Zara, Bershka, Pull&Bear aj Stradivarius chcú vyrábať udržateľnú módu. Predstavili nový plán

  • Španielska firma Inditex, pod ktorú spadajú obľúbené módne značky, chce do roku 2025 vyrábať odevy z ekologických materiálov
  • Do roku 2023 prestane používať plasty a začne šetriť energiu
  • Už teraz pracuje na projekte, v ktorom zbiera a recykluje materiály
Wikimedia (WiNG)
Wikimedia (WiNG)
  • Španielska firma Inditex, pod ktorú spadajú obľúbené módne značky, chce do roku 2025 vyrábať odevy z ekologických materiálov
  • Do roku 2023 prestane používať plasty a začne šetriť energiu
  • Už teraz pracuje na projekte, v ktorom zbiera a recykluje materiály

Ako informoval portál Fast Company, módny gigant Inditex, pod ktorý patria populárne značky ako Zara, Pull & Bear, Bershka či Stradivarius, sa odhodlal k odvážnemu kroku.

Celý svet podlieha stále väčšiemu tlaku na ochranu životného prostredia, ktorý sa vo veľkom týka aj odevného priemyslu. Ten patrí medzi najväčších znečisťovateľov prírody na svete. Podľa štatistík vyprodukujeme ročne 80 miliárd kusov oblečenia a na skládke skončí textil v hodnote viac ako 15 miliónov eur.

Textilný priemysel momentálne vyprodukuje na ročnej báze 1,2 miliárd ton oxidu uhličitého a pokiaľ sa nič nezmení, toto číslo bude iba stúpať.

Viac čítaj TU>>Do koša hádžeme oblečenie za viac ako 15 miliónov eur. Aké materiály najviac znečisťujú prostredie?

Globálnej katastrofe sa aspoň z malej časti snaží zabrániť práve španielska firma. Tá sa rozhodla, že do roku 2025 bude vo svojich obchodoch predávať iba oblečenie z udržateľných, ekologických a tiež recyklovaných materiálov. Znamená to, že všetka bavlna, ľan či polyester budú buď organické, udržateľné alebo recyklované. Spoločnosť sa bude snažiť na výrobu oblečenia používať menej vody, energií a prírodných zdrojov.

zdroj: Zara (Flickr, Phillip Pessar)

Už teraz Inditex pracuje na 4-miliónovom projekte s MIT, v ktorom sa snažia o znovupoužitie materiálov zozbieraných zo skládok. V roku 2016 začali zbierať nechcené oblečenie v 1,382 prevádzkach a v roku 2018 už mali 34,158 ton odevov.

Okrem veľkých plánov s materiálmi, aké spoločnosť používa na produkciu oblečenia, sa tiež zaviazala, že do roku 2023 odstráni plasty zo všetkých svojich predajní. 80 % energií, ktoré sa využívajú v obchodoch a kanceláriách Inditex-u, budú využívať obnoviteľné zdroje energií.

Najväčším a najúspešnejším konceptom Inditex je značka Zara, ktorá mu ročne vyprodukuje zisk v hodnote 20 miliárd dolárov. 300 dizajnérov, ktorých Zara zamestnáva, je schopných každý rok navrhnúť 12-tisíc nových dizajnov. V priemere produktu zaberie asi šesť týždňov, kým sa z návrhu na papieri dostane do predajní.

O viac ekologickú módu sa dnes snaží už množstvo módnych reťazcov. Jedným z nich je napríklad aj H&M, ktoré prišlo na jar so svojou udržateľnou kolekciou CONSCIOUS EXCLUSIVE 2019. V nej využili alternatívne a prírodné materiály nezaťažujúce životné prostredie.

Športová značka Nike zase prišla s ich vlastnou príručkou udržateľnej módy, v ktorej radia všetko od toho, aké látky používať až po proces výroby.

Zdroj: Fast Company, True Cost Movie, Down To Earth, Inditex

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie