Slováci budú musieť dať zbohom obľúbeným dieselom. EÚ ich cielene a potichu likviduje

  • Európska komisia predstavila svoj plán rozvoja modernej a udržateľnej dopravy, ktorý zrejme nepoteší mnohých milovníkov áut
  • Hlavným predpokladom projektu je absolútna minimalizácia emisií z dopravy
  • Podľa predpokladu sa má na európskych cestách do roku 2030 používať najmenej 30 miliónov automobilov s nulovými emisiami
tesla, auto
TASR/AP/David Zalubowski
  • Európska komisia predstavila svoj plán rozvoja modernej a udržateľnej dopravy, ktorý zrejme nepoteší mnohých milovníkov áut
  • Hlavným predpokladom projektu je absolútna minimalizácia emisií z dopravy
  • Podľa predpokladu sa má na európskych cestách do roku 2030 používať najmenej 30 miliónov automobilov s nulovými emisiami

Vzhľadom na to, že v EÚ máme približne 313 miliónov automobilov, ide o odvážny plán, ktorý však nie je možné celkom splniť. Priam skokom do hlbokej vody má byť takmer úplné vylúčenie spaľovacích motorov vo vozidlách z európskych ciest. Stane sa tak do roku 2050, informuje Reuters.

Pre ľudí, ktorí majú radi zvuk motora, to môže byť šok. Odkiaľ sa vzal nápad na takéto drastické opatrenia? Dôvodom na prijatie plánu Európskou komisiou je samozrejme vôľa zlepšiť kvalitu ovzdušia.

Toto má byť najlacnejší elektromobil v Európe. Dacia Spring sa objaví na trhu budúci rok a jedná sa o “revolúciu“

Podľa odhadov európskych vedcov zomiera každý rok predčasne asi 40 000 ľudí na znečistenie ovzdušia škodlivými látkami. Spaľovacie motory v automobiloch sa tak podľa kompetentných musia obetovať.

Euro 7 – najvyššia forma tlaku

Plán Európskej komisie znie jasne. Ako však donútiť Európanov, aby nové opatrenia akceptovali aj v bežnom živote? Je zrejmé, že nemôžete len prinútiť ľudí, aby si kupovali elektrické autá, keď sú v ponuke aj ich lacnejšie ekvivalenty so spaľovacími motormi.

Európska komisia však chce, aby spaľovacie motory nadobro zmizli. Kľúčom k dosiahnutiu tohto cieľa je práve zavedenie novej emisnej normy vozidla.

Do júna 2021 budú odborníci pracujúci v mene Európskej komisie analyzovať údaje o emisiách a spotrebe paliva nových automobilov. Na tomto základe sa určia hodnoty parametrov, ktoré sa stanú normou Euro 7.

Tesla Model Y
zdroj: Tesla

Do platnosti má vstúpiť najskôr v roku 2025. Aj keď zatiaľ neexistujú oficiálne vyhlásenia o tom, aké hodnoty v jednotlivých kategóriách budú platiť, Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) už vyjadrila svoje obavy.

Podľa tejto organizácie by nová norma mohla ľahko skoncovať s neelektrifikovanými automobilmi, ktoré v súčasnosti vlastní drvivá väčšina Slovákov.

Nová doba 

Brusel si podľa automobilového experta, profesora Thomasa Kocha, upravil expertný návrh novej emisnej normy Euro 7 tak, aby autá so spaľovacími motormi už od roku 2025 nešlo homologizovať. Podľa odborníka ide o cielenú likvidáciu spaľovacích motorov a obmedzenie individuálnej mobility.

Uvažuješ nad kúpou elektormobilu?

„Ak totiž v budúcnosti ľudia na elektromobily dosiahnu, bude sa jednať skôr o tie lacnejšie. Teda vozy s menšími batériami a nižším dojazdom, kvôli ktorému možno na diaľkové trasy pomaly zabudnúť. Dovoliť si ich tak budú môcť len bohatší ľudia, pre ktorých kúpa elektromobilov s vyššou kapacitou nebude až taký problém,“ informuje Auto Forum.

Podľa Kocha EÚ berie elektromobily ako jediné možné riešenie, hoci alternatív je veľké množstvo. Tou asi najlepšie je podľa neho prechod na syntetické palivá. Automobilový expert totiž poukazuje na skutočnosť, že pre redukciu emisií sú elektromobily riešením iba v tých krajinách, kde elektrická energia vzniká z prevažne vo vodných, solárnych či veterných elektrárňach.  Inak je ich emisné stopa horšie než napríklad u dnešných dieselov.

Čo nás čaká?

Koncom októbra predstavilo združenie európskych odborníkov, vedcov a obchodných analytikov CLOVE (Consortium for ultra Low Vehicle Emissions) možné obmedzenia, ktoré by mohli byť zavedené normou Euro 7. Podľa nich by emisný limit oxidu dusíka (NOx) bol 30 mg / km.

Koľko by si ročne ušetril, ak by si dnes predal svoje auto a vymenil ho za elektromobil? Suma ťa prekvapí

Ppre Euro 6d, ktorá začne platiť od 1. januára 2021, je to 80 mg / km. Rozdiel by bol aj v tom, ako sa testujú emisie. Podľa normy Euro 7 by boli testy skutočnej jazdy (RDE) dôležitejšie. V prípade takýchto meraní je pre inžinierov náročnejšie „skryť“ skutočné emisie škodlivých látok ako pri laboratórnych skúškach, ktorých scenár sa líši od spôsobu každodenného používania automobilov.

Ako poznamenáva ACEA, ak je norma Euro 7 skutočne založená na týchto predpokladoch, splnenie nových požiadaviek v prípade automobilov s vnútorným spaľovaním si bude vyžadovať použitie veľmi pokročilých systémov čistenia výfukových plynov.

Takéto systémy sú nielen komplikované, ale aj veľmi drahé. V praxi to môže znamenať, že výroba spaľovacích automobilov, ktoré nebudú plug-in hybridmi, sa stane nerentabilnou. 

Na druhej strane je prípad hybridov typu plug-in veľmi kontroverzný, pretože, ako ukazujú štúdie o skutočnom využívaní takýchto vozidiel, ich vodiči ich zaťažujú oveľa menej často, ako by mali. To spôsobuje zvýšenie skutočných emisií v porovnaní s oficiálnymi parametrami katalógu o 200 – 300 %.

Presvedčia Slovákov nižšie náklady?

Investícia do modelov na alternatívny pohon sa v porovnaní s konvenčnou alternatívou vráti približne po 10 rokoch. Ukazujú to údaje Inštitúto enviromentálnej politiky, ktorý zastrešuje enviro rezort.

Výhodou elektromobility oproti spaľovacím motorom sú výrazne nižšie náklady na prevádzku vozidla, najmä na pohon a údržbu. Ceny za kWh elektriny, zväčšujúce sa kapacity batérií, nižšie náklady na ich výrobu a nízka spotreba elektromotorov tak prinášajú výrazné úspory. 

Vynález Slovákov zmení svet. Predstavili prvú inteligentnú batériu do elektromobilu na svete

TOP 15 najúspornejších u nás dostupných elektrických áut má napríklad náklady na pohon na 100 km menej ako 2,50 eura. Autá na elektrický pohon sú taktiež pri kúpe zvýhodnené najnižšou sadzbou registračného poplatku, čo môže byť vo vyššej triede rozdiel stoviek eur.

V bežných mestských triedach sa v závislosti od porovnávaných modelov stáva elektromobil výhodnejší spravidla po 9 až 12 rokoch. 

Pri ročne najazdených 15 000  kilometroch by sa napríklad investícia do elektrickej verzie Hyundai Kona bez dotácie vrátila oproti svojej benzínovej verzii po viac ako 11 rokoch. Luxusný Land Rover Discovery sa oproti SUV od Tesly stáva menej výhodným po viac ako 10 rokoch.

Ako veľmi výhodná sa javí elektrická verzia Mercedesu B250, ktorá sa v porovnaní s konvenčným pohonom vypláca už po 4 rokoch. Naproti tomu z porovnania Hyundai Ioniq na elektrický pohon s Hyundai i30 fastback vyplýva, že aj v tomto prípade je návratnosť v horizonte až 10 rokov.

Tak či onak, dnes je jasné, že orgány Európskej únie sa usilujú vybudovať dopravu s nulovými emisiami. Či sa nám to páči alebo nie, budeme si musieť zvyknúť na myšlienku, že v nasledujúcich 30 rokoch automobilový priemysel, na aký sme zvyknutí, takmer úplne prestane existovať.

Zdroje: IEP, europa.eu, Reuters, Auto Forum, Focus, ACEA, CLOVE

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech