Francúzski aktivisti chcú zákaz reklamy na SUV-čka. Vraj žerú veľa paliva a ohrozujú chodcov

  • Úplný zákaz predaja pred rokom požadovali niektoré organizácie v Nemecku, po medializovaných stretoch s chodcami
  • Otázne je, ktoré SUV považuješ za problém. Autá predávané v EÚ sú oveľa úspornejšie a ľahšie, než tie v USA.
Porsche.com
  • Úplný zákaz predaja pred rokom požadovali niektoré organizácie v Nemecku, po medializovaných stretoch s chodcami
  • Otázne je, ktoré SUV považuješ za problém. Autá predávané v EÚ sú oveľa úspornejšie a ľahšie, než tie v USA.

Ak si dnes budeš kupovať nové auto, pravdepodobne pôjde o SUV-čko. Aspoň tak hovoria európske štatistiky, podľa ktorých sa pre tento segment aktuálne rozhodne až 44 % zákazníkov.

Dnes už „športovo úžitkové vozidlá“ alebo cross-overy nechýbajú v ponuke žiadnej značky a trendom sa podriadili aj výrobcovia športiakov ako Maserati, Porsche či Bentley. 

Dôvodom môže byť dizajn, pocit väčšieho bezpečia či lepší výhľad do mestských križovatiek. Nie každý je ale s týmto vývojom spokojný.

Francúzi poukazujú na vyššie emisie. Vláda sa ale možno strelila do vlastnej nohy

Rozmach SUV je v príkrom rozpore s aktuálnymi snahami Európskej únie, ktorá tlačí na čoraz prísnejšie emisné normy, alebo dokonca úplný zákaz predaja modelov s naftovými alebo benzínovými motormi.

Najekologickejšie sú vraj (aspoň z pohľadu lokálneho znečištovania ovzdušia) elektromobily a naopak, väčšie a ťažšie SUV pália viac paliva a produkujú viac oxidu uhličitého na každý kilometer jazdy. 

BMW pôjde proti prúdu a s vývojom spaľovacích motorov nekončí, vlna elektro ich kompletne nepohltila

Francúzska pobočka Svetového fondu na ochranu prírody (WWF) v súvislosti s klimatickou krízou dokonca odhaduje, že exhalátov z SUV je až o 20 % viac než pri iných typoch vozidiel a na čerpacích staniciach do nich musíš liať až o 15 % väčšie množstvo benzínu.

Aktivisti ale pripomínajú aj väčšiu záťaž pre rodinný rozpočet, a to jednak pri prevádzkových, tak aj samotných kúpnych nákladoch. Ak bude tento trend pokračovať, priemerú domácnosť vraj bude v roku 2035 stáť prevádzka väčšieho auta až o 408 eur ročne viac. 

WWF France si zrejme uvedomuje, že o tom, čo sa bude predávať, rozhoduje najmä dopyt od zákazníkov. Plošný zákaz SUV by teda nemal žiadnu šancu na úspech.

Vláde však fond navrhuje zaviesť aspoň výrazné obmedzenia pri reklame na tento typ vozidiel. Marketingové rozpočty výrobcov navrhuje presunúť smerom k ľahším a ekologickejším vozidlám.

zdroj: Porsche.com

Ďalšie návrhy k ochrane životného prostredia hovoria aj o zmene daňového zaťaženia pri kúpe nového auta – inak povedané, za väčšie auto by si si priplatil napríklad mastnejší registračný poplatok. Francúzsko pritom už od roku 2022 schválilo podobnú daň, no plánuje ju vyrúbiť podľa hmotnosti predávaného auta, nie len jeho kategórie.

Pri tejto správe sa však možno znalec automobilového priemyslu trochu pousmeje. Ideálnym príkladom áut, ktoré sú ťažšie než všetky ostatné, sú totiž práve elektromobily. Za všetko samozrejme môže hmotnosť batérií a navyše, pre výrobcov je ich oveľa lahšie zapracovať do podvozku SUV, než mestského mini-auta. 

SUV-čka s otáznou bezpečnosťou

Po obmedzeniach a zákazoch SUV sa často volá aj kvôli horšej bezpečnosti pre chodcov. Vlani sa podobné kampane prehnali Nemeckom potom, ako opitý vodič Land Roveru vletel do pešej zóny v mestečku Trier a zabil pritom päť ľudí na miestnych vianočných trhoch. Len rok predtým sa podobná tragédia odohrala v Berlíne, kde po nehode Porsche Cayenne zomreli štyri osoby.  

zdroj: TASR/AP (Oliver Dietze)

Ani samotná pasívna bezpečnosť SUV-čok nie je úplne jednoznačná. V robustnejšej kabíne síce budeš mať väčšiu šancu na prežitie, keď už k samotnému nárazu naozaj príde, no s malým autom s nižším ťažiskom, lepšie rozloženou hmotnosťou a o niečo kratšou brzdnou dráhou zas viac nebezpečných situácií ubrzdíš, obídeš, alebo aspoň efektívnejšie znížiš rýchlosť bezprostredne pred nárazom. 

Nie je SUV ako SUV

Niektoré z európskych anti-SUV ťažení sú inšpirované podobnými kampaňami z USA. To je však trochu problém. Rebríček najpredávanejších vozidiel za rok 2020 totiž v Spojených štátoch vedú monštrá ako Ford F-150, trojtonový Chevrolet Silverado či Dodge RAM. Pri nich s kritikou vysokej spotreby alebo nebezpečenstve na prechodoch pre chodcov naozaj nemožno nesúhlasiť. 

V Európe však rovnaké štatistiky vedie maličký Peugeot 208 nasledovaný Toyotou Yaris, Renaultom Clio či Volkswagenom Golf. Žiadne z týchto vozidiel nemá viac než 1,5 tony a to isté platí pre najpredávanejšie SUV, napríklad siedmy Peugeot 2008 alebo základný VW Tiguan na desiatom mieste. 

Ak sa na ich spotrebu pozrieš podrobnejšie, zistíš, že aj napriek väčším rozmerom „nežerú“ viac, než podobne výkonné vozidlá spred desiatich či pätnástich rokov. 

Zdroje: JATO, ORF.at

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech