Vlaky dohromady meškajú 750 minút denne. Ministerstvo si na modernizáciu železníc vyčlenilo 1,2 miliardy eur

  • Keď spočítame všetky meškania vlakov denne, zistíme, že dochádza k meškaniu až 750 minút
  • Ministerstvo dopravy si na ich rekonštrukciu vyčlenilo 1,2 miliardy eur
  • Za prvých sedem mesiacov tohto roka investovali ŽSR do opráv tratí 43 miliónov eur
vlak
Ilustračný obrázok (TASR)
  • Keď spočítame všetky meškania vlakov denne, zistíme, že dochádza k meškaniu až 750 minút
  • Ministerstvo dopravy si na ich rekonštrukciu vyčlenilo 1,2 miliardy eur
  • Za prvých sedem mesiacov tohto roka investovali ŽSR do opráv tratí 43 miliónov eur

Viac ako 100 minútové meškanie a trmácanie sa minimálnou rýchlosťou na úsekoch neopravených tratí. Podľa OĽaNO je však problém už taký veľký, že ŽSR čaká kolaps. Informuje o tom TASR.

Poslanec Ján Marosz sa na včerajšej tlačovej konferencii vyjadril, že takmer tretina železníc je v zlom a nevyhovujúcom stave. Zlý stav infraštruktúry vraj spôsobuje meškanie vlakov a navyše sa v súčasnosti výrazne škrtajú výdavky na údržbu.

zdroj: Ilustračný obrázok (Wikimedia, RickRichards)

Podľa dokumentov, ktoré sa hnutiu dostali do rúk z prostredia ŽSR, vlaky denne v sumáre meškajú až 750 minút. Kvôli zlej finančnej situácii dochádza tiež k stále väčším škrtom vo výdavkoch na údržbu a opravu tratí aj vlakov.

„To sú tie opravy, ktoré treba robiť, aby nám tam vlaky dva roky nejazdili päťdesiatkou namiesto stovky,“ poznamenal expert hnutia na dopravu Jiří Kubáček. Ďalej uviedol, že škrty v rozpočte donútili železnice k takým opatreniam, ako napríklad nepoužívať materiál zo skladov, neobjednávať chýbajúci materiál a prehodnotiť sa majú aj plánované výluky.

Politická strana sa obáva, že železničná doprava na Slovensku sa preto rúti ku kolapsu, a to aj napriek tomu že ŽSR dostávajú ročne 300 miliónov eur. Ministerstvo dopravy preto hnutie vyzýva, aby začalo celú situáciu riešiť.

Podľa ministerstva ide o planý poplach

Podľa hovorkyne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Karolíny Duckej však železnice žiaden takáto pomyselný kolaps nečaká. Pre TASR vysvetlila, že dlhodobo zanedbaný stav na železniciach nie je možné napraviť za tri roky a dá sa to len postupnými krokmi. Odkedy Slovensko vstúpilo do Európskej únie, dokázali sme zmodernizovať 160 kilometrov železničných tratí na hlavných koridoroch.

zdroj: Ilustračný obrázok (TASR)

„Dnes v projektoch modernizácie železničnej infraštruktúry pokračujeme a v aktuálnom Operačnom programe Integrovaná Infraštruktúra 2014 – 2020 na rozvoj železničnej dopravy vrátane nákupu nových vlakov bude môcť Slovensko využiť 1,2 miliardy eur,“ poznamenala.

Ďalšie európske peniaze na modernizáciu železníc, približne 380 miliónov eur, podľa nej môže Slovensko čerpať z nového finančného nástroja EÚ CEF (Nástroj na prepájanie Európy). Do roku 2023 by vďaka týmto financiám malo dôjsť k oprave ďalších 100 kilometrov tratí. Ducká zároveň pripomenula, že šetrenie finančných prostriedkov je prvoradou úlohou, ktorú ŽSR odporučil Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).

Železnice opravujú kontinuálne

Železnice považujú vyjadrenie OĽaNO za šírenie poplašných správ. K opravám vraj postupne dochádza stále a od roku 2016 investovali do údržby a opráv tratí a infraštruktúry 65 miliónov eur, v roku 2017 takmer 78 miliónov eur, v roku 2018 už 82 miliónov eur a za prvých sedem mesiacov tohto roka 43 miliónov eur.

„Prioritou vedenia ŽSR je prijímať koncepčné a dlhodobé riešenia. Tie budú zahrnuté aj v novej stratégii, ktorá bude predstavená na jeseň,“ skonštatoval hovorca ŽSR Michal Lukáč.

Podľa hovorcu je momentálne veľkým problémom železníc aj pokles nákladnej dopravy, ktorá pre ne v minulosti tvorila vyšší zisk. Očakávané osobné náklady ŽSR na tento rok predstavujú približne 280 miliónov eur. Podľa Lukáča ide medziročne o 27 miliónov viac aj vzhľadom na opatrenia vyplývajúce zo sociálneho balíčka.

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá