You­tu­be tla­čí svo­je hviez­dy k ste­ne: Pod­píš­te zmlu­vu ale­bo vám zma­že­me videá!

Alexandra Dulaková / 22. októbra 2015 / Business

28. októb­ra uzrie svet­lo sve­ta nová odnož popu­lár­nej webo­vej aj mobi­lo­vej apli­ká­cie You­tu­be, You­tu­be Red. Naj­väč­ším lákad­lom je obsah bez akej­koľ­vej rekla­my, avšak nie zadar­mo. Cena bude 9,99 dolá­rov mesač­ne a má to aj ďal­ší háčik — tvor­com videí ponú­kol You­tu­be veľ­mi radi­kál­ne ulti­má­tum. Pod­pí­sať, ale­bo stra­tiť vše­tok obsah. 

 

Nová dohoda sa dotkne najmä veľkým mien, ktoré sú na toľko sledované, aby na ich stránky Youtube umiestňoval platené reklamy. Jedná sa o ľudí, ktorých hranie videohier, hudobné videoklipy, či odporúčania v oblasti módy a make-upu, si pozrú milióny ľudí mesačne, a ktorých subscriberi sa taktiež dajú počítať v miliónovich cifrách. Jednoducho povedané, ak profitujú z výnosov z reklamy, musia automaticky podpísať zmluvu o delení ziskov verzie Youtube Red, kde sa žiadny reklamný obsah zobrazovať nebude. Inak by Youtubu chýbal časť ziskov, ktorý má v neplatenej verzii s reklamami istý.

 

Logickým postupom by v takom prípade bolo nezverejniť ich videá v novej verzii, lenže Youtube ich zrejme v novej verzii chce - a to veľmi. Ak sa nedohodnú na stanovenom delení ziskov, môžu počítať s tým, že ich obsah Youtube stiahne zo všetkých svojich verejných stránok - či už platených, alebo tých, ktoré sú zadarmo.

 

 

Webový portál sa doteraz nevyjadril ohľadom toho, ako bude delenie ziskov vyzerať. Podobné dohody napríklad hudobným umelcom na Spotify vynášajú 70 percent zo ziskov, v prípade Apple Music je to presne 71.5 percent. Niektorým, ako napríklad Taylow Swift, sa podobný nápad vôbec nepáči, a tak má možnosť svoju hudbu Spotify neposkytnúť, poprípade Apple Music napísať priamy list a prinútiť ich zmeniť pravidlá o neplatenej trojmesačnej skúšobnej dobe. Autori Youtube videí sa o niečo podobné zatiaľ nepokúsili. Pritom tí istí partneri, ktorí Youtube videovým obsahom zásobujú, sa s ním už teraz delia o 55 percent ziskov z reklám. Je otázne, či sa Youtube aj v prípade svojej novej aplikácie Red bude držať podobných čísel.

 

Hlavným argumentom Youtube-u je, že chcú, aby ich obsah ostal konzistentný a uisťujú sledovateľov, že 99 percent obsahu na webe aj ostane. Teda drvivá väčšina partnerov so zmluvou súhlasila a neváhala ju podpísať. Cena za nepodpísanie je prirodzene príliš vysoká - stiahnuté videá, ktoré mohli ešte dlhú dobu priťahovať nových subscriberov a sledovateľov, ako aj stratený kontakt s už existujúcimi fanúšikmi, ktorí mnohým Youtuberom zabezpečujú veľmi slušné živobytie. Pritom samotná aplikácia Youtube Red nie je vôbec zadarmo - za jej používanie si ľudia budú platiť takmer desať dolárov mesačne. Doteraz nie je jasné, koľko z tejto sumy partneri uvidia, ale Youtube sľubuje "drvivú väčšinu". Konkrétne čísla zatiaľ odmietajú predstaviť. 

 

 

Nejde ani tak o fakt, že sa tvorcovia megaúspešných videí museli dohodnúť na zmluve, ktorá im uberie časť zo zisku. Ten beztak nie je malý - najmä pri menách, o ktoré v tomto prípade pôjde. Ide skôr o spôsob, akým Youtube postupoval. "Podpíšte zmluvu o delení, inak prídete o všetky existujúce videá." Ak by sa totiž vydali miernejšou cestou a neochotných partnerov by jednoducho vyškrtli zo zoznamu videí Youtube Red, nechcelo by si ju toľko ľudí sťahovať a platiť. Ešte stále im predsa práve tieto najzvučnejšie mená prinášajú najväčšie zisky. Pre tvorcov videí to nemusí byť dobrým signálom, pretože tak ako ich nedávno Youtube dotlačil do tejto zmluvy, môže onedlho vytiahnuť ďalšiu, možno ešte obmedzujúcejšiu. Mnohí správanie webu prirovnali k mafiánskym praktikám. Evidentne je pre nich viac, než tvorcovia videí, na ktorých zarábajú, prednejší konzistentný zážitok užívateľov.

 

Zdroj: Techcrunch, The Next Web 

Pridať komentár (0)