V mestách bez naftových motorov? Európa začína podporovať životné prostredie

Peter Mihálik, autofans.sk / 16. júna 2017 / Auto

zdroj: facebook.com/MARTINzMT/facebook.com/OdtahovaSluzbaSenec

Doprava produkuje v Európe štvrtinu emisií skleníkových plynov a je hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia vo veľkých mestách. Až 73 % emisií pritom pochádza z cestnej dopravy.

Čoraz viac miest ohlasuje stopku autám s naftovými motormi. Začiatkom roka to odštartovali starostovia Paríža, Madridu, Atén a Mexiko City vyhlásením, že od roku 2025 zakážu v centrách miest premávku vozidiel s dieselovými motormi. Nemecké mestá takisto bojujú so smogom a za najväčších vinníkov označili staršie modely „nafťákov“. V Berlíne, v Mníchove a v Hamburgu platia predpisy zakazujúce vjazd automobilom s vysokými emisiami toxických splodín.

Zákazy a platené zóny

K skupine miest s ekologickými zónami sa chce pridať aj Stuttgart. Mestské úrady plánujú od budúceho roku zakázať vozidlám s dieselovými motormi, ktoré nebudú spĺňať najprísnejšie normy emisií, vjazd do centra mesta. Rozhodnutie súvisí s drasticky sa zhoršujúcou kvalitou ovzdušia. Od začiatku roka boli normy koncentrácie jemného prachu prekročené už 30-krát a v uplynulom roku bol poplach vyhlásený po dobu 63 dní.

V Londýne zaplatia šoféri, ktorí chcú vojsť do centra, poplatok 11,5 libier. Platená zóna obsahuje niekoľko centrálnych štvrtí, v najbližšom čase je plánované jej ďalšie rozšírenie. A to nie je všetko – mestské úrady Londýna oznámili, že od roku 2019 budú šoféri dieselových áut, ktorí sa budú pohybovať v centre mesta, povinní zaplatiť denný poplatok 24 libier (cca 27,5 €).

Aj v susednom Poľsku plánujú zaviesť zóny zákazu pohybu pre vozidlá prekračujúce emisné limity výfukových plynov, a to až v šestnástich mestách – medzi inými vo Varšave, v Krakove, vo Vroclavi a v Gdansku. Je len otázkou času, kedy sa s podobnými opatreniami pridá Praha či Bratislava…

Nafta na ústupe, predaj hybridov rastie

Avizované zmeny a sprísnenie emisných noriem pre motoristov v Európskych krajinách sa začínajú prejavovať aj na slovenskom automobilovom trhu. Pred dvoma rokmi sa predalo spolu 85 265 vozidiel – z toho bola približne polovica áut s naftovým motorom. V minulom roku predaj vozidiel vzrástol na 95 622, z toho tvorili dieselové motory 40 % a benzín, hybridy a elektromobily spolu 60 %. Od začiatku tohto roka klesajúci trend predaja vozidiel s naftovými motormi pokračuje – za prvé štyri mesiace predstavuje 40 % predaných áut.

Klesajúci záujem o dieselové motory môže potvrdiť aj Toyota, líder v oblasti hybridnej technológie. Od najmenšieho modelu Yaris až po SUV RAV4 má hybridný pohon  zastúpenie takmer v každom segmente. Pred dvoma rokmi predala na slovenskom trhu 31 % modelov s naftovým motorom, v minulom roku to bolo už len 22 % a za prvé štyri mesiace tohto roka predaj klesol na 16%. Naopak, výrazný rast zaznamenali hybridy – v roku 2015 predali 13 %, v uplynulom roku už 21 % a za prvé štyri mesiace tohto roka si zákazníci odviezli 31 % áut s hybridným pohonom.

zdroj: autofans.sk

Pridať komentár (0)