Bol to schátraný luteránsky kostol. Miroslav mu vdýchol nový život, obdivovať tu môžeš aj unikátnu majestátnu knižnicu
- Architektúra obnovy a prístavby Červeného kostola stojí za pozornosť
- Prepája moderný dizajn aj históriu
- Stojí za ním Atelier-r a Miroslav Pospíšil
- Architektúra obnovy a prístavby Červeného kostola stojí za pozornosť
- Prepája moderný dizajn aj históriu
- Stojí za ním Atelier-r a Miroslav Pospíšil
Pôvodný luteránsky Červený kostol v Olomouci bol od roku 1959 uzavretý verejnosti a bol využívaný ako depozit kníh Vedeckej knižnice Olomouc. Olomoucký kraj ako vlastník tejto pamiatkovo chránenej stavby sa rozhodol vybudovať na uskladnenie knižného fondu nový objekt s tým, že kostol môže následne slúžiť na kultúrne účely pre potreby Vedeckej knižnice, ktorá budovu používa.
Kostol má novo plniť funkciu komornej koncertnej alebo divadelnej sály, má byť priestorom pre verejné čítanie, prednášky či výstavy.
Úlohou návrhu bolo skĺbiť rekonštrukciu pôvodnej stavby s novou kultúrno-spoločenskou funkciou. Objekt kostola sa nachádzal vo veľmi zlom stave. Bolo nutné spevniť jeho základy, vykonať sanáciu vlhkého a zasoleného muriva, opraviť zničené omietky, vyčistiť a doplniť fasádny obklad.
Kompletne sa vykonávali nové podlahy a všetky súvrstvia pod nimi až na úroveň terénu. Jedným z najväčších zásahov bola oprava strechy. Krov bol vďaka zatekaniu rozsiahlo poškodený a hrozil zrútením, preto došlo k jeho výmene s maximálnou snahou o vrátenie pôvodných, nepoškodených prvkov.
Novodobá krytina z falcovaných plechov bola nahradená štvorcovými medenými šablónami vo formáte pôvodnej krytiny. Na miesta pôvodných dekoratívnych prvkov strechy, ktoré sa nezachovali, boli doplnené súdobé artefakty z dielne sochára Jana Dostála.
„Nové využitie kostola však vyžadovalo aj nutné prevádzkové zázemie, čo nebolo možné riešiť v pôvodných priestoroch stavby. Aby sme sa vyhli nevhodným zásahom do objektu kostola, rozhodli sme sa pre jeho doplnenie o novú hmotu, ktorá by na seba vzala bremeno prevádzkového a sociálneho zázemia,“ uvádzajú architekti stojaci za obnovou.
Tá je umiestnená medzi hlavnou loďou kostola a objektom riaditeľstva knižnice. Vytvára tak ich spojnicu aj spoločný vstupný priestor s recepciou a kaviarňou. Prístavba rešpektuje uličnú čiaru ulice a udržuje si dostatočný odstup od oboch existujúcich stavieb.
Hmota nového objektu reaguje na neogotickú formu Červeného kostola. Rovnako pôdorysná stopa novej časti vychádza z jeho pôdorysného členenia. Pôdorys je výrezom časti podlahy kostola a je vysunutý mimo pôvodnej platformy. Fasády aj strecha objektu sú zhotovené z čierneho hliníkového sendvičového plechu.
„Podstatnou zmenou, ktorú návrh priniesol, je tiež otvorenie významnej časti okolitého priestoru kostola, ktorý bol predtým oplotený. Odstránením oplotenia vytvárame verejne prístupnú piazzettu, ktorá je doplnená o mobiliár a tiež o novú kultivovanú zeleň.“
Interiérový dizajn
Atelier-r navrhol koncepciu interiéru a prizval Denisa Strmiskova Studio k detailnejšiemu návrhu interiérových prvkov, ako je osvetlenie, nábytok typový aj na mieru. Spoločne sa venovali špecifikácii všetkých materiálov a povrchov.
Nové modernej prístavbe dominuje recepcia s menšou kaviarňou zhotovená z betónu v jemnom ružovom odtieni, ktorá nadväzuje na ďalšie betónové povrchy podlahy, nábytku alebo stien.
Veľké plochy betónu a skla dávajú vyniknúť dekorácii v podobe rozsiahlej steny vyplnenej starými knihami otočenými chrbtami dozadu s večerným podsvietením, a výrazným závesným svietidlám z farebného skla Lambert&Fils, ktoré dominujú priestoru pred ňou.
Elegantné a minimalistické farebné sklenené objekty sa vznášajú na robustných nylonových lanách nad hlavami návštevníkov a pri správnom uhle odrážajú obrazy priľahlej ulice, alebo budovy starého kostola. Spoločne tak objímajú a definujú celý interiér.
Pri sedení na precíznych drevených stoličkách Zeitraum z masívneho orecha, plastových stoličkách Hay svižného dizajnu bratov Bouroullecov, alebo pohodlných minimalistických kreslách, si návštevníci môžu vychutnať meditatívnu atmosféru.
Kaviarenské stolíky sú navrhnuté na mieru a prinášajú vo svojom detaile inšpiráciu z prvkov kostola aj do modernej prístavby. Stojacie lampy značky Kaia, pripomínajúce moderné pochodne, sú umiestnené okolo oboch priestorov a umocňujú príjemnú atmosféru kostola.
Interiér vznikol v spolupráci s grafickým Štúdiom KOSATKO, ktorý navrhol novú grafickú identitu, orientačný systém aj nové logo knižnice.
Zdroj: Atelier-r