Prvé európske mesto zavádza bič na elektro cyklistov. Ich bicykle bude vedieť spomaliť na diaľku

  • Systém automatického obmedzenia rýchlosti na diaľku otestujú už budúci rok
  • Mesto ho chce nasadiť najmä na miestach s vysokou nehodovosťou
Žena na elektrickom bicykli.
Ilustračné foto, Pexels/Team EVELO
  • Systém automatického obmedzenia rýchlosti na diaľku otestujú už budúci rok
  • Mesto ho chce nasadiť najmä na miestach s vysokou nehodovosťou

Ak hľadáme hlavné mesto cyklistov, Amsterdam v Holandsku by bol jasnou voľbou. Počet bicyklov rôznych druhov tu výrazne prevyšuje iné veľkomestá.

Mestský návrh, ktorý predstavili, vyvoláva diskusie pre jeho kontroverznosť. Ide o elektronický systém schopný diaľkovo znižovať rýchlosť elektrobicyklov. Cieľom je jeho použitie na miestach, kde dochádza k viacerým nehodám, v okolí škôl či na úsekoch s prácou na ceste.

Zatiaľ iba na dobrovoľnej báze

V Amsterdame momentálne prebiehajú testy, ktoré nie sú verejné, a zúčastňuje sa na nich aj Melania Van der Horstová.

„Keď som sa dostala k škole, tak sa mi na telefóne zobrazilo dieťa s loptou a červené varovanie. Následne sa moja rýchlosť znížila na 15 km/h,“ prezradila detaily z testu pre portál NRC.

Systém plánujú spustiť už budúci rok, zatiaľ bude iba na dobrovoľnej báze. Užívatelia si môžu stiahnuť aplikáciu, ktorá sa spojí s obmedzovačom rýchlosti na motore elektrobicykla.

Podobný systém plánujú zaviesť aj v iných mestách Európy. Záujem vyjadrilo Miláno, Atény v Grécku a Mníchov v Nemecku.

Cyklistickí fanúšikovia nie sú s návrhom celkom spokojní. Ich hlavný argument sa týka otázky, prečo tento systém neinštalujú aj do automobilov, ktoré tiež spôsobujú nehody a bývajú často nebezpečnejšie ako bicykle.

Obmedzenie rýchlosti na diaľku v Česku

Systém na obmedzenie rýchlosti áut plánujú ale rozbehnúť u našich susedov. Ako sme ťa informovali, vďaka systému Eloryks, ktorý predstavili českí vedci, budú mať policajti v rukách obrovskú moc. Vďaka tomuto systému budú môcť policajti elektronicky obmedziť rýchlosť alebo zastaviť unikajúce vozidlo. Tento systém má dosah približne 300 metrov.

Na snímke sú autá
zdroj: Canva/Life of pix

Na vývoji systému, ktorý financuje české ministerstvo vnútra, spolupracuje České vysoké učení technické v Prahe a Vysoké učení technické v Brne. Práce na systéme trvajú už 3 roky.

Tento systém značne pomôže policajtom pri vykonávaní ich práce, pretože nebudú musieť viac používať rôzne donucovacie prostriedky, ktoré môžu viesť až k ublíženiu na zdraví alebo škode na majetku.

„Modernou technológiou, na ktorú sa zameriavame, je bezdrôtová komunikácia medzi vozidlami známa pod skratkou V2X (Vehicle-to-X) alebo kooperatívne systémy. Tieto technológie sa už aj dnes dostávajú do komerčne vyrábaných vozidiel,“ uviedol Zdeněk Lokaj z laboratória CertiLab, ktorý predstavoval novinárom prototyp.

Ide o technológie, ktoré aktuálne možno nájsť v prípade nových elektrických modelov značky Volkswagen a poslednej generácie Volkswagen Golf.

Vďaka moderným technológiám môžu vozidlá nadväzovať komunikáciu s inými vozidlami, ktoré disponujú podobnou technologickou výbavou v ich blízkosti, ale aj s „inteligentnou“ dopravnou infraštruktúrou. Táto infraštruktúra môže poskytovať upozornenia, napríklad o pracovných úsekoch na cestách, dopravných zápchach alebo blížiacej sa sanitke.

Lokaj uviedol: „Tieto technológie nám umožňujú bezpečným a autorizovaným spôsobom vydávať príkazy iným vozidlám v ich pohybe, napríklad príkaz zastaviť.“

Špeciálna aplikácia pre policajtov

V prípade mimoriadnej bezpečnostnej situácie môže policajné vozidlo vyslať signál z komunikačnej jednotky, čo v priebehu niekoľkých sekúnd spôsobí vypnutie prívodu paliva do motora podozrivého vozidla. V prípade elektrického vozidla sa prísun energie z batérie obmedzí.

Policajti môžu v špeciálnej aplikácii na základe informácií o vzdialenosti, rýchlosti a smeru pohybu vozidla vybrať konkrétne vozidlo a použiť tlačidlo „blokovať“ na jeho zastavenie.

V budúcnosti by tento systém mohol nájsť využitie aj v prípade krádeží, obmedzenia pohybu v blízkosti chránených budov alebo pri plánovaných policajných akciách. Je nevyhnutné ešte presne stanoviť podmienky, za ktorých bude možné tento systém aplikovať, a zároveň riešiť opatrenia na zabránenie jeho zneužitia.

Zdroj: NRC

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá