Odborníci bijú na poplach: Slovenské deti strávili počas pandémie v škole len 28 dní, patríme k najhorším na svete

  • Vládna kríza nesmie podľa odborníkov zatieniť hľadanie riešení pre deti a dospievajúcich
  • Upozorňujú, že už dnes by školáci, rodičia a učitelia mali poznať presný plán návratu jednotlivých ročníkov do škôl, avšak nedeje sa tak
Na snímke sú žiaci idúci do školy.
TASR/Joe Giddens/PA via AP
  • Vládna kríza nesmie podľa odborníkov zatieniť hľadanie riešení pre deti a dospievajúcich
  • Upozorňujú, že už dnes by školáci, rodičia a učitelia mali poznať presný plán návratu jednotlivých ročníkov do škôl, avšak nedeje sa tak

Počas posledného roka (od februára 2020 do marca 2021) boli všetky deti a dospievajúci na Slovensku prezenčne v škole iba 28 dní, vyplýva z poslednej správy UNICEF. Slovensko je spolu s Rumunskom na chvoste krajín Európskej únie, školy tu boli otvorené pre všetkých školákov najkratšie. 

Napriek dĺžke zatvorenia škôl nevieme, koľko školákov sa v druhej vlne pandémie učilo dištančne či koľko školákov bez tejto možnosti sa dostalo do škôl aspoň v 5-členných skupinách. Plán návratu do škôl školáci, rodičia ani učitelia však stále nepoznajú a hrozí, že najmä starší študenti zostanú doma do konca školského roka. 

Heger predstavil veľkonočné desatoro: Cez sviatky môžeme pandémii zasadiť rozhodujúci úder

Už teraz pritom nie je ničím výnimočným vidieť v uliciach miest v malých skupinkách potulujúcich sa tínedžerov, ktorí jednoducho nevedia čo so sebou. Okrem škôl sú zatvorené aj športoviská, kde by si inak vybili energiu. V tom lepšom prípade zostávajú doma za počítačom, pred televízorom či v ruke so smartfónom, v tom horšom majú v rukách fľašu vína a „užívajú si“ nekonečné prázdniny.

Mnohí stratili záujem o školu

Po takej dlhej dobe a s takou neistou perspektívou sa každý deň v škole pre každé dieťa počíta. Potrebujeme konečne poznať spôsob, ako a kedy vrátime do škôl všetky vekové skupiny aspoň v režime striedania,“ hovorí psychologička Andrea Madarasová Gecková, signatárka výzvy Dajme prednosť školám.

Súhlasíš, aby sa školy otvorili čo najskôr?

Zdôrazňuje, že sa musíme pripraviť na to, že sa do škôl vrátia deti, ktoré sa mesiace učili cez počítač, i také, ktoré nemali kontakt s učiteľom či deti, ktorým sa zhoršil prospech, stratili záujem o školu aj o priateľov.

Nízka kapacita detí nasať nové vedomosti v online prostredí, dlhé obdobie dištančnej výučby a emočný tlak podľa expertov znamenajú, že každé dieťa dnes potrebuje individuálnu podporu pri návrate do školy.

zdroj: TASR/AP Photo/Pavel Golovkin

„Potrebujeme systém poradenstva či tréningov pre učiteľky a učiteľov, aby sa pripravili na návrat detí s rôznymi potrebami. Ak budeme len tlačiť na dobehnutie zameškaného a na hodnotenie, odrazí sa to nielen na psychickom zdraví detí, ale aj na ich vzťahu k ďalšiemu vzdelávaniu,“ hovorí Daniela Kellerová, projektová manažérka programu Budúcnosť INAK Nadácie Pontis.

Upozorňuje, že kľúčový je skríning, ktorý nám povie, aké sú potreby jednotlivých detí. Ivana Poláčková z Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica dodáva, že cestou k návratu do škôl môže byť aj presun časti vyučovania do exteriéru či výučba v skupinách aspoň niekoľko dní v týždni.

Má iba 9 rokov a ročne si sám zarobí 30 miliónov dolárov. Jeho radosť z hračiek je nákazlivá

Matej Stuška z OZ Rodičia.sk upozorňuje, že otváranie škôl má vysokú podporu verejnosti. Poukazuje na  reprezentatívny prieskum, ktorý sa realizoval vo februári na vzorke 1021 respondentov.

Výsledky ukázali, že až 76 % opýtaných si myslí, že otváranie škôl má patriť k prvým krokom pri uvoľňovaní opatrení a školy by sme mali udržať otvorené tak dlho, ako je to možné.

„Predstavitelia štátu jednotne deklarovali, že školy budú pri uvoľňovaní prioritou, preto veríme, že to tak naozaj bude a vláda dohliadne nielen na systematický návrat detí do škôl, ale čo najskôr aj k športovým a iným záujmovým aktivitám, najmä ak je ich možné realizovať vonku. Pre psychické a fyzické zdravie detí sú kľúčové,”  hovorí Matej Stuška, z OZ Rodičia.sk

Ilustračná fotografia
zdroj: TASR/Milan Kapusta

Zamestnávatelia sú v téme návratu detí do škôl zajedno s rodičmi. Keď sú školy celé mesiace zatvorené, môže to mať napriek zapojeniu digitálnych technológií devastujúci vplyv na kvalitu vzdelávania a budúcu uplatniteľnosť absolventov nielen na pracovnom trhu,“ hovorí Mário Lelovský, viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov.

Nefunkčný COVID automat

Zatvoriť školy len v kritickej situácií a otvárať ich prvé odporúča WHO i ECDC a európske krajiny tak postupujú. Po novoročnom lockdowne otvorila školy ako prvé už aj Veľká Británia – „rodisko“ britskej mutácie vírusu. Opatrenia v krajine viedli k tomu, že Británia otvorila základné i stredné školy 8. marca po 2,5 mesačnej pauze, spolu so športoviskami a krúžkami.

Uverejnil používateľ Juraj Hipš SPOLU – občianska demokracia Piatok 26. marca 2021

Škótsko začalo s otváraním po ročníkoch už vo februári a garantuje, že každé dieťa bude v škole do Veľkej noci. Plán má už aj Írsko, ktoré malo po Vianociach najviac denných prírastkov pozitívne testovaných (7 dňový priemer na počet obyvateľov) zo všetkých európskych krajín.

Žiaci druhého stupňa základných škôl a stredoškoláci sú na Slovensku mimo škôl od októbra minulého roka. Niektorí prvostupniari a škôlkari sa vrátili do škôl vo februári tohto roka, iní sú doma od Vianoc.

 „Covid automat sa musí zmeniť. Je prijatý už viac ako tri mesiace, ale doteraz sa podľa neho prakticky nepostupovalo. Pre verejnosť je ťažko zrozumiteľný na rozdiel od jasných časových plánov, ktoré vidíme v európskych krajinách a neodráža priority, na ktorých sa zhodla celá spoločnosť – vrátiť deti do škôl a na športoviská,“ dodáva Andrea Hajdúchová z Iniciatívy Dajme deťom hlas. 

Zdroje: UNICEF, Dajme deťom hlas, Nadácie Pontis, Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica, OZ Rodičia, Republiková únia zamestnávateľov

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá