Sociálna sieť Clubhouse konečne prichádza aj na Android. Zaujíma však vôbec ešte niekoho?

  • Clubhouse spôsobil na začiatku roka totálny ošiaľ, teraz však počty nových stiahnutí prudko klesajú
  • Možnosť monetizácie obsahu autormi zostáva stále mizerná a konkurencia pribúda
  • Odborníci naznačili, prečo zrejme Clubhouse upadne do večného zabudnutia
Clubhouse
Unsplash / Erin Kwon
  • Clubhouse spôsobil na začiatku roka totálny ošiaľ, teraz však počty nových stiahnutí prudko klesajú
  • Možnosť monetizácie obsahu autormi zostáva stále mizerná a konkurencia pribúda
  • Odborníci naznačili, prečo zrejme Clubhouse upadne do večného zabudnutia

Sociálna sieť Clubhouse spôsobila na začiatku tohto roka doslova ošiaľ. Ide o aplikáciu, ktorú v marci 2020 (áno, presne na začiatku celej koronavírusovej pandémie) do sveta vypustila dvojica vývojárov.

Paul Davison a Rohan Seth sa okažite mohli tešiť z podpory mnohých investorov, ktorí sa rozhodli startup podporiť a dať mu šancu. V apríli 2021 sa dokonca celá hodnota platformy odhadovala na 4 miliardy dolárov, informuje Bloomberg.

Koncept ti je pravdepodobne uždobre známy. Clubhouse umožňuje komukoľvek odštartovať živé vysielanie podobné podcastu, alebo skôr verejným konferenciám. Sám si vyberieš speakerov či moderátorov a skupinu môžeš urobiť buď súkromnú, alebo verejnú pre kohokoľvek. 

Clubhouse
zdroj: Startitup.sk

Diskutuje sa na všemožné témy, pričom do diskusie sa môže zapojiť aj ktokoľvek z poslucháčov formou vlastnej myšlienky alebo otázky. 

V čase, kedy bolo organizovanie konferencií kvôli pandemickým opatreniam nemysliteľné a ľuďom začal vďaka lockdownu chýbať aj bežný sociálny kontakt, sa Clubhouse okamžite ujal vo svete, aj na Slovensku.

Facebook pre elity

Clubhouse akoby nebol len ďalšou sociálnou sieťou. Bol trochu iný. Väčšinu prednášok organizovali odborníci, či už na marketing, financie alebo iné oblasti. Podľa toho aj vyzerali samotné diskusie. 

Organizované, plné hodnoty a informácií, s mimoriadne slušnou a vecnou komunikáciou všetkých zúčastnených. Predstav si Facebook bez trollov, Instagram plný reálnych informácií alebo YouTube bez všadeprítomnej reklamy a príspevkov, ktorých jediným účelom je obaliť niekoľko minút o produkte sponzora ďalšou vatou okolo z oboch strán. 

Možno preto, že Clubhouse nedovoľuje žiadne textové komentáre, fotky ani videá. Je čisto o hlase a členovia komunity zvyčajne vystupujú pod vlastným menom z občianskeho preukazu. Exkluzivite pomáha aj to, že dnu sa dostaneš len na pozvánku. Každý registrovaný dostane približne dve, ich počet však závisí od toho, ako aktívny si. 

Ani kluby venujúce sa konkrétnej téme nemôže zakladať hocitko. Len tí najusilovnejší speakeri a na začiatku ešte aj podliehali schváleniu administrátormi. 

Clubhouse na Slovensku

Na Slovensku sme o Clubhouse začali počúvať v januári. Sociálnej sieti u nás sa pravidelne venuje Filip Vítek na svojom blogu Mocné dáta.sk.

Slovenskému Clubhouse nekraľuje Plačková ani Rytmus. Na úplnom vrchole je známy rapper

Hoci vo februári mali najviac followerov na našej scéne rapperi Pil C, Rytmus či Separ spolu s youtuberom Exploitedom, mimoriadne aktívni boli aj novinári Adam Valček a Zuzana Kovačič Hanzelová alebo podnikateľ Michal Meško. 

V máji zas v SK/CZ priestore dominovali témy osobného rozvoja, psychológie, podnikania a kritického myslenia.

Clubhouse na Slovensku
zdroj: mocnedata.sk

Neskutočne pomalý vývoj a prakticky mŕtva platforma?

Vývojári však akoby robili všetko preto, aby naozaj exkluzívny potenciál Clubhouse totálne premrhali. Príklady pre toto tvrdenie sú takmer nekonečné. 

Napríklad možnosť stiahnuť si aplikáciu Clubhouse, ktorá ťa do sveta všetkých diskusných klubov a „roomiek“ pustí, bola doteraz vyhradená iba pre majiteľov iPhonov. Android sa dočkal až teraz, po neuveriteľnom roku a dvoch mesiacoch od oficiálneho štartu.

Vlastne, „dočkal“. V Google Play zasa svieti len možnosť akejsi predbežnej registrácie a weby ako Živé.sk prichádzajú s návodmi, ako si všetko stiahnuť z neoficiálnych zdrojov typu APK Mirror a podobne. A stále potrebuješ pozvánku. 

Clubhouse
zdroj: Clubhouse.sk

Nepriateľské prostredie k autorom

Iné nedostatky hádžu polená pod nohy samotným autorom. Stále napríklad neexistuje možnosť, ako by si sa k vysielaniu v miestnosti dostal, ak nestihneš začiatok, alebo v konkrétny deň nemáš vôbec čas. 

Záznamy z podujatí? Nie sú. Autori sa o nahrávky musia starať svojpomocne (po tom, ako na nahrávanie upozornia všetkých účastníkov „konferencie“) a nahrávať ich na vlastné weby či podcasty. 

Otázny je tiež dôvod, prečo by známe mená vlastne mali na Clubhouse čokoľvek publikovať. Firemné profily (Coca-Cola, Twitter, banky) sú zakázané, priama propagácia a predaj vlastných produktov tiež. 

Pre Clubhouse sa doslova núka model, ktorý by autorom umožňoval vopred predávať vstupenky na svoje vystúpenia, presne tak, ako sa to deje pri organizovaní skutočných webinárov alebo konferencií. Nič také na tejto sociálnej sieti neexistuje. 

A čo donations, teda okamžité posielanie odmien a príspevkov autorom, ako to má napríklad streamovacia služba Twitch? Nedá sa. Možnosť prihlásiť sa s otázkou za pár dolárov, ktoré by smerovali priamo autorovi, ak ju zodpovie? Zatiaľ nie. A ak autori nedostanú zaplatené, radšej pôjdu niekde inde. 

Clubhouse
zdroj: Clubhouse

Donations sa konečne začali spomínať v apríli 2021, kedy by si mal možnosť autorovi poslať malý príspevok rovno zo svojej kreditnej karty.

Avšak v praxi funkciu, ktorá „má byť sprístupňovaná vo vlnách“ ešte väčšina používateľov nevidela. Neplánujú sa tiež žiadne mesačné subscriptions. 

Ošiaľ už možno skončil

Posledné dni pozornosť púta aspoň „sprístupnenie“ pre Android, ktoré priniesla nových používateľov a niekoľko nových klubov, inak však čísla nevyzerajú ružovo. 

Ako píše Filip Kuna z reklamnej firmy Strossle, platforma si svoj boom odbila vo februári tohto roka, kedy si ju stiahlo takmer 10 miliónov ľudí. 

V marci prišla korekcia na menej než 3 milióny nových stiahnutí a v apríli 2021 nepribudol ani milión nových používateľov, čo značí prepad o 89 %. 

Clubhouse pritom operoval aj s veľkými menami, v jeden čas tam diskutovali napríklad Elon Musk alebo zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg. Musk dokonca na platformu a vzájomný rozhovor pozýval aj ruského prezidenta Vladimira Putina. 

„Myslím si, že počiatočný ‚fear of missing out‘ moment dostávania pozvánky na Clubhouse už vyprchal,“ povedal analytik sociálnych médií Matt Navarra pre CNBC. Podľa neho relevantný obsah už začína chýbať, používatelia tak po otvorení aplikácie nenájdu nič zaujímavé, keďže vidia len to, čo sa práve deje, nie to, čo bolo úspešné napríklad za posledných 24 hodín alebo 7 dní. 

Podľa Navarru tento problém nemusí zmiznúť ani otvorením platformy pre ďalšie milióny používateľov s Androidom, práve naopak: „Problém kvality obsahu bude len väčší, keď sa pridá viac používateľov a kvalitný obsah sa zriedi,“ tvrdí. 

Odborníci sa zhodujú, že ukazovať pravý obsah tým pravým používateľom v pravý čas je kľúčové, no investícia do archívu (teda nahrávania) je pomerne náročná finančne aj programátorsky. Treba veľké servery s dostatkom úložného miesta a šikovný algoritmus preferencií, ktorý Facebook či Instagram pilujú dlhé roky. A v čase, kedy už pandémia ustupuje, môže byť skrátka neskoro. 

Konkurencia pribúda

Ani fakt, že Paul Davison a Rohan Seth prišli s revolučným nápadom a trafili sa do diery na trhu, už nie je príliš relevantný. 

Prakticky identické funkcie za posledný rok spustil Twitter (Twitter Spaces), aplikácia Discord, ktorá je navyše dostupná aj cez web a PC, či v podobnej forme Reddit v niektorých subreddit témach.

Na úspech Clubhouse reagovali aj Telegram a Spotify, ktoré v marci kúpilo aplikáciu Locker Room pre diskutérov so záujmom o šport. 

Zdroje: Mocné Dáta, Bloomberg, Živé.sk, Clubhouse, Filip Kuna, CNBC

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá