Zdravý dizajnér 102: Zrak máme len jeden, preto si ho chráňme

Róbert Suja - Sketcher.sk / 27. mája 2015 / Lifehacking

Napíšem to ešte raz – zrak máme len jeden a preto si ho treba chrániť. Každý, kto pracuje dlhodobo s PC vystavuje svoj zrak neprirodzeným vplyvom a tým pádom sa náš zrak rýchlejšie opotrebuje. Možno v rámci evolúcie, ak budeme robiť dlhodobo na PC po niekoľko generácií, tak si na tento typ práce naše oči zvyknú, no zatiaľ tomu tak nie je.

 

Výskumy ukázali, že očné problémy spôsobené nadmernou prácou pri pc sú naozaj časté, zhruba až 50 – 90 % pracujúcich s počítačom, sa vyskytujú aspoň niektoré príznaky patriace do syndrómu počítačového videnia (o tomto syndróme sa dočítate ďalej). Našťastie ale existuje riešenie, ako si zdravie našich očí zachovať. Čítajte ďalej a zistíte ako na to.

 

 

PRI PC ŽMURKÁME 4-8 KRÁT MENEJ AKO PRI BEŽNÝCH ČINNOSTIACH

Krásne kreslené oči

 

Prečo práca s PC náš zrak ničí ?

Prvý dôvod je taký, že displej vyžaruje žiarenie, ktoré pre naše oko nie je prirodzené. Toto žiarenie naše oči rýchejšie unavuje a pri dlhodobom vystavovaní sa môže náš zrak zhoršiť. Toto ale platí len pre staršie monitory, predovšetkým staré CRT monitory. Dnešné moderné LCD monitory, tieto žiarenia už viac-menej nevyžarujú.

Ďalší dôvod, prečo našim očiam dlhodobá práca na PC škodí je ten, že oči zaostrujú dlho iba na jednu plochu. Aj keď sa nám na prvý pohľad zdá, že vidíme 3D priestor na monitore, napríklad keď pozeráme film, naše oči zaostrujú iba na jednu vzdialenosť (na jednu plochu). Toto je veľmi neprirodzené. V bežnom živote naše oči stále preostrujú podľa vzdiaľenosti, na ktorú sa práve pozeráme.

Zabúdame žmurkať a toto vysušuje naše oči. Výskumy ukazujú že pri PC žmurkáme 4-8 krát menej ako pri bežných činnostiach. Keď sú naše oči suché, sadá na ne prach a sú oveľa viac náchylné na podráždenie a únavu. Dá vôbec natrénovať pravidelnejšie žmurkanie? Ako väčšina vecí, áno. Najprv to ale treba trénovať vedome. Po čase sa to vaše telo naučí a už automaticky bude žmurkať viac. Nová doba si vyžaduje nové skillz, ktoré sme v minulosti nemuseli rozvíjať.

 

Syndróm počítačového videnia

Nová doba zo sebou prináša aj nové problémy. Jeden z nich je syndróm počítačového videnia (ďalej len SPV). SPV vzniká dlhodobým vysedávaním pred monitorom. Spravidla tento syndróm nie je dlhodobý, prejavuje sa len krátko (niekoľko hodín, výnimočne niekoľko dní).

Aké sú teda príznaky? Je to začervenanie očí, pálivý pocit, bolesti hlavy, šije a ramien. Ďalej je to rezanie pod viečkami, zdvojené videnie (hlavne do diaľky), hmlisté videnie a slzenie očí. Ak sa tieto príznaky u vás začnú prejavovať, je čas oddýchnuť si od PC. Ideálne kým tieto problémy nepominú. SPV je najčastejší problém, ktorý dlhodobou prácou s PC vzniká. Kedže je to krátkodobý problém, nejaví sa ako niečo dramatické, no keď budú vaše oči trpieť moc často, môže sa tento problém stať dlhodobým.

 

 

PRECVIČOVANÍM OČÍ A SPRÁVNYM STRAVOVANÍM MÔŽETE UPRAVIŤ AJ POŠKODENÝ ZRAK

 

Čo teda robiť, aby sme si zachovali svoj zrak?

  • Monitor

Minimálna vzdialenosť očí od monitora je 60 až 80 cm. Monitor vo výške očí. Nie je dobré, ak sa oči musia dlhodobo pozerať dole alebo napríklad vľavo, najlepšie je pre ne pozerať sa rovno. V podstate celkovo na oči vplýva správna poloha pri pc, ktorú sme riešili v prvom diely tohto seriálu – odkaz tu. V noci treba znižovať jas, tak aby svetlosť monitora nebila do očí. Pri lesklých displejoch nikdy neotáčať displej oproti oknu, aby sa netvoril odlesk. Odlesk spôsobuje, že oči majú problém zaostrovať.

 

 

  • Žmurkanie + kvapky

O žmurkaní sme si už vraveli, no pripomeniem to ešte raz. Nesmieme zabudnúť žmurkať. Je to jeden z najčastejších problémov. Často sa to stáva aj mne. Predovšetkým, keď som zaujatý prácou, ktorú práve robím. No snažím sa vedome žmurkať vždy, keď to ide. Telo sa postupne učí žmurkať viac (toľko, koľko je treba). V niektorých prípadoch, ak máte nadmerne suché oči, existujú aj kvapky na zvlhčenie očí. Je to tiež riešenie. (Môžete skúsiť pozrieť tu)

 

  • Krátke prestávky + preostrovať

Naozaj základná vec je robiť si krátke prestávky, kedy sa nepozeráte na monitor. Počas tejto prestávky je najlepšie trochu očiam dopriať preostrovanie. To znamená pozrieť sa aj do diaľky, aj na blízko. Je dokázané, že našim očiam prospieva pohľad na zeleň. Takže ak máte možnosť, pozrite sa z okna na stromy alebo trávu. Čo sa týka tých prestávok, odporúčam pracovať Pomodoro Technikou. 25 minút pracujete, 5 minút oddychujete. Počas týchto 5 minút môžete dopriať očiam oddych. Prípadne ešte existuje aj aplikácia (Eyes Relax), ktorá vás upozorní, kedy máte oddychovať podľa vopred nastavených parametrov – nájdete tu.

 

  • Pravidelne svoje oči precvičujte

Nie len svaly, ale aj oči a očné svaly sa dajú cvičiť. Takýmto precvičovaním si môžete napraviť aj poškodený zrak. Trochu som na túto tému pátral a našiel som niekoľko ľudí, ktorí sa dokázali zbaviť okuliarov. Je to skvelá správa pre tých, ktorý majú s očami problémy. Nejdem žiadne konkrétne cvičenia odporúčať, nemám s tým vlastné skúsenosti. Okrem toho, týchto cvičení je obrovské množstvo, treba si vybrať také, ktoré bude mať ozajstný efekt. Môžete sa skúsiť pozrieť tualebo tu.

 

  • V prípade citlivých očí skúste okuliare pre prácu s LCD monitormi

Je to ešte celkom novinka, firma Gunnar, ale aj iné firmy sa snažia vyrábať okuliare pre prácu s PC. Tieto okuliare zvyšujú kontrast, filtrujú zbytočné žiarenie, odstraňujú odlesky na monitore a pod. Okolo týchto okuliarov sa vedú diskusie, či reálne vedia očiam pomôcť, alebo je to len taký výstrelok. Na túto tému si môžete viac prečítať v tomto článku – kliknite tu.

 

 

 

  • Pracovné prostredie

Prostredie, v ktorom pracujete sa tiež môže podpísať pod váš zrak. V skratke. Miestnosť by mala byť skôr tmavšia, aby nevznikali zbytočné odlesky na monitore, ideálne izbová teplota (ani moc chladno, ani moc teplo) a správna vlhkosť (aj moc veľká vlhkosť aj moc nízka škodia nášmu zraku a vlastne aj celkovému zdraviu).

 

  • Správna strava

A posledná vec, ktorá náš zrak ovplyvňuje je strava. Treba si uvedomiť, že je to zas iba jeden z faktorov, ktoré vedia pozitívne náš zrak ovplyvniť. Samotná zdravá strava nám nezaručí, že náš zrak bude navždy v poriadku. Uvediem niekoľko základných potravín, vhodných pre náš zrak. Všeobecne platí, čím viac ovocia a zeleniny tým lepšie. Patrí tu napríklad stará známa mrkva. Ďalej sú to vajcia. Žĺtok obsahuje lutein, cystein a lecitín. Všetky tieto látky nás chránia pred vznikom šedého zákalu. Ryby z chladných morí ako sú sardinky, treska, makrela alebo tuniak sú vynikajúci zdroj DHA mastný kyselín. Taktiež pôsobia blahodárne na náš zrak. Je množstvo ďalších potravín vhodných pre náš zrak, no to by bolo na celý článok. Len som vás chcel usmerniť. Skúste trochu pogoogliť, možno niečo objavíte.

 

zdroj: sketcher.sk

Pridať komentár (0)