Prečo by si mal radšej darovať zážitky, nie veci

  • Stále máš pár dní na rozmyslenie vianočného darčeku.
289837
  • Stále máš pár dní na rozmyslenie vianočného darčeku.

Ak si snažíš kúpiť šťastie, veda má pre teba dobrú radu: je lepšie utratiť peniaze na zážitky, než na najnovší iPhone. Nový výskum navyše ukázal, že taká istá pravda platí aj pre darčeky. Ak je tvojim cieľom niekoho na vianoce potešiť, tvoj darček by sa nemal zmestiť do krabice.

Je niekoľko dôvodov, prečo robia zážitky ľudí šťastnejšími. A nezáleží na tom, či to dostaneš, alebo si kúpiš sám. Tak napríklad dostaneš ten spomínaný iPhone. Radosť ti vydrží zrejme viac ako pár sekúnd, no nie dlhšie ako pár týždňov. Radosť jednoducho pominie. Tento jav sa volá adaptácia.

„Na materiálne darčeky sa adaptujeme rýchlejšie,“ hovorí Joseph Goodman, profesor z Washington University, ktorý tieto efekty študuje. „Kým zážitky potešia oveľa viac a adaptácia na ne trvá omnoho dlhšie.“

Ďalším dôvodom je, že zážitky je omnoho ťažšie s niečim porovnávať. Sú totiž unikátne. „Ak dostaneš napr. nejakú technológiu, povedzme náramok FitBit, vždy ho môžeš porovnávať s inými farbami, s inými modelmi, s inými značkami. Príde lepší model a zrazu ti nie je dosť dobrý,“ hovorí. „No keď ti napríklad kúpim let helikoptérou, ťažko to s niečim porovnáš. Na koľkých výletoch helikoptérou si bol a s čím to chceš porovnať?“

A ešte dôležitejším faktorom je, že zážitky prinášajú často sociálny aspekt. „Často to ani nie je o tom, že ti kúpim lístky do divadla. Je to o tom, že ich kúpim nám obom,“ tvrdí Goodman. „Toto sú darčeky, na ktoré len tak obdarovaný nezabudne a ktoré vedú k šťastiu. Sme sociálne bytosti a sociálne interakcie majú veľký vplyv na naše šťastie.“

Goodman v jeho výskume tiež zistil, že ľudia často nemajú poňatia, akú radosť tomu druhému ich darček urobí. Väčšina ľudí má tendenciu veriť, že materiálny darček prinesie lepší výsledok. Preto je darovanie zážitkov také nezvyčajné. Navyše je to aj z praktických dôvodov – ak niekoho príliš nepoznáš, je jednoduchšie obdarovať ho niečim tradičným.

Možno vieš, že človek má rád hudbu, no bojíš sa, že lístkami na koncert sa netrafíš do jeho vkusu. Tak radšej nájdeš bezpečnejšie riešenie. Materiálne darčeky sa navyše tak nejak očakávajú. „Zážitky nezapadajú do sociálnym noriem a očakávaní, ktoré od darčekov máme. Cítime, že darčekom by mal byť fyzický objekt, ktorý je zabalený,“ hovorí.

Čím nám je niekto bližší, tým skôr tieto sociálne normy zlomíme. A to je niečo, čo by malo robiť stále viac ľudí. A existujú náznaky, že v tomto smerujeme k lepšiemu. 

„Môžeš ísť teraz to obchodu a vybrať si jedno z mnohých materiálnych vecí. Vybrať zážitok chce trochu viac kreativity – čo sa chystá, kde, aké sú možnosti. Nemôžeš prísť do obchodu a vybrať si ho z regálu.“

Máš ešte tri dni, tak skús urobiť tieto vianoce svojim blízkym iné.

zdroj: fastcoexist.com

 

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech