Unikátny projekt, ktorý prepája históriu slovenského dizajnu a súčasný marketing

Michal Sorkovský / 14. júla 2016 / Zo Slovenska

Priprav dizajn pre plagát silnej slovenskej značky. Má to ale jeden háčik – urob to spôsobom, akým sa to robilo pred 43 rokmi.

Také dostali zadanie 3 legendy slovenského grafického dizajnu. Pavel Choma, Karol Rosmány a Jan Meisner boli zapojení do unikátneho dizajnérskeho projektu, ktorý mal priniesť skutočné retro výsledky. Plagáty, ktoré mali pripraviť, totiž museli vyrobiť ručne, poctivo a s použitím postupov z obdobia sedemdesiatych rokov. Trúfol by si si na niečo podobné? Asi ťažko.

A presne v tom spočíva jedinečnosť tohto nápadu. Nejde len o výsledný produkt, plagát pre pivo Zlatý Bažant ’73, pripomínajúci dobu, ktorá inšpiruje dnešných hipsterov, ale aj o samotných autorov. Tí sa vrátili k postupom, ktoré sami pred niekoľkými dekádami využívali a tak bol konečný efekt oveľa živší a realistickejší.

27

Pavel Choma, Karol Rosmány a Jan Meisner, ktorí v sedemdesiatych rokoch tvorili okrem návrhov kníh a prospektov aj „propagačnú grafiku“, sa pustili do práce. Počítače využívali iba v minimálnej nevyhnutnej miere, prednosť dostala ručná kresba, koláž, vystrihovačky a sieťotlač. Ako teda vyzerali plagáty autorov, ktorých práca ovplyvnila vývoj slovenského grafického dizajnu?

 

Ing. Arch. Karol Rosmány

Muž, ktorý navždy zanechal svoju stopu v dejinách Slovenska. V novembri 1989 totiž vytvoril logo Verejnosť proti násiliu. Taktiež stojí za realizáciou areálu Kamenného námestia v Bratislave a ako dizajnér má za sebou, okrem 3 000 knižných titulov, aj návrhy vizuálov pre Slovenskú asociáciu poisťovní, Neweurope Festival a Bruno Walter Musiktage. Pozri sa ako autor reagoval na netradičné zadanie:

Akad. mal. Jan Meisner

Narodený v roku 1939 v Bratislave, vysokoškolské vzdelanie získal v Prahe a položil tak základy svojej dlhej a plodnej kariéry. Ako teda vyzerá pri práci dizajnér, ktorý stál pri zrode mnohých cenných ilustrácií (napr. M. Macourek: Arabela Rumburak, 1987), tvorbe filmových plagátov a obalov platní pre Bratislavskú lýru?

Doc. akad. mal. Pavel Choma

Uznávaný grafický dizajnér a autor výstavných expozícií pôsobí dnes ako vedúci Katedry vizuálnej komunikácie na VŠVU v Bratislave. Vystavoval na viacerých individuálnych aj kolektívnych výstavách a je držiteľom prestížnych ocenení za tvorbu (Cena Mateja Benku, Master’s Eye Award, CE.ZA.AR, Zvláštna cena Ministra kultúry, Najkrajšie knihy Slovenska).

Zo strany piva Zlatý Bažant je Projekt ´73 veľmi zaujímavou kampaňou. Na jednej strane prináša hodnotné snímky a oživenie časti histórie slovenského grafického dizajnu, na strane druhej je ale aj šikovným marketingom. Nepochybne ale marketingom, ktorý sa nám páči – veď predsa len, kto by nechcel vidieť majstrov kreativity priamo pri práci? Takýto koncept nám prináša možnosť pozrieť sa na prácu ľudí, ktorí dali tvár dobe, ktorú niektorí z nás poznáme už len z počutia, ale pozostatky ktorej máme možnosť vidieť aj dnes. A to je samozrejme zaujímavé.

Celý proces tvorby plagátov pritom dokumentovala mladá absolventka Dokumentárnej tvorby na VŠMU Jana Durajová, ktorá s pánmi grafikmi trávila čas v ateliéroch pri tvorbe, aj v ich súkromí. O Projekte ´73 teda vznikol 10 minútový dokumentárny film, ktorý bude mať premiéru 15. 7. o 20:10 na TV DAJTO. Samotné plagáty budú vystavené a teda si ich každý môže naživo pozrieť v rámci putovného kina Bažant Kinematograf, ktoré počas letných mesiacov navštívi 31 slovenských miest.

zdroj: projekt73.sk, zdroj fotografií: projekt73.sk

Pridať komentár (0)