Modernizácia za 700 miliónov. Bratislavský železničný uzol čaká najväčšia obnova v histórii

  • Železnice v Bratislave nevyhovujú európskym štandardom, varuje YIM.BA
  • Modernizácia má stáť stovky miliónov eur
Železnice v Bratislave nevyhovujú európskym štandardom.
  • Železnice v Bratislave nevyhovujú európskym štandardom, varuje YIM.BA
  • Modernizácia má stáť stovky miliónov eur
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Úrady po dlhej dobe vyslyšali nároky mnohých cestujúcich aj odborníkov, a Bratislavu konečne čaká obrovská modernizácia železničného uzla. No podľa odborníkov prichádza až príliš neskoro. Stav tratí a zastávok je v zlom technickom stave, čo potvrdzuje aj posledný informačný príspevok portálu YIM.BA.

Len pred niekoľkými dňami došlo medzi Bratislavou a Pezinkom k vážnej zrážke dvoch vlakov. Vo vlakoch bolo približne 800 cestujúcich, prevažne študentov, jedenásť ľudí skončilo v nemocnici a desiatky ďalších utrpeli ľahšie zranenia. Podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) bola pravdepodobnou príčinou nehody jazda jedného z vlakov na červený signál.

Aj keď sa pri incidente nikto nezranil smrteľne, tragédia ukázala, v akom zlom stave sa slovenské železnice nachádzajú, a železničný uzol Bratislava nie je výnimkou. YIM.BA preto zisťovala, aké zmeny Slovákov v tomto úseku čakajú.

Stav infraštruktúry je zlý

Na tento problém upozornil v najnovšom videu portálu YIM.BA aj urbanista Adrian Gubčo, ktorý na zastávke Bratislava-Vinohrady, teda na mieste, ktoré sa spomína aj v súvislosti s nehodou, konštatoval:

„Sme na železničnej zastávke Vinohrady, ktorá v dobrom aj zlom reprezentuje stav železničnej infraštruktúry v Bratislave a v okolí. Aktuálne je opäť centrom pozornosti predovšetkým kvôli bezpečnosti, ale aj kvalite infraštruktúry. Stav železničnej infraštruktúry v Bratislave je v stručnosti veľmi zlý,“ vysvetľuje v úvode videa.

Podľa Gubča už tzv. bratislavský železničný uzol nevyhovuje európskym štandardom. Zásadná modernizácia je nevyhnutná a bude stáť stovky miliónov eur. ŽSR preto spustili masívny projekt, rozdelený na tri vetvy – západnú, východnú a južnú.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa YIM.BA – Yes In My Bratislava (@yimba.sk)

Modernizácia za stovky miliónov eur

Podľa dokumentácie, ktorú schválilo ministerstvo dopravy, sa má vetva Západ (od Devínskej Novej Vsi po tunely) modernizovať ako prvá. Projekt má hodnotu 160 miliónov eur a už prešiel posudzovaním vplyvov na životné prostredie (EIA).

Aj podľa informácií, ktoré priniesol portál imhd.sk, sú dnes najďalej prípravy na modernizáciu západnej vetvy, vedúcej od Devínskej Novej Vsi po bratislavské tunely. Tento úsek má získať európske parametre trate a umožní zvýšenie rýchlosti vlakov na 120 km/h. Súčasťou prác bude aj vybudovanie tretej koľaje, modernizácia zabezpečovacích systémov a zavedenie európskeho zabezpečovacieho systému ETCS.

Ďalšou etapou bude vetva Východ, ktorá je ešte náročnejšia a drahšia. Podľa Gubča má stáť až 555 miliónov eur. V jej rámci vzniknú nové zastávky Krasňany, Mladá garda či Bratislava východ, pričom všetky úrovňové priecestia nahradia mimoúrovňové križovania. Súčasťou je aj plánovaná stanica Filiálka, ktorá by mohla čiastočne nahradiť Hlavnú stanicu, no jej budúcnosť je predmetom sporov.

„Niektorí hovoria, že táto stanica by mala prebrať úlohu novej bratislavskej Hlavnej stanice, ďalší však hovoria, že ide o zbytočne megalomanský nápad,“ doplnil Gubčo.

Kvalitná železnica stojí miliardy 

Treťou časťou je vetva Juh, kde práce už prebiehajú. ŽSR tu modernizujú úsek medzi Bratislavou–Novým Mestom a Ústrednou nákladnou stanicou. Cieľom je zvýšiť rýchlosť vlakov na 80 km/h a pripraviť priestor pre novú zastávku Ružinov.

Hoci projekty modernizácie postupujú, podľa odborníkov prichádzajú desaťročia po tom, čo sa mala modernizácia začať. „V skutočnosti výstavba naozaj kvalitnej železničnej infraštruktúry stojí obrovské peniaze a mnohí ľudia majú falošné predstavy o tom, že sa to dá urobiť aj za málo,“ hovorí Gubčo.

Na záver dodáva, že dosiahnuť európsku úroveň železničnej infraštruktúry bude v Bratislave trvať ešte desiatky rokov. Dovtedy môžeme len dúfať, že sa podobné nehody, aké sa stali na východe Slovenska alebo pri Pezinku, nebudú opakovať.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Redakcia Startitup, YIM.BA, imhd.sk

Najnovšie videá

Trendové videá