Keď 6 je málo a 10 veľa. Toto sú tie najlacnejšie V8 na trhu

  • Dostávame sa k poslednej časti trojdielneho seriálu o splnení si sna „za babku“.
  • V poslednom článku sa pozrieme na najlacnejšie V8 motory, respektíve najlacnejšie a podľa možností aj najzaujímavejšie automobily, ktoré si dnes s osemvalcom môžete kúpiť.
najlacnejsie_v8_1
BMW
  • Dostávame sa k poslednej časti trojdielneho seriálu o splnení si sna „za babku“.
  • V poslednom článku sa pozrieme na najlacnejšie V8 motory, respektíve najlacnejšie a podľa možností aj najzaujímavejšie automobily, ktoré si dnes s osemvalcom môžete kúpiť.

1. BMW 535i/540i (E39)

Štvrtá generácia mníchovského sedanu vyššej strednej triedy prišla v roku 1995 a vydržala do výrobe do roku 2003. Podľa mnohých ide o najpodarenejšie BMW radu 5. Tvrdia tak najmä odporcovia Banglovej éry. Pre nás je teraz ale podstatné, že sa ponúkala hneď s tromi osemvalcami. Prvým bola verzia 540i s motorom M62B44 s objemom 4,4 litra, ktorý ponúkal výkon 210 kW (286 k), ktorý v roku 1998 vystriedal modernejší vanosový M62TUB44 s identickým výkonom, no s vyšším krútiacim momentom o 20 Nm, ktorý poskočil na 440 Nm.

V hierarchii bol o stupienok nižšie model 535i s motorom M62B35 s objemom 3,5 litra a výkonom 173 kW (235 k), ktorý znova v roku 1998 vystriedal modernejší M62TUB35 s výkonom 180 kW (245 k). Obe motorizácie bolo možné zakúpiť ako s manuálnou, tak s automatickou prevodovkou. Absolútnym vrcholom bola verzia M5. Tú poháňal úžasný atmosférický motor S62B50 s objemom 4,9 litra a výkonom 294 kW (400 k). Tá sa ale rozhodne nedá považovať za finančne dostupnú voľbu. Okrem toho boli k dispozícii aj raritné osemvalcové Alpiny, no ani tie sa nedajú považovať za lacné.

Tieto motory sa montovali aj do radu 7 generácie E38, no rozhodol som sa do tohto rebríčka zaradiť iba rad 5. Podľa môjho názoru poskytne väčšiu porciu zábavy za volantom. Okrem toho môžete mať E39 ako sedan, ale aj ako praktický kombík. Cena BMW 535i/540i (E39) od 2.500 eur.

2. Audi S8 (D2)

Prvá generácia modernej luxusnej limuzíny od štyroch krúžkov dostala označenie D2(alebo 4D) a vyrábala sa v rokoch 1994 – 2002. Ponúkala sa hneď s niekoľkými osemvalcami – od 3,7-litrovej V8 s výkonom 169 kW (230 k), respektíve 191 kW (260 k) po roku 1999, cez 4,2-litrový motor vo viacerých výkonových variantoch, až po 3,3-litrovú naftovú V8 s výkonom 165 kW (225 k). Nás bude v tomto prípade zaujímať najvýkonnejší 4,2-litrový osemvalec.

V civilných verziách dosahoval výkon 221 kW (299 k) a krútiaci moment 400 Nm a s luxusnou limuzínou dokázal na stovku vyšprintovať tesne po 7 sekúnd. Po modernizácii mu výkon narástol o 10 k, rovnako aj kúrtiaci moment o 10 Nm. Vo vrcholnej verzii S8 bol naladený na 250 kW (340 k) pred modernizáciou (od roku 1996 po rok 1999), s krútiacim momentom 420 Nm a zrýchlením na stovku za 5,6 sekundy.

Po modernizácii bol výkon zvýšený na 265 kW (360 k), krútiaci moment narástol o 10 Nm a zrýchlenie sa zlepšilo o 0,2 sekundy. Všetky osemvalce okrem najslabšej 230-koňovej 3,7 a dieselovej V8 mali maximálnu rýchlosť elektronicky obmedzenú na 250 km/h. S8 bola k dispozícii s automatickou 5-stupňovou prevodovkou ZF 5HP24. Podľa môjho názoru má toto auto niečo do seba aj v dnešných dňoch, no nájsť schopný kúsok chce poriadnu dávku šťastia. Cena Audi S8 (D2) od 4.500 eur.

3. Audi A6/S6 (C5) 

V Ingolstadte ešte chvíľu ostaneme, konkrétne sa pozrieme na menšiu A6, respektíve jej športovejšiu sestru S6. Tá sa vyrábala v rokoch 1997 až 2004 a mala na výber niekoľko výkonových verzii vyššie spomenutého 4,2-litrového osemvalca, no vo vrcholnej RSverzii bol prepĺňaný dvomi turbami. Najvýkonnejšiu civilnú verziu poháňal osemvalecnaladený na 220 kW (299 k) a 400 Nm, rovnaký ako ten, ktorý montovali do väčšej A8.

Dokonca aj zrýchlenie na 100 km/h je identické – 6,9 sekundy. O stupienok vyššie bola S6 s výkonom 250 kW (340 k) a krútiacim momentom 420 Nm. Zrýchlenie sa konalo za 5,7 sekundy a maximálka bola elektronický limitovaná na 250 km/h. Na vrchole bola RS6 s výkonom 331 kW (450 k) a krútiacim momentom 560 Nm. Tá dokázala mohutnú limuzínu, respektíve kombík, vystreliť na stovku za 4,9 sekundy. Tachometer sa zastavil až na hodnote 287 km/h.

Vrcholná verzia sa dočkala aj limitovanej edície RS6 plus, ktorá mala výkon zvýšený až na 353 kW (480 k). Aj zrýchlenie sa upravilo – pluska dosiahla stovku už za 4,5 sekundy a uháňala maximálne rýchlosťou 294 km/h. 4,2 v civilnej verzii bola k dispozícii v sedane, kombíku, ale aj vo vyššie položenom kombi, ktorý v aute volajú Allroad.  Cena Audi A6 (C5) 4,2 V8 od 2.700 eur. Cena Audi S6 (C5) od 5.000 eur.

4. Lexus LS400 (XF10)

A pomaly sa dostávame do Japonska. Lexus LS prvej generácie je súčasne aj prvýmautomobilom luxusnej japonskej značky. V roku 1983 prišiel šéf Toyoty s nápadom zrealizovať projekt F1 – Flagship No. 1, teda vlajková loď číslo jeden. Tak vznikol automobil, ktorý v tom čase chcel zaútočiť na BMW radu 7 generácie E32 a Mercedes triedy S generácie W126. Lexus sa vyrábal v rokoch 1989 – 1994 a bol v ponuke s jediným motorom – 4,0-litrovým osemvalcom s označením 1UZ-FE, ktorý ponúkal 186 kW (250 k). Ten bol spojený so 4-stupňovou automatickou prevodovkou. Jeho základná cena bola v roku 1989 v Spojených štátoch 35.000 dolárov, čo bolo výrazne nižšie ako konkurencia.

Celkovo sa z prvej generácie predalo 165-tisíc kusov. Lexus LS400 má povesť extrémne spoľahlivého auta a podľa Consumer Reports patrí medzi autá, ktoré nemajú problém najazdiť bez vážnej poruchy viac ako 200-tisíc míľ, teda 320-tisíc kilometrov. Z môjho pohľadu ide o naozaj zaujímavé auto, ktoré aj po takmer tridsiatich rokoch má čo ponúknuť. Komfortom sa mu nevyrovnajú ani niektoré omnoho modernejšie autá. Cena Lexus LS400 (XF10) od 8.000 eur.

5. Jaguar XJ (X305/X308)

V prvej časti seriálu sme sa venovali prvej generácii XJ, ktoré bolo k dispozícii výhradne s V12 alebo šesťvalcom. V roku 1997 uzrela svetlo sveta generácia X308, ktorá bola prvou generáciu XJ s osemvalcom pod kapotou. Preto sa zmenilo aj označenie z XJ6 a XJ12 na XJ8. K dispozíciibol 3,2 alebo 4,0-litrový osemvalec, vrcholom bol 4-litrový motor prepĺňaný kompresorom vo verzii XJR. K dispozícii bola výhradne 5-stupňová automatická prevodovka. Slabší z motorov ponúkal 179 kW (243 k) a 316 Nmkrútiaceho momentu. Výkonnejší štvorliter mal výkon 216 kW (294 k) a krútiaci moment 390 Nm. Vrchol ponuky v podobe XJR ponúkal 276 kW (375 k) a 525 Nm.

Nástupca s označením X350 mal pestrejšiu paletu motorov. Ponúkal sa aj s vidlicovými šesťvalcami – benzínovým trojlitrom a naftovým motorom s objemom 2,7 litra. Nás ale budú zaujímať väčšie osemvalce. V tomto prípade boli k dispozícii znova dve voľby: motor s objemom 3,5 litra, ktorý ponúkal 195 kW (265 k) a 345 Nm, alebo väčší 4,2-liter s výkonom 220 kW (299 k). Vrcholom ponuky bol znova prepĺňaný motor, tentokrát s objemom 4,2 litra a výkonom 290 kW (390 k).

6. Mercedes E420/430/E50/E55 AMG (W210)

Dostávame sa k posledném zaujímavému osemvalcu s „tradičnou“ karosériou sedan. je ním zástupca trojcípej hviezdy, konkrétne E trieda v generácii W210. Tá sa vyrábala od júla 1995 do marca 2003. Na výber mal počas svojej životnosti celkovo 15 naftových a 17 benzínových motorov vrátane AMG verzií. Samozrejme, pozrieme sa len na tie zaujímavejšie. Najslabší osemvalec mal vo W210 pred faceliftom označenie E4204,2-litrový osemvalec s označením M119 poskytoval 205 kW (279 k) a 400 Nm krútiaceho momentu a vyrábal sa od roku 1996 do roku 1997. S viac ako 1,7 tony vážiacou limuzínou dokázal dosiahnuť stovku za 6,3 sekundy, čo na tú dobu nie je vôbec zlý výsledok.

Ten v roku 1997 nahradil 4,3-litrový motor s kódovým označením M113,ktorý ponúkal rovnaký výkon. Označenie modelu sa zmenilo na E430. Vrcholom boli tradične AMG verzie. Na pomyselne najnižšom stupienku bola E50 AMG s 5,0-litrovým motorom M119, ktorá ponúkala 255 kW (347 k) a 480 Nm krútiaceho momentu. Pohon sa postaral o zrýchlenie na stovku za 5,8 sekundy. Vyrobených bolo približne 2.870 kusov. O stupeň vyšiše bola od roku 1998 verzia E55 AMG s 5,4-litrovýmmotorom s označením M113. Ten dosahoval rovných 280 kW (354 k) a 530 Nm.

Zvýšený výkon sa postaral o lepšie zrýchlenie na stovku o 0,3 sekundy. Vyrobených bolo približne 12.000 kusov. Absolútnou raritou je ale E60 AMG. Tú poháňal 6,0-litrovýosemvalec s výkonom 280 kW (381 k) 570 Nm, v limitovanej edícii prevŕtaný až na 6,3 litra s výkonom 298 kW (405 k) a 616 Nm. E60 AMG vystrelil na stovku za 4,9, respektíve 4,7 sekundy. Tieto kusy sú už ale cenovo niekde úplne inde.

W210 bola k dispozícii v karosérii sedan a kombi a výnimkou neboli ani rôzne tradičné alebo menej tradičné prestavby. Snáď najzaujímavejšia je predĺžená limuzína so šiestimi dverami a označením V210.  Cena Mercedes E420/430 (W210) od 1.000 eur. Cena Mercedes E50 AMG od 5.000 eur. Cena Mercedes E55 AMG od 4.500 eur. Cena Mercedes E60 AMG od 37.500 eur.

7. BMW X5 (E53)

Keďže v súčasnosti naberajú (pseudo)SUV na popularite priam raketovým tempom, rozhodol som sa posledné 4 priečky zaradiť starým dobrým V8 offroadom. Alebo aspoň niečomu, čo sa na offroad tvári. Prvým z nich je BMW X5 prvej generácie, označovanej ako E53, ktorý sa vyrábal od roku 1999 do roku 2006. Tú v najvyšších verziách poháňali prakticky rovnaké motory ako rad 5 (E39). Osemvalcovým základom bol do roku 2003 4,4-litrový motor s označením M62TUB44 s výkonom 210 kW (286 k). V roku 2004 sa do X5 dostal moderný motor s označením N62B44 a výkonom 235 kW (320 k).

Hoci sa prvá generácia X5 nedočkala M verzie, mala niečo takmer rovnako dobré. Od roku 2001 do 2003 bola vrcholom verzia 4,6iS s prevŕtaným motorom s označením M62B46,v ktorom mala prsty Alpina. Táto verzia ponúkala výkon 255 kW (340 k). V roku 2004ju vystriedala ešte o čosi šialenejšia verzia 4,8iS (N62B48), s ktorou sa znova pohrala Alpina.

Tentokrát ponúkal výkon 265 kW (360 k). Osemvalce bolo možné mať v prvej generácie X5 výhradne s automatickou prevodovkou. Zrýchlenie najslabšieho osemvalca dosahovalo 7,6 sekundy, posledný menovaný to dokázal tesne pod 6 sekúnd.

8. Mercedes ML (W163)

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech