Yahoo – požierač startupov

Luky Gašparík / 13. augusta 2014 / Lifehacking

Boli časy, keď bol Yahoo jednou z najúspešnejších IT spoločností sveta. Niečo sa však zmenilo? Na titulky novín sa dostávali hlavne správy o megalomanských kúpach rôznych firmičiek a startupov. Kde sú však dnes?

Ťažké miliardy investoval Yahoo do startupov od Flickeru až po Tumblr. Keď si prezriete všetky akvizície Yahoo od roku 1999, tak sa vám až hlava zatočí. Miliarda sem – miliarda tam, ale ktoré tieto investície naozaj Yahoo niečo priniesli? To je otázka, na ktorú sa stavím, že ani CEO Marissa Mayer nebude mať jednoznačnú odpoveď. Yahoo sa stal skôr známym ako „startup killerom“, pretože mnoho krát investoval do spoločnosti obrovskú sumu a neskôr vinou nesprávneho manažmentu ich hodnotu absolútne zruinovali. Iba počas Mayerinho vedenia kúpil Yahoo 38 startupov. Tipnete si, koľko z nich ešte ponúka svoje služby? Presne 7! Pre tých, čo majú problém s matematikou to znamená, že 31 z nich museli zavrieť. 

 

Zoberme si to teda poporiadku:

 

GeoCities – 1999

Píše sa rok 1999 a Yahoo skupuje stránku GeoCities, v tom čase tretiu najnavštevovanejšiu stránku na svete!!! Podľa dnešných štandardov by sme GeoCities možno dokonca nazvali nejakým pravekým predchodcom sociálnych sietí. Fantastická akvizícia z pohľadu Yahoo (veď ich to stále aj riadnu sumu – „len“ 3,5 miliardy).

 

 

Píše sa rok 2009 a GeoCities oznamuje čo? Presne, že ruší svoju činnosť na území USA. Celkom bolestivý fail. Dodnes sa nazýva táto neslávna udalosť ako „black hole of the social media“. Keď som si ale pozrel ako stránka vyzerala ešte v roku 2009, ani sa tomu nečudujem. 

 

Flickr – 2005

Najlepším príkladom je už spomenutý Flickr. Jedného času bol Flickr braný ako najlepšia onlinová foto-sharingová služba. Avšak v roku 2005 ich kúpil Yahoo a rozprávky bol koniec. Zakladateľ Steward Butterfield sa musel veľmi potešiť, keďže Flicker založil len rok predtým a successu si asi veľmi neužil. Butterfield sa pochválil pre BusinessInsider, že tieto časy boli pre neho naozaj frustrujúce a spolupráca s Yahoo bola ozaj náročná, nakoľko komunikácia v rámci firmy bola katastrofálna. Flickr stál síce 40 miliónov, ale v porovnaní s ostatnými „investíciami“, sú to len zrnká v piesku. 

 

 

Delicious – 2005

Znova sme v roku 2005 a u Yahoo to vyzerá, že sa začína objavovať syndróm sériového vraha. Spoločnosť sa zameriavala na dovtedy ešte celkom novinku „social bookmarking“ a bola v tom celkom úspešná. Odborníci na social marketing (ak vtedy už vôbec nejakí existovali) predpovedali Delicious skvelú a úspešnú budúcnosť.  Samozrejme pokiaľ ju nekúpil Yahoo. Prevažná väčšina užívateľom bola z Indie a nevedela sa stotožniť s novým majiteľom. 2011 sa Delicious rozhodli kúpiť chalani z Youtube, ale ani to nepomohlo a firma pomaly zakapala.

 

2013 – rôzny trash bez jasnej vízie

Je síce pravda, že Marissa Mayer ide trocha inou cestou ako doteraz. Odbočila od nakupovania populárnych stránok a služieb. Namiesto toho sa rozhodla nakupovať malé starupy, ktoré majú často krát problémy a kde je len malá pravdepodobnosť, že by ponuku od Yahoo odmietli, lebo by inak možno… zomreli :). 

 

 

A čo bude ďalej robiť Yahoo? Nakupovať, nakupovať a znova nakupovať pokiaľ bude za čo. A keď už nebude za čo, tak ho možno kúpy Facebook za nejakých imaginárnych 500 miliárd :).

 

  

 Zdroj: BI, readwrite.com, valleywag.gawker.com

Pridať komentár (0)