Daniel Kojnok – 18-ročný Slovák, ktorý posúva hranice bikesharingu svojím Futupilotom

  • Daniel je študentom gymnázia, ktorý ale nezdieľa lavice so svojimi spolužiakmi. Od 16 rokov sa totižto venuje startupom.
  • Daniel je študentom gymnázia, ktorý ale nezdieľa lavice so svojimi spolužiakmi. Od 16 rokov sa totižto venuje startupom.

„Technológia by mala priniesť radikálnu zmenu do sveta v oblasti ekologickej dopravy,“ tvrdí Daniel Kojnok, ktorého prvým projektom bolo zostrojenie prototypu bicykla na elektrický pohon. LikeHorse, ako bicykel nazval, je funkčný bike bez pedálov, poháňaný elektromotorom. Na jedno nabitie prejde okolo 50 km. Dosiahnuť môže maximálnu rýchlosť 45 km/h. Na rozdiel od motorky je LikeHorse úplne ekologickým dopravným prostriedok. Tento projekt však musel Daniel spolu so svojím tímom pozastaviť kvôli vysokým nákladom na ďalší vývoj a výrobu.

O ekologickejšiu spoločnosť sa snaží svojím novým projektom bikesharingu – FUTUPILOT. Sám Daniel ho prirovnáva k Uberu pre bicykle. Ide o systém zdieľanej ekonomiky, kde si každý môže založiť bikesharing. Všetko, čo na to potrebuješ, je bicykel a špeciálny elektronický zámok.

O tom, ako tento systém zdieľania bicyklov funguje v praxi, sa dočítaš v rozhovore. Rôzne ďalšie podrobnosti sa dozvieš na stránke projektu Futupilot.

Futupilot a Likehorse majú spoločného menovateľa – myšlienku ekologickejšej spoločnosti. Čo ťa motivovalo k ekologickému vnímaniu dopravy?

Ulice miest sú preplnené dopravnými prostriedkami, narastá znečistenie, smog a hluk. Dopravné zápchy sú všade. Situácia sa zhoršuje. Uvedomujem si však, že už teraz je možné po stránke technologickej urobiť veľmi veľa pre radikálnu zmenu. Výsledky práce mnohých spoločností to potvrdzujú. Je však potrebné, aby zmena prichádzala aj od každého jedného z nás.

Aj preto vytváram platformu „FUTUPILOT“ v oblasti jednoduchej ekologickej dopravy, ktorá dá príležitosť na „akciu zdola“ skutočne každému. Jedná sa o platformu, ktorá môže zabezpečiť, aby sa bicykel dostal na každučké miesto na našej planéte, aby ho mohol používať ktokoľvek, kedykoľvek a kdekoľvek. Aby človek, keď chce použiť auto na krátku vzdialenosť, mal k dispozícii vždy aj inú alternatívu – použitie bicykla. Táto alternatíva sa volá FUTUPILOT – jednoduchý, lacný a dostupný globálny bikesharing.

futupilot2

Na akom princípe funguje bikesharing? Máš určený dátum kedy uvidí svetlo sveta?

Keď si nainštaluješ na bicykle Futupilot zámky a zdarma si stiahneš Futupilot App, tak jednoduchou registráciou sa môžeš stať prevádzkovateľom bikesharingu. Momentálne finišujeme s vývojom hardware a mobilnej aplikácie a prvé prevádzky bikesharingu budú vznikať začiatkom roka 2017.

Elektronický zámok na bicykel plánuješ predávať za 50€. Aké bezpečnostné kritériá tvoj zámok spĺňa?

Náš „Futupilot Lock“ je jedným z najbezpečnejších zámkov na bicykel. Zároveň má bezkonkurenčný benefit, môžete s ním prevádzkovať bikesharing. Tento zámok je stabilne upevnený na rám bicykla a má dve uzamykacie ramená, na predné aj zadné koleso. Pri narušení jedného z ramien sa spustí alarm a majiteľ bicykla obdrží SMS-ku s GPS súradnicami polohy bicykla. Zároveň, čo sa týka ceny zámku, našou snahou je neustále túto cenu znižovať. Nechceme zarábať na zámkoch. Chceme, aby cena bola čo najnižšia a aby sa tento model čo najviac rozširoval. Aby ani chudobný študent napr. z Indie nemal problém si zakúpiť niekoľko zámkov a mohol si rozbehnúť svoj business.

Pokiaľ nezarábate na zámkoch, z čoho budete nadobúdať financie?

Keďže máme minimálnu maržu na predaji elektronických zámkov, aby sa čo najviac rozšírili, profitujeme z prenájmu bicyklov, kde sa príjem rozdeľuje v pomere 80:20 v prospech prenajímateľa bicyklu.

 

futupilot1

Dokáže si človek na tvojom bikesharingu zarobiť alebo len privyrobiť?

Obidve možnosti sú reálne. Môžete začať s menším množstvom bicyklov popri zamestnaní, popri štúdiu. Postupne si však môžete vybudovať veľmi zaujímavý business a obsadiť určitý regionálny trh.

Čo vraví trh na tvoj nápad? Myslíš, že oslovíš slovenských cyklistov, alebo sa zameriavaš skôr na zahraničný trh, kde sú bicykle využívanejšími dopravnými prostredkami ako u nás?

Trh veľmi súvisí s cyklistickou infraštruktúrou. Na Slovensku sme v tomto ohľade dosť pozadu, oproti niektorým iným krajinám. Pozitívne odozvy na Futupilot registrujeme z Rakúska, Maďarska, Česka, ale aj zo zámorských krajín.

Aké formy marketingu, reklamy využívaš pri rozširovaní povedomia o tvojom startupe?

Vytvorili sme kvalitnú prezentáciu formou video animácie, ktorú prezentujeme cez web, cez sociálne siete. Písali o nás niektoré médiá, napr. český Forbes. Ľudia sa začínajú ozývať, fandia nám, projekt sa im páči. Prichádzajú noví ľudia do teamu.

futupilot-screeny-app

Je niekto vo svete vedy-techniky, kto ťa inšpiruje a koho obdivuješ?

Veľkou inšpiráciou je pre mňa práca Elona Muska, súčasného najväčšieho vizionára v oblasti elektromobility, letov do kozmu, ale aj využívania slnečnej energie. Nie žeby som ho obdivoval, ale jeho odhodlanie je pre mňa veľmi povzbudzujúce. Čítal som jeho životopis, takže keď mi prídu do cesty „neprekonateľné“ prekážky, spomeniem si na jeho pády a hneď to ide ľahšie.

S realizovaním svojich startupov si začínal ako 16-ročný. Odvtedy máš na gymnáziu individuálny plán, aby si sa mohol naplno venovať projektom. Myslíš, že si sa rozhodol správne? Nechýba ti stredoškolský život?

Jednoznačne som sa rozhodol správne. Mám dostatok času na realizáciu projektov, vytvoril som si vlastnú „futupilot komunitu“, kde trávim svoj čas. Vzdelávam sa iným spôsobom, ako v bežnej škole. Veľa sa učím samoštúdiom, nakoľko učebné osnovy v slovenskom školstve nestíhajú reflektovať na rýchly vývoj technológií. Taktiež množstvo teórie „zabíja“ kreativitu študentov. Ja som skrze moje projekty v praxi. Učím sa aj na vlastných chybách, snažím sa veci pochopiť ako fungujú a aj reálne si to odskúšať. Toto ma baví, je to veľké dobrodružstvo.

Kto ti pomáha pri vývoji finančne a kto motivačne, psychicky?

Snažím sa fungovať skromne a efektívne. Myslím, že toto je základný predpoklad úspešného projektu. A keď človek, do určitého bodu obstojí v takomto núdzovom režime, tak prichádzajú aj ponuky na investície, pretože je to dôkaz, že projekt je „zdravý“. Človek musí najskôr ukázať životaschopnosť. Motivačne ma podporujú predovšetkým moji rodičia. Som im veľmi vďačný, že pochopili môj „handicap“ pre bežné chodenie do školy a podporujú môj individuálny študijný plán.

daniel1

Máš 18 rokov a už si vo svojom živote spravil pár rozhodnutí, na ktoré by tvoji rovesníci možno nemali odvahu. Nebojíš sa neúspechu svojho startupu?

S neúspechom musí človek počítať. Za každým úspechom je množstvo, množstvo pádov a prehier. Nie je však dôležitý len cieľ, dôležitá je aj cesta. Na tejto ceste získate nové zručnosti, skúsenosti, stretnete ľudí, ktorých by ste ináč nestretli. Niektorí vám pomôžu, niektorí vás podrazia. Ale to všetko k tomu patrí, všetko sú to vzácne skúsenosti, ktoré v „skleníku“ školy nezískate a ktoré vám nik nevezme.

likehorsebrothers

LikeHorse

Vidíš Futupilota ako začiatok svojej kariéry? Plánuješ do budúcna ďalšie ekologicky prospešné novinky, poprípade „obnoviť“ projekt LikeHorse?

Určite mojou prioritou je, aby Futupilot uspel a dostal sa do sveta. Verím, že je to životaschopný projekt. Potom príde na rad aj Likehorse a aj ďalšie nápady, ktoré nosím v hlave. „Druhý vek dopravy“ prichádza a s ním aj nové výzvy.

Na záver nášho rozhovoru by som sa rád ešte podelil o výrok geniálneho vynálezcu Nikola Teslu. Tento výrok mi je veľmi blízky a verím, že povzbudí čitateľov Startitup k realizácii svojich skvelých nápadov : „Každá nezmyselná námaha vyžaduje obetovanie časti životnej energie. Takú cenu som nikdy nebol ochotný zaplatiť. Naopak, rozkvitol som na realizácii svojich myšlienok“.

Ďakujeme za rozhovor!

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech