Mladí Japonci málo pijú. Vláda preto podporí pitie alkoholu

  • Mladí pijú menej ako ich rodičia
  • Veľa zmenila pandémia Covidu-19
  • Cez kampaň „Sake Viva!" chce vláda nájsť spôsoby zatraktívnenia pitia alkoholu
mladí ľudia si na párty pripíjajú s alkoholickým nápojom
Ilustračná fotografia, Pexels/Isabella Mendes
  • Mladí pijú menej ako ich rodičia
  • Veľa zmenila pandémia Covidu-19
  • Cez kampaň „Sake Viva!" chce vláda nájsť spôsoby zatraktívnenia pitia alkoholu

Veľa krajín, vrátane Slovenska, má problém s tým, že obyvatelia až príliš často siahajú po alkohole a nezriedka to je až vo veľmi veľkých množstvách.

V Japonsku však momentálne majú presne opačný problém. Obyvatelia krajiny vychádzajúceho Slnka, najmä tí mladí, pijú až príliš málo, čo nemá dobrý vplyv na ekonomiku krajiny, píše BBC.

The Washington Post ukazuje, že ako aj v iných rozvinutých ekonomikách sveta, mladí Japonci pijú menej alkoholu ako staršie generácie. Prieskum Ministerstva zdravotníctva z roku 2019 zistil, že 29,4 % dvadsiatnikov nepije vôbec, zatiaľ čo ďalších 26,5 si pôžitok z alkoholu dopraje len zriedka. 

Ide najmä o klesajúce daňové príjmy, ktoré sú spôsobené tým, že výnosy z predaja alkoholu sa v tejto ázijskej krajine znižujú v dôsledku dlhodobého problému Japonska. Tým je starnúca populácia a s tým súvisiaca nízka pôrodnosť, ako aj zásadné zmeny životného štýlu, za čo nesie zodpovednosť pandémia Covidu-19, podotýka Insider.

V tejto súvislosti CNN prízvukuje, že od začiatku pandémie boli bary a ďalšie priestory predávajúce alkohol značným spôsobom zasiahnuté obmedzeniami vyvolanými vírusom Covid-19.

To spôsobilo, že predaj a zákonite aj príjmy z dane z liehovín v tretej najväčšej svetovej ekonomike prudko klesali. Národná daňová agentúra si vážnosť vzniknutej situácie uvedomuje a prichádza s pomerne originálnym nápadom. 

Kampaň „Sake Viva!“

Britský The Independent uvádza, že Národná daňová agentúra vyhlásila celoštátnu „obchodnú súťaž“, ktorej cieľom je podporiť pitie alkoholu v rámci mladšej demografickej skupiny. Táto kampaň sa nazýva „Sake Viva!“.

Iniciatíva vyzýva mladých, aby prišli s podnikateľskými nápadmi, ktoré by mohli pomôcť zvýšiť dopyt po japonských alkoholických nápojoch všetkých druhov vrátane saké, soču (japonská pálenka s menej ako 45-percentným obsahom alkoholu, najčastejšie má 25 %), awamori (nápoj vyrábaný z ryže s 25 až 43-percentným obsahom alkoholu), piva, whisky a vína.

Sky News upresňuje, že cieľovou skupinou tejto kampane, ktorá bude trvať do 9. septembra, sú Japonci vo veku 20 až 39 rokov.

„Domáci trh s alkoholickými nápojmi sa zmenšuje v dôsledku demografických zmien, ako je klesajúca pôrodnosť a starnutie populácie a transformácia životného štýlu v dôsledku vplyvu novej infekcie koronavírusom. V tomto projekte žiadame mladých ľudí, aby navrhli svoje vlastné podnikateľské plány, oslovíme ich, aby rozvíjali a podporovali japonské alkoholické nápoje a zároveň oživíme toto odvetvie,“ píšu autori tejto kampani na jej oficiálnej stránke Sakebiba.

Finalisti tejto súťaže budú vybraní do 27. septembra a tí následne postúpia do ďalšieho kola, ktoré sa bude konať v októbri. Očakávaný dátum vyhlásenia výsledkov tohto unikátneho projektu je 10. novembra v hlavnom meste Tokiu, informuje The Independent.

Populačný problém

BBC vysvetľuje štatistiky, na ktoré sa Národná daňová agentúra odvolávala. Podľa nich Japonci v roku 2020 pili oveľa menej v porovnaní s rokom 1995. Kým na konci minulého storočia to bolo priemerne 100 litrov ročne, v priebehu prvého pandemického roka 2020 to bolo o 25 litrov menej. 

The Japan Times kladie dôraz na to, že daňové príjmy z daní z alkoholu sa v priebehu rokov taktiež znížili. V roku 1980 tvorili 5 % celkových príjmov, ale v roku 2020 to bolo už len 1,7 %, pričom prepad z roku 2019 na 2020 bol najväčší za posledných tridsať jedna rokov.

Nie je taktiež žiadnym tajomstvom, že táto ázijská krajina má problém so starnúcou populáciou a Svetová banka odhaduje, že takmer tretina (29 %) Japoncov je vo veku 65 rokov a viac, čo je najvyšší podiel tejto skupiny obyvateľov na svete.

Zdroje: BBC, Insider, CNN, The Independent, Sky News, Sakebiba, The Washington Post, The Japan Times

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá