Jeho exkluzívne vína vyhrávajú súťaže v Paríži. Na fľašu za 3 eurá môžeš zabudnúť

Minister vnútra: Kritizovať môže niekto Čechov kvôli opatreniam, nie nás

Slovenský pilot: Komerčné lietadlá môže pilotovať aj slepý človek

Slováci ani len netušia, že tieto značky sú “Made in Slovakia“

  • Keď počuješ značky ako Alain Delon či Marco Mirelli, pravdepodobne sa ti vybaví nejaká francúzska alebo talianska značka
  • V skutočnosti sú obe slovenské a jedna z nich dokonca vôbec neexpanduje do zahraničia
 srcset
Instagram/alaindelonfashion/marcomirelliofficial
  • Keď počuješ značky ako Alain Delon či Marco Mirelli, pravdepodobne sa ti vybaví nejaká francúzska alebo talianska značka
  • V skutočnosti sú obe slovenské a jedna z nich dokonca vôbec neexpanduje do zahraničia

Existuje niekoľko slovenských značiek, o ktorých pôvode si dlho netušil. Ľudia sa totiž dlho nezaujímali o to, odkiaľ produkty pochádzajú, i keď v dnešnej dobe je čoraz populárnejšie zháňať najmä domáce produkty a služby. Niektoré značky stavili na ľubozvučný slovenský názov a nie je preto ťažké zistiť ich pôvod. Príkladom sú Fusakle, Dedoles alebo Žufaňa. 

Na trhu sú však aj také, ktoré síce majú slovenský pôvod, no podľa názvu by ti to na rozum pravdepodobne neprišlo. 

Alain Delon

Niekto by mohol oponovať a tvrdiť, že značka s takýmto „cudzokrajným“ menom predsa nemôže byť slovenská. Pravdou je, že meno skutočne nie je tradičné slovenské. Pánska módna značka nesie meno po slávnom francúzskom hercovi.

„Pre európsky módny trh je symbolom kvalitných materiálov z lokálnej produkcie, slovenského dizajnu a poctivej krajčírskej práce v tých najlepších fabrikách,“ píše sa na oficiálnej webstránke značky. Kolekcie navrhujú slovenskí dizajnéri, ktorí spájajú francúzsky štýl s nadčasovým prevedením.

Príbeh slovenskej firmy ROXOR Burger: Presiahli tržby 1 000 000 eur, chválu aj kritiku berú s rezervou

Minulý rok značka oslávila 20 rokov svojej existencie. Počiatky jej existencie nie sú až také vzdialené od spomenutého herca, ako by si si mohol myslieť. V skutočnosti mal totiž Delon ako herec víziu pod svojím menom vyrábať čo najkvalitnejšie a najexkluzívnejšie projekty. Vhodných partnerov našiel až v roku 1999, kedy sa stretol s dvomi chlapíkmi z Bratislavy.

Slováci v tej dobe neboli nijakí amatéri, veľa sa o módnom priemysle naučili už počas režimu. Po viac ako dvoch rokoch od zrodenia značky sa produktom začalo dariť. Značke pomohlo aj to, že neexpandovala do zahraničia, ale zostala verná svojej domovskej lokalite, Slovensku. V súčasnosti však Alain Delon nájdeš aj v zahraničí.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Alain Delon Fashion (@alaindelonfashion),

Marco Mirelli

Ďalšia odevná značka, ktorá na slovenskom trhu figuruje o dva roky menej, ako Alain Delon, je Marco Mirelli. Za jej vznikom stojí Marek a Miriam Lisovci, ktorí si svoje mená trochu „potaliančili“ a vytvorili z nich názov značky.

Na slovenský trh chceli pred 12 rokmi priniesť novinku, a síce pánsku eleganciu. Do odvetvia tesilu a polyesteru priniesli kašmír, hodváb či bavlnu. Rozhodli sa, že svoj biznis spustia v Trenčíne a vyplnia tak dieru na trhu. Miriam ovládala technickú časť šitia oblekov a dodnes tvorí celkovú identitu značky.

Svoje prvé kolekcie nazvali Eliška, Oliver a Oskar. Neskôr podľa nich pomenovali svoje deti,“ informovali sme ťa pred dvomi rokmi. Napriek tomu, že sa štandardná slovenská móda posunula kúsok dopredu a nie je zvláštne vidieť na ulici muža v obleku, Slováci sú aj naďalej národom riflí, teplákov a tenisiek.

S týmto však Miriam aj Marek počítajú a vedia, že ich výrobky nie sú pre všetkých. Necielia sa preto na násilné získavanie zákazníkov. Aj napriek tomu sa tešia obľube u slávnych slovenských osobností ako Tomáša Maštalíra, Jána Koleníka či Mareka Majeského. Rovnako obliekajú aj slovenskú futbalovú reprezentáciu.

V roku 2018 podľa Finstatu stúpli tržby značky na vyše 1, 7 miliónov eur a to aj bez toho, aby značka prerazila do zahraničia. Marek s Miriam majú stále sídlo v Tornali a s kamennou pobočkou sa dostali len do Prahy.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa MARCO MIRELLI (@marcomirelliofficial),

Slováci stoja aj za aplikáciou Sygic

„Meníme spôsob, akým ľudia cestujú. Prepájame smartfóny s automobilmi. Pomáhame rodinám zostať v spojení. Navigujeme firemné flotily na celom svete. A neustále inovujeme,“ znie opis spoločnosti na jej oficiálnej webstránke.

V roku 2014 BBC označila zakladateľa Michala Štencla za muža stojaceho za jednou z najúspešnejších aplikácií na svete. Spoločnosť založil vo svojich 25 rokoch. Už predtým ale preukázal záujem aj talent v oblasti IT a počítačov. Ešte predtým, ako založil spoločnosť Sygic, dostal lukratívnu ponuku z amerického Silicon Valley. Odmietol ju a spolu s ľuďmi z firmy Gotive založil Sygic.

Americká firma Navteq im poskytla licenciu na mapy. Cestu im však zahatala hospodárska kríza, kedy sa líder trhu TomTom rozhodol znížiť ceny za navigačné zariadenia z 300 na 50 eur. Sygic preto zaznamenal obrovský prepad objednávok. Krátko nato však spoločnosti ponúkla vôbec prvú GPS navigáciu v App Store a druhú v Google Play.

Neskôr prišli s aplikáciou Sygic Aura s trojrozmernými mapami. „Od pr­vej ver­zie ap­li­ká­cie Sy­gic GPS Na­vi­ga­tion z ro­ku 2009 sme preš­li d­hú ces­tu. V tom ča­se ne­exis­to­va­lo nič iné ako Sy­gic – vô­bec pr­vá na­vi­gač­ná ap­li­ká­cia pre iP­ho­ne. Kon­com ro­ku 2012 za­ča­la na­ša vte­dy eš­te ma­lá sku­pi­na tvo­riť zá­kla­dy nie­čo­ho, čo sa ma­lo stať na­vi­gač­nou ap­li­ká­ciou no­vej ge­ne­rá­cie, s úžas­ným uží­va­teľ­ským roz­hra­ním, in­tui­tív­nej­ším pre vo­di­čov na ce­lom sve­te,“ po­ve­dal Mi­chal Štencl pre Startitup.

Sy­gic sa stal vôbec pr­vou GPS na­vi­gač­nou ap­li­ká­ciou na svete, ktorá spo­lu­pra­cuje s tech­no­ló­giou SYNC App­Link spo­loč­nosti Ford Mo­tor Com­pany. Vo­zidlá Ford Fiesta spolu s os­tat­nými vo­zid­lami spo­loč­nosti Ford s pod­po­rou tech­no­ló­gie SYNC 3 tak umož­ňujú vo­di­čovi vy­uží­vať fun­kcie mo­bil­nej na­vi­gá­cie z te­le­fónu na do­ty­ko­vom disp­leji vo­zidla.

Spoločnosť za rok 2019 eviduje tržby takmer 17,6 miliónov eur. Investor spoločnosti, Eurowag, Sygic pochválil vo výročnej správe. „Sygic a.s. je jedna z najdôležitejších a najúspešnejších firiem v biznise s mobilnými aplikáciami,“ píšu sa v správe.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SygicOfficial (@sygicofficial),

Úspešné značky sú aj u susedov 

Okrem vyššie spomenutých existuje viacero spoločností a značiek, ktoré sú pôvodom zo Slovenska, no na prvé počutie by ti to nenapadlo. Reč je napríklad o John Garfield, no aj OZETE. Tá sa však do pozornosti Slovákov dostáva čoraz viac, pred dvomi rokmi dokonca spolupracovala s Marekom Hamšíkom. Pre väčšinu preto nie je žiadnym prekvapením pôvod tejto značky. 

Pomerne známe značky či spoločnosti sa zrodili aj v susednej Českej republike. Podobne, ako náš Alain Delon alebo Marco Mirelli, aj Česi majú svoju taliansky znejúcu značku odevov, Pietro Filipi. Táto značka, ktorú založil podnikateľ Petr Hendrych, pôsobí vo svete módy od roku 1993. Názov je odvodený od jeho mena a mena jeho syna Filipa. 

Legendárna Ozeta nás oblieka už 80 rokov, nepochovali ju nacisti ani privatizácia. Toto je jej príbeh

Od našich českých susedov tiež pochádza vodka Amundsen, ktorá patrí do skupiny Stock so sídlom v Českej republike. Podobne prekvapivé môžu byť aj značky ako Neutrogena, Espirit alebo Häagen-Dazs. Neutrogena totiž vôbec nepochádza zo severských krajín, rovnako, ako zemou Espiritu nie je Francúzsko a Häagen-Dazs nie je zo Škandinávie, informuje Fičí. Všetky sú totiž americké. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Häagen-Dazs Ice Cream (@haagendazs_us),

Slovenské názvy sú opäť v kurze

Projektová manažérka Mirka Pastierová z Big Name Theory pre Fičí vysvetlila, že zahranične znejúce mená môžu na domácu klientelu pôsobiť ašpiratívne. „Príklady ako Marco Mirelli a Pietro Fillipi evokujú Taliansko, ktoré sa prirodzene spája s módou,“ ozrejmila Pastierová. Zároveň dodala, že keď značka alebo spoločnosť vo svojom názve spomenie istú lokalitu, prípadne región, môže byť neskôr ťažké expandovať ju ďalej.

Okrem toho poznamenala, že množstvo slovenských značiek sa schválne pýši tradičnými slovenskými názvami, ako spomínaná Žufaňa, Fertucha či Jablčnô. V ľuďoch to evokuje blízkosť a tradície, ku ktorých sa postupne ako spoločnosť dostávame späť. Všetko, vrátane názvu, ale záleží najmä na tom, v čom chceš podnikať a aké produkty chceš predávať. 

Zdroje: Alain Delon, Finstat, Sygic, BBC, Ford, Finstat, Eurowag, Pietro Filipi, Stock, Fiči

Najnovšie video