Jozef sa vozí na smetiarskom aute. Ľudia si chcú prácu v tomto odvetví udržať, je to ako robiť pre políciu, tvrdí

  • Mladý Žilinčan sa už roky živí ako vodič smetiarskeho auta
  • Svoju prácu by nemenil, aj keď ide podľa jeho slov o veľmi náročné povolanie, ktoré si vyžaduje plné pracovné nasadenie za každého počasia
archív Jozef Tonka, TASR/Colný úrad Nitra
  • Mladý Žilinčan sa už roky živí ako vodič smetiarskeho auta
  • Svoju prácu by nemenil, aj keď ide podľa jeho slov o veľmi náročné povolanie, ktoré si vyžaduje plné pracovné nasadenie za každého počasia

Jozef Sergej Tonka je 34-ročný Žilinčan, ktorý zasvätil svoj život práci smetiara, ktorá ho nadovšetko baví. Jozef študoval na Strednej odbornej škole podnikania a neskôr začal pracovať ako šofér kamiónu.

„S nákladiakom som začal jazdiť pre subdodávateľa do automobilky Kia. Po pár mesiacoch znižovali stav a keďže som tu bol zamestnaný najkratšiu dobu, musel som ísť ja. Začal som rozposielať životopisy a ozvali sa mi práve od smetiarov. Napokon som prešiel aj pohovorom a prijali ma,“ povedal Jozef pre Startitup.

Mladý Žilinčan sa tak už 6. rok živí ako smetiar. Ako malý chlapec pritom nepatril medzi tých, ktorí by vyslovene túžili voziť sa na smetiarskom aute. Vždy túžil jazdiť skôr na monštruóznych nákladniakoch akým je Round Tran – cestný vlak, alebo na kúsku Liebherr T282B.

Smetiarčinu si však obľúbil. Objasňuje, že z hľadiska istoty práce ide o podobné zamestnanie, ako keby pracoval napríklad pre políciu. „Smetí je vždy dosť, čiže je aj dosť práce. Preto sa každý snaží si prácu v tomto odvetví udržať, ja som mal šťastie a stačil mi životopis a skutočnosť, že v tom čase potrebovali šoféra.“

zdroj: archív Jozef Tonka

Jozef vysvetľuje, že už za prvé mesiace ako smetiar si vedel bez problémov zarobiť podstatne viac, ako v predchádzajúcej práci. „Teraz, keď už mám viac skúseností a praxe, išiel vyššie aj plat.“

Láka ťa práca smetiara?

Priznáva, že mnohí chcú byť smetiarmi najmä kvôli možnosti slušného zárobku. Priemerný hrubý mesačný plat smetiarov na Slovensku sa hýbe od 640 eur do 1220 eur. Táto pracovná pozícia zastáva v rebríčku výšky platov 598. miesto. Priemerný vek ľudí zamestnaných na pozícii smetiar predstavuje 33 rokov. Zaujímavosťou je, že na tejto pozícii je 0 % zastúpenie žien. Ukazujú to dáta portálu Platy.sk.

Platové ohodnotenie podľa Jozefa nie je na slovenské pomery až tak zlé, no konštatuje, že stále vidí priestor na zvyšovanie mzdy aj v tejto sfére. „Predsa len je to náročná práca, ale ľudia sa majú aj horšie ako my.“

zdroj: TASR/AP

Ako príklad uvádza Nemecko, kde pár rokov pracoval v hotelierskom priemysle.

„Keď som sa rozprával s vodičom, ktorý chodil k nám do hotela, tak zarábal cez 2 500 eur v čistom, a to vozil len hotely. Za podstatne menej práce dostal o dosť lepšie ohodnotenie. Ale ako sa hovorí – iný kraj, iný mrav.“

Tvrdí tiež, že len málokedy sa stretne s ľuďmi, ktorí by nad jeho prácou vyslovene ohrnuli nosom. „Skôr je to tak, že mi každý radí, aby som sa tam udržal.“

Náročné začiatky

Jozef si ešte veľmi dobre spomína aj na jeho začiatky v práci na pozícii smetiara. „Prvý deň som dostal snáď najhoršiu dedinu, akú tu máme. Cúvať do kopca okolo vonku zaparkovaných áut popod strechy bol zaberák.“

Od prvého dňa ho ako muža s chlapčenskou dušou veľmi fascinovalo aj to, ako dokáže smetiarske auto všetok odpad spracovať a následne aj vytlačiť von. Od začiatku skúmal, čo také nákladné auto dokáže, a ako náhradník už vystriedal 90 % vozového parku jeho zamestnávateľa. 

Jozefova práca sa určite nedá nazvať ani stereotypnou. Jeho bežné pracovné dni sú niekedy plné aj bizarností. Spomína si napríklad na zážitok, kedy cúval cez most, ktorý pod váhou auta celý praskol, no našťastie sa nikomu a ani autu nič nestalo.

Počas Vianoc ho zase prekvapil jeden pán, ktorý smetiarske auto zastavil na sídlisku a posádke prišiel poďakovať za ich prácu.

Smetiari pravidelne zažívajú aj situácie, kedy by si to s nimi rád vymenil len málokto.

„Najhoršie to býva v lete a na jeseň. V lete je teplo, takže odpad kvasí a na jeseň zas ľudia vyhadzujú ovocie, čiže to tam odšťavujete a potom vám to tam pekne vonia. Ale je to v poriadku, dá sa to prežiť. Sprcha stačí samozrejme jedna, skôr bývam zaprášený, ako by som mal arómu odpadu.“

Potenciálnych uchádzačov o túto pozíciu upozorňuje, že je to práca za každého počasia a závozníci sú vonku, aj keď je -20 či +35 stupňov a v lejakoch ťahajú nádoby. „V prípade šoféra taktiež nejde len o vozenie sa po ceste. Človek sa tu musí vysporiadať aj s tým, že na prejazd smetiarskym autom bude mať doslova len pár centimetrov.“

zdroj: TASR/Lukáš Grinaj

Ak niekto túži vyslovene o vození sa na zadnej stupačke smetiarskeho auta, stačí mu podľa Jozefa absolvovať školenie Bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. „Dokonca som tam stál aj ja a makal. Bola to príjemná zmena po tom, ako stále šoférujem.“

Ako smetiar má samozrejme stále na očiach aj nedisciplinovanosť ľudí, ktorí si častokrát nerobia ťažkú hlavu so správnym triedením ich odpadkov.

„Problémy sú rôzne, napríklad že rodičia pošlú deti vyhodiť smeti a to dieťa si nedokáže otvoriť nádobu, a potom musí hodiť odpad na zem, alebo keď nie je človek schopný sa ani pozrieť, či je nádoba prázdna a rovno to hodí na zem. Problém je aj ten, že nevieme správne separovať, nikto nás to poriadne nenaučil alebo to nerobíme správne – prípadne je to niekomu úplne jedno.“

Všetkým ľuďom by na záver rád odkázal, že ak už separujú, tak nech to skúsia robiť správne.

Je napríklad potrebné krčiť fľaše, rozložiť kartón či odstrojiť fľašu od uzáveru, no veľmi často to ľudia celkom ignorujú.

„A hlavne aby separovali kvôli tomu, že to robia pre seba, planétu a svoje deti, nie lebo zato niečo chcú alebo žiadajú. Aby nezabúdali na to, že smetiarske auto je zhruba cez 70 metrov kubických veľká vec a potrebuje priestor na prejazd a taktiež na manipuláciu s kontajnermi. Už keď nás vidia a vedia, že to nebude hneď, nech majú strpenie – robíme to aj pre nich, aby mali čisto,“ dodáva.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech