Toto je McLaren Elva za takmer 2 milióny eur. Čelné sklo tu nahrádza technológia vzduchovej bubliny

  • McLaren Elva nachádza inšpiráciu v pretekárskom modeli z roku 1965
  • Air Management System je unikátna technológia, ktorá nahrádza čelné sklo
  • Funguje na princípe aerodynamiky, prúdenia vzduchu a vzduchovej bubliny
media.mclarenautomotive.com
  • McLaren Elva nachádza inšpiráciu v pretekárskom modeli z roku 1965
  • Air Management System je unikátna technológia, ktorá nahrádza čelné sklo
  • Funguje na princípe aerodynamiky, prúdenia vzduchu a vzduchovej bubliny

McLaren Elva je prvým cestným automobilom s otvoreným kokpitom bez čelného skla a inšpiráciu čerpá z „pretekárskeho“ modelu McLaren-Elva M1A z roku 1965. Najmä pokiaľ ide o inovácie a priekopnícke konštruktérske princípy, ktoré sú dnes v modeloch McLaren úplnou samozrejmosťou. Z výrobnej linky vzíde len obmedzený počet 399 kusov, aby bola zachovaná jeho jedinečnosť a unikátnosť.

„McLaren pokračuje v posúvaní hraníc vývoja superšportov a hyperšportov v snahe dosiahnúť vynikajúce a jedinečné zážitky z jazdy pre zákazníkov a stelesnením tohto priekopníckeho ducha je práve McLaren Elva.“ uviedol Mike Flewitt, CEO spoločnosti McLaren Automotive.

zdroj: media.mclarenautomotive.com

Karoséria je kompletne vyrobená z karbónových vlákien a pod kapotou schováva štvorlitrový benzínový osemvalec s dvomi turbami a maximálnym výkonom 815 koní pri maximálnom krútiacom momente 800 Nm. Aj vďaka odľahčenej karosérii zrýchli z 0 na 100 km/h za menej ako tri sekundy a na tachometri sa rýchlosť 200 km/h objaví už za šialených 6,7 sekundy. O správne radenie sa postará 7-stupňová automatická prevodovka. Maximálnu rýchlosť automobilka neuviedla.

Karbónové telo, vďaka ktorému ide o najľahšie vozidlo z dielne McLaren, extrémny výkon a limitovaný počet vyrobených kusov sa odzrkadlil na cenovke, keď podľa automobilky bude stáť 1 425 000 libier, čo je v prepočte viac ako 1,66 milióna eur. Prvé kusy by sa mali k zákazníkom dostať koncom roka 2020.

zdroj: media.mclarenautomotive.com

Už na prvý pohľad je zrejmé, že vozidlu niečo chýba. Okrem strechy, čo by nebolo nič zvláštne, mu chýba aj čelné sklo a bočné okná. Ako má vodič a spolujazdec zvládnuť nápor vzduchu pri tak vysokej rýchlosti bez ochrany čelného skla? Odpoveďou je unikátna a inovatívna technológia Active Air Management System.

Active Air Management System

Reč je o aerodynamickej ochrane „aero protection“, ktorá funguje na jednoduchom princípe, ktorého prevedenie už tak jednoduché nie je. Vďaka práci dizajnérov automobilky vznikol premyslený aerodynamický tvar karosérie a dizajnové prvky, vďaka ktorým je vzduch pri nápore počas jazdy vedený okolo vozidla a ponad kokpit tak, aby vytvoril akúsi ochrannú bublinu okolo vodiča a spolujazdca.

Kľúčový je dizajn prednej masky, cez ktorú prúdi vzduch nahor priamo cez kapotu a vytvára tak dostatočne silný prúd nad cestujúcimi. Uprostred kapoty je možné pozorovať veľký deflektor z uhlíkových vlákien, ktorý sa vyklápa alebo sklápa v závislosti od prúdenia vzduchu. Pre správne fungovanie bolo potrebné zvoliť ideálny uhol a aj ďalšie rôzne detaily, o ktorých si viac prečítaš TU.

Táto technológia môže vyvolávať niekoľko pochybností o komforte cestujúcich a schopnosti prúdiaceho vzduchu ochrániť ich pred náletmi rôznych drobných predmetov, kamienkov či hmyzu. Praktické fungovanie systému sa však dozvieme až keď sa prvé kusy dostanú na cesty.

„Naším cieľom pri McLaren Elva bolo vytvoriť dvojmiestny roadster s otvoreným kokpitom, ktorý poskytne tie najelementárnejšie zážitky z jazdy.“ vysvetľuje šéf dizajnu automobilky Rob Melville.

zdroj: media.mclarenautomotive.com

Najnovšie video