Harry Potter in Concert na Slovensku: Ak si po koncerte deti povedia, „mami, ja by som chcela začať hrať na husle“, potom sme misiu splnili

  • Už tento víkend prichádza na Slovensko Harry Potter a Kameň mudrcov in Concert
  • Tibor Engler, ktorý sa o tento unikát postaral, je asistentom produkcie Ve Smečkách
Tibor Engler, Harry Potter in Concert na Slovensku
Tibor Engler, Harry Potter in Concert na Slovensku, Ema Ižvoltová/agentúra BeeContent Gerrit Cramer
  • Už tento víkend prichádza na Slovensko Harry Potter a Kameň mudrcov in Concert
  • Tibor Engler, ktorý sa o tento unikát postaral, je asistentom produkcie Ve Smečkách

Tibor Engler hrá na klavíri už od svojich piatich rokov. Hudbe sa venoval aj na základnej umeleckej škole, no napriek tomu sa rozhodol ísť študovať IT bezpečnostného technika na Pražskú školu – České vysoké učení technické v Praze.

Počas štúdia sa stal členom Pražského filmového orchestra a od roku 2018 sa dostal do prestížneho The City of Prague Philharmonic Orchestra, teda k Pražským filharmonikom. S nimi hral koncerty s hudbou Hansa Zimmera naprieč celou Európou.

Tibor rozhodne nemá nudný a monotónny život, pretože okrem toho pracuje aj ako asistent produkcie v svetoznámom nahrávacom štúdiu Ve Smečkách, ktorá je domovským sídlom Pražských filharmonikov, a práve v tomto štúdiu sa nahrávajú soundtracky do najnovších filmov pre Netflix, HBO či Disney. Aby toho nebolo málo, Tibor sa rozhodol, že si splní celoživotný sen a začne študovať dirigovanie.

  • Do ktorých filmov pre Netflix, HBO či Disney robila hudbu Smecky Music Studios v Prahe
  • Ako sa Tibor dostal do Symfonického orchestra v Prahe
  • Ako sa mu podarilo dostať Harry Potter in Concert na Slovensko
  • Aké projekty by chcel priniesť na Slovensko
  • Čo obnáša práca producenta v nahrávacom štúdiu

Ako si sa dostal do Symfonického orchestra hlavného mesta Prahy?

Dostal som sa tam tak, že som od začiatku štúdia na ČVUT (České vysoké učení technické v Praze, pozn. red.) pôsobil v poloprofesionálnom orchestri, ktorý sa volá Pražský filmový orchester. V určitom momente som po Prahe videl samé reklamy na Planet Earth II Live in Concert, čo je vlastne dokumentárna séria od BBC s hudbou Hansa Zimmera.

Videl som, že to hrajú Pražskí filharmonici, a urobil som jednu vec, ktorou som známy – napísal som im, či nehľadajú klaviristu. Uviedol som, čo som už hral, tak či by ma nechceli. No potom bolo tri mesiace ticho. Naraz mi niekto 27. decembra zavolal so slovami. „Dobrý deň, išli by ste si s nami zahrať toto tour do Škandinávie?“

Takýmto spôsobom som sa vlastne dostal do Pražských filharmonikov. Keď si človek verí, že niečo dokáže reálne urobiť a opýta sa, to „nie“ má už v tom momente. Neprijatí ste hneď od začiatku, ale môžete mať veľké šťastie, že keď ste pripravení, tak tú príležitosť dostanete.

Chodil si s nimi aj na skúšky, aby si mohol ísť hrať priamo do Škandinávie?

Áno. Ten skúšobný proces je veľmi intenzívny, to znamená, že sa tam skúša len niekoľko dní pred začiatkom tour – napríklad týždeň. Najprv sme skúšali v štúdiu v Prahe, ve Smečkách (Smecky Music Studios) a potom v Helsinkách. Vtedy sme vyrazili na dvojmesačné turné. Ja som z toho hral len prvú polovicu, čo bola celá Škandinávia a sever Nemecka.

Koncerty som hral už s tým pražským filharmonickým orchestrom ešte predtým, ale úroveň tej produkcie tu bola také „áčkové“ medzinárodné podujatie vo vypredaných zimných štadiónoch.

Akú funkciu máš v orchestri?

Som ich pravidelný hráč na syntetizátore, čiže na klavíri, ktorý dokáže meniť zvuky. Oni tam majú jedného pána profesora, ktorý väčšinou hrá na klavíri, a potom na všetky tieto elektronické veci zvyknú volať mňa. No rok na to, ako som hral Planet Earth II, som sa hlásil na Blue Planet II in Concert a tam sa ukázalo, že klávesy boli zredukované z troch na jedny, takže išiel, logicky, pán profesor.

Ja som sa medzitým zmieril s tým, že nič z toho nebude. Akurát, keď sme boli s priateľkou v autobuse smerom do Berlína, že si ten koncert pôjdeme aspoň pozrieť, tak mi volala šéfka orchestru. Ja som si myslel, že mi volá kvôli lístkom a ona mi hovorí: „Ahoj Tibor, co teď deláš?“

Hovorím jej, že som na ceste na ich koncert, ktorý je o dva dni a ona že: „A nechtěl by sis ho zahrát? I tých dalších 18?“ Ja som jej len povedal, nech mi dá pár sekúnd, kým mi odmrzne mozog, ale jasné, že som do toho išiel, bol som nadšený.

Potom sme došli do Berlína – to bola nedeľa večer. V pondelok ráno sme išli naspäť do Prahy a v utorok ráno som už s orchestrom vyrážal na berlínsky koncert.

Oni cvičili týždeň, ja som cvičil necelý deň. A takto som sa s nimi dostal do vypredanej O2 arény v Londýne. Vtedy som si povedal, že robíme naozaj dobrú vec, že tí ľudia odchádzajú domov s nejakým zážitkom. 

Keďže je hudba Hansa Zimmera jedna z najlepších, čo sa týka filmovej scény, no turné máva aj samotný Zimmerov orchester, je v okolitých krajinách o filmovú hudbu a živý orchester záujem?

V západnej Európe – rozumieme Nemecko, Veľká Británia a Škandinávia – je. Ja som úplne prapôvodne rozmýšľal, že by sme práve tento formát doniesli na Slovensko, lebo ten priamo poznám. Ale prišli sme na to, že najskôr musíme začať niečím mainstreamovejším, aby sme ľudí naučili na takýto typ koncertu.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá