Motoristi, pozor: Prvé slovenské mesto má zvažovať stopku pre „spaľováky“

  • Slovensko sa pridáva k hnutiu za ekologické mestské centrá
  • V Londýne už funguje prísna nízkoemisná zóna
  • Študenti bojujú za lepšiu kvalitu ovzdušia
tranzit1
Ilustračný obrázok, TASR/Dano Veselský
  • Slovensko sa pridáva k hnutiu za ekologické mestské centrá
  • V Londýne už funguje prísna nízkoemisná zóna
  • Študenti bojujú za lepšiu kvalitu ovzdušia

Na Slovensku začala v posledných mesiacoch rezonovať téma zákazu áut poháňaných benzínom a naftou v mestských centrách. Tento krok je motivovaný snahou bojovať proti klimatickej kríze. Zároveň tak zlepšovať kvalitu ovzdušia v preľudnených mestách. Idea vytvárania bezemisných a nízkoemisných zón v mestách, kde by bol obmedzený vstup áut na základe emisných noriem, získava na popularite.

Bratislavský župan Juraj Droba vyjadril podporu tejto myšlienke. Tvrdí, že zákaz vjazdu spaľovákov do Bratislavy je otázkou času a mesto s takouto iniciatívou skôr či neskôr príde. Má nad tým uvažovať aj samotný primátor mesta. „Ako poznám jeho hlavu, určite nad tým uvažuje. My ako župa ho budeme v tom podporovať,“ podľa portálu Zregiónu.sk.

Cieľom takýchto opatrení je motivovať viac ľudí k prechodu na verejnú dopravu a zároveň znižovať emisie skleníkových plynov z vozidiel. Kľúčovým faktorom pre úspech týchto opatrení je aj dostupnosť ekologickej hromadnej dopravy.

Slovensko zaostáva

V súčasnosti je Slovensko v porovnaní s inými európskymi krajinami pozadu v zavádzaní nízkoemisných zón v mestách. Príkladom je Londýn, ako informujú na svojom mestskom webovom portáli. Ten v auguste rozšíril nízkoemisnú zónu na celé mesto. Vodiči vozidiel, ktoré nespĺňajú emisné normy, musia platiť poplatok za vstup do centra.

Toto rozšírenie platí nepretržite 24 hodín denne, 7 dní v týždni, s výnimkou Vianoc. Vodiči vozidiel, ktoré nespĺňajú emisné normy, musia platiť denný poplatok za vstup do tejto zóny. Deväť z desiatich áut, ktoré denne jazdia v západnom Londýne, už spĺňajú emisné normy. Pre tých, ktorých to ovplyvňuje, primátor Londýna vyčlenil 160 miliónov libier na likvidačný program. 

Emisné normy v zahraničí

Znečistenie ovzdušia v Londýne má spojenie s predčasnými úmrtiami a rizikom vážnych chorôb, vrátane rakoviny, ochorení pľúc, demencie a astmy. Pre autá, ktoré neprešli najnovšími emisnými normami, platia vodiči poplatok vo výške 12,5 GBP denne, čo je približne 15 eur. Ak plánuješ cestu do Londýna vlastným autom, je dôležité skontrolovať, či tvoje vozidlo spĺňa emisné limity.

Prekročenie emisných hodnôt bez zaplatenia poplatku ťa môže vyjsť draho. Hrozí ti pokuta až do výšky 180 libier (čo je asi 210 eur). Toto pravidlo platí pre osobné autá, motocykle, dodávky do 3,5 tony a mikrobusy do 5 ton. Vozidlá musia spĺňať emisnú normu Euro 6.

Turisti musia myslieť aj na registráciu, i keď sú ich vozidlá ekologické. Ale o tom sa viac dočítaš na webe o londýnskej ultra nízkoemisnej zóne, ktorá je k dispozícii.

Podobné zóny existujú aj v iných európskych mestách, ako je Ľubľana, Kodaň či Sofia. Ale aj v takom Bulharsku.

Spaľovanie fosílnych palív škodí

Vedecký výskum potvrdil, že spaľovanie fosílnych palív, ako sú benzín a nafta, prispieva k emisiám skleníkových plynov a zhoršujú kvalitu ovzdušia.

Preto opatrenia zamerané na obmedzenie áut so spaľovacími motormi v mestských centrách môžu prispieť k zlepšeniu kvality ovzdušia a zdravia obyvateľov. Slovenskí študenti v rámci projektu LIFE IP tento rok vykonali merania kvality ovzdušia v okolí škôl a ich výsledky potvrdili tento vedecký záver.

Okolie slovenských škôl trpí vysokou dopravou, ktorá negatívne ovplyvňuje kvalitu ovzdušia. Znečistenie pochádza najmä z emisií výfukových plynov. Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP) zdôraznila, že deti patria medzi najzraniteľnejšie skupiny v súvislosti s kvalitou ovzdušia. Školy situované blízko frekventovaných ciest, križovatiek a parkovísk čelia väčšiemu riziku.

Nedostatok zelenej vegetácie v týchto oblastiach neumožňuje efektívne eliminovať znečistenie. SAŽP uskutočnila merania znečistenia ovzdušia na školách pomocou pasívnych meračov. Projekt zahŕňal 65 škôl, pričom 42 boli vybrané na základe určitých kritérií. Žiaci týchto škôl boli zapojení do inštalácie meračov a zaznamenávania meteorologických údajov.

Merania kvality ovzdušia

Merania prebiehali súčasne na dvoch miestach pri každej škole – na frekventovanom, červenom mieste a v pokojnejšej, zelenej zóne. Výsledky potvrdili, že čím väčší je rozdiel medzi týmito dvoma zónami, tým výraznejší je vplyv dopravy na kvalitu ovzdušia.

Podľa Európskej environmentálnej agentúry znečistenie ovzdušia ročne spôsobuje viac ako 1 200 úmrtí mladších ako 18 rokov. Preto je snaha o obmedzenie dopravy v okolí škôl dôležitým preventívnym opatrením na zlepšenie kvality ovzdušia a ochranu zdravia detí.

Slovensko sa snaží prijať opatrenia, ktoré by pomohli zmierniť negatívne vplyvy dopravy na životné prostredie a kvalitu života v mestách. Tieto kroky by mohli prispieť k udržateľnejšiemu a zdravšiemu mestskému prostrediu v budúcnosti.

Zdroje: Mayor of London, TfL, Fontech, Topspeed

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá