíjali webové nástroje pre lokálne spoločnosti – asi by sme to robili doteraz.

Namiesto toho sme sa sústredili na ambicióznejší cieľ, síce sme prišli o veľa, ale dokázali sme prilákať väčších klientov a rýchlo sa pozbierať. Táto sebadôvera bola kľúčová, keď sme rozbiehali Hootsuite – snažili sme sa čo najskôr chytiť veľkú rybu a hľadať veľkú investíciu, to všetko sme už zažili.

 

 

Dokonca aj dnes, keď máme viac ako 800 zamestnancov a pol tucta kancelárii po celom svete, je riziko súčasťou našej kultúry. Samozrejme to so sebou z času na čas prináša aj neúspech. To je však normálne. Rýchlo rastúca spoločnosť v novom prostredí nemá motiváciu spadnúť späť k riešeniam pokus a omyl. Musíme si vymyslieť vlastné účinné riešenia a práve tento proces je nevyhnutne chaotický.

 

Neuspieť dobre

 

Musím povedať, že neuspieť sa dá dobre aj zle. Neuspejete zle, ak sa niečo pokazí – veľmi pokazí – a namiesto toho, aby ste si to priznali a poučili sa z toho, nakoniec ste z neúspechu natoľko zmätený, že to považujete za víťazstvo. Pre mňa je toto ozajstný neúspech: nepriznanie si chýb a nepoučenie sa z nich.

Neuspieť dobre, na druhej strane, môže byť prospešné pre biznis. Začína to zodpovednosťou, nie zmätením a pohľadom do duše, nie ukazovaním prstom. Čo sa pokazilo? Čo môžeme zachrániť? Vieme sa z toho dostať? Ako môžeme predísť tomu, aby sa to nezopakovalo? Ak majú spoločnosti kultúru, ktorá dovoľuje priznať si neúspech a pýtať sa na tieto otázky, potom je na dobrej ceste stať sa úspešnou.

 

Prednedávnom moja spoločnosť dosiahla míľnik – prvý 7-ciferný obchod. To by sa ale nestalo, keby sa náš prvý 6-ciferný obchod tak katastrofálne nerozpadol. Hoci úspech je vždy cieľom, skutočnosť je, že riziko – a neúspech – môžu byť nakoniec rovnako cenné... možno riziko aj očosi viac.

 

zdroj: medium.com

Pridať komentár (0)