Zara či Adidas chcú byť ekologickejšie. Na trh priniesli produkty, ktorými bojujú proti zbytočnému odpadu

  • Európska únia spustila projekt s názvom Európsky textilný akčný plán
  • Ak by sa doňho zapojila aspoň časť veľkých fast fashion značiek, ročne by sme ušetrili 16-tisíc ton odpadu
  • Svoju ekologickú stopu sa snažia zmierniť giganti ako Zara, H&M aj Prada
zdroj: news.adidas.com/H&M
  • Európska únia spustila projekt s názvom Európsky textilný akčný plán
  • Ak by sa doňho zapojila aspoň časť veľkých fast fashion značiek, ročne by sme ušetrili 16-tisíc ton odpadu
  • Svoju ekologickú stopu sa snažia zmierniť giganti ako Zara, H&M aj Prada

Fast Fashion predstavuje jednu z najväčších ekologických hrozieb súčasnosti. Najnovšie spustila Európska únia projekt s názvom Európsky textilný akčný plán, jedným z jeho ambicióznych cieľov je odstránenie 90-tisíc ton textilného odpadu zo skládok. Do projektu sa zatiaľ zapojilo jedenásť krajín medzi nimi aj Dánsko, Fínsko, Nemecko či Taliansko. Ekologický plán by sa chcel v budúcnosti rozšíriť aj do Ázie. Ak by sa do projektu zapojila aspoň časť veľkých fast fashion značiek, ročne by sme dokázali ušetriť 16-tisíc ton odpadu, 420-miliónov kubických metrov vody a vypúšťanie CO2 by sme zredukovali o 1,2 milióny ton.

Svoju ekologickú stopu si našťastie dnes už mnohí giganti fast fashion uvedomujú a snažia sa ju aspoň čiastočne zmenšiť. Prichádzajú s rôznymi kampaňami, v ktorých ponúkajú upcyklované kúsky, či kúsky vyrobené z eko friendly materiálov, alebo spolupracujú na rôznych enviromentálnych projektoch.

Lacoste

Prednedávnom sme ti priniesli článok o spolupráci módnej značky Lacoste s Medzinárodnou úniou pre zachovanie prírody. Svoje populárne logo krokodíla vymenili za ohrozené druhy. Logá vymenili na svojich kamenných obchodoch v mnohých krajinách po celom svete. Priestor dostalo 10 vybraných druhov vrátane Rysa španielskeho, Jemenského netopiera charakteristického svojím myšacím chvostom či Veľryby biskajskej. Okrem toho si značka pripravila aj špeciálnu kolekciu košieľ s limitovaným počtom 3 520 kusov, ktoré mali všetky miesto loga krokodíla, logo ohrozeného druhu.

zdroj: Flickr (bargainmoose)

adidas

Jedna z najznámejších značiek športového oblečenia sa už roky snaží bojovať proti plastovému odpadu. Tento rok v apríli značka predstavila bežecké tenisky FUTURECRAFT.LOOP, ktoré sú vyrobené zo 100 % recyklovateľného materiálu. Rovnako ako pri prvom modely z roku 2016, obuv vznikla v spolupráci s firmou Parley for the Oceans. Prvá generácia FUTURECRAFT.LOOP bola svetu predstavená 17.apríla v testovacej edícii v počte 200 kusov, ktoré boli rozdané pre popredné média a influencerov. Širšie vydanie tenisiek príde až v roku 2021.

zdroj: news.adidas.com

H&M

S kolekciou ekologickej módy prišlo H&M na jar tohto roku. Vybrané kúsky boli vyrobené zo špeciálnych materiálov šetrených k prírode. CONSCIOUS EXCLUSIVE 2019 predstavila produkty z  naturálnej alternatívy kože, vyrobenej z celulózy a vlákien ananásových listov, topánky vyrobené z biomasy či celulózu podobnú hodvábu z pomarančových a citrusových šupiek. Do roku 2030 plánuje H&M úplne nahradiť svoje výrobky iba recyklovateľnými verziami. V roku 2018 vyzbierala firma 200-tisíc ton textilného odpadu v obchodoch po celom svete, aby tak podporila myšlienku recyklácie oblečenia.

zdroj: H&M

Zara

Zara sa často považuje za synonymum fast fashion, aj napriek tomu, však v poslednej dobe podniká rázne kroky, ktorými chce zlepšiť svoju reputáciu. Práve preto odštartovala projekt s názvom Join Life. Vo vybraných obchodoch umiestnil módny gigant kontajnery na oblečenie, kam mohli svoje nechcené kúsky dávať zákazníci. Toto oblečenie neskôr Zara využila ako textilný materiál, z akého ušila nové kúsky.

zdroj: Flickr (Mike Mozart)

Prada

Slávna módna značka sa rozhodla skoncovať s výrobou kožušín potom, čo po celom svete spustili ochranárske organizácie veľké petície proti kožušinovým farmám. Kožušiny Prada definitívne prestane používať vo svojej jesennej kolekcii v roku 2020. Umelecká riaditeľka Miuccia Prada sa pre The Guardian vyjadrila, že si Prada uvedomuje svoju spoločenskú zodpovednosť a vo svojej výrobe sa v budúcnosti chce sústrediť na inovatívne materiály. Londýnsky týždeň módy sa tiež ako prvý rozhodol zakázať kožušiny na svojich mólach, takto chce motivovať aj ostatných módnych návrhárov, aby prestali používať kožušiny.

zdroj: Wikimedia (Sardaka)

Zdroj: European Commission, Zara, The Guardian

Najnovšie video