Bratislavčania sa dočkali, nová električka jazdí na koniec Petržalky. MHD čaká veľká zmena (PREHĽAD)
- V Bratislave oddnes začala premávať električka č. 3 až do Janíkovho dvora
- Niekoľko autobusových liniek sa ruší, iné menia svoje trasy
- V Bratislave oddnes začala premávať električka č. 3 až do Janíkovho dvora
- Niekoľko autobusových liniek sa ruší, iné menia svoje trasy
V nedeľu 27. júla 2025, sa oficiálne spustila premávka električky po novej trati v bratislavskej Petržalke, ktorá vedie až na koniec mestskej časti do Janíkovho dvora. Stalo sa tak po viac ako 3,5 roku od začiatku výstavby električkovej radiály v úseku Jungmannova – Janíkov dvor. Zároveň po deviatich rokoch od spustenia prvej etapy tohto nosného dopravného systému, píše TASR.
Ide o najväčší dopravný projekt v Bratislave za posledné roky, ktorý výrazne mení spôsob cestovania v najľudnatejšej mestskej časti. Prinášame ti prehľad všetkých zmien, ktoré sa ťa ako cestujúceho dotknú.
Trasa električky č. 3
Električka č. 3 bola predĺžená až na južný koniec Petržalky a po novom bude obsluhovať tieto nové zastávky:
- Jungmannova (v novej polohe)
- Gessayova
- Zrkadlový háj
- Pajštúnska
- Veľký Draždiak
- Lúčanka
- Južné mesto (konečná zastávka)
Na konečnej zastávke Južné mesto sa ešte pripravuje prestupný uzol, ktorý umožní prestup na autobusové linky smerom do Jaroviec, Rusoviec a Čunova, uvádza sa na webe imhd.sk.
Ako často bude električka premávať?
Intervaly medzi spojmi budú nasledovné:
- Ranná špička pracovných dní: 2-3 minúty (školský rok) / 4 minúty (prázdniny)
- Sedlo pracovných dní: 5 minút
- Popoludňajšia špička pracovných dní: 4 minúty (školský rok) / 5 minút (prázdniny)
- Skoro ráno a večer v pracovných dňoch: 7-8 minút
- Voľné dni: 5 minút (deň) / 7-8 minút (ráno, večer)
Primátor Vallo na prvej jazde
Prvú oficiálnu jazdu električky do Janíkovho dvora si nenechal ujsť ani primátor Bratislavy Matúš Vallo, ktorý sa jej zúčastnil už o 5:15 ráno.
Na sociálnych sieťach zdieľal fotografiu z tejto rannej jazdy s komentárom: „Sen sa stal skutočnosťou, Petržalská električka oddnes vozí cestujúcich. Ďakujem všetkým, ktorí prispeli k tejto veľkej udalosti nielen pre Petržalku, ale aj pre celú Bratislavu.“ Primátor tak symbolicky odštartoval prevádzku najväčšieho dopravného projektu v Bratislave za posledné roky.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Niektoré linky sa zrušia
Zrušené linky:
- Linka 7: Náhrada – linky 61 a 71 s prestupom na linku 3 na Račianskom mýte (pre cestujúcich medzi Hlavnou stanicou a Račianskou)
- Linka 59: Náhrada – linka 65 s prestupom z linky 3 v Rači (pre oblasť Na Pántoch)
- Linka 95: Plne nahradená predĺženou linkou 3
Skrátená linka:
- Linka 192: Nová trasa – Červený most – Mlynská dolina – Einsteinova – Dvory – Jungmannova
- Na Jungmannovej možný prestup na električku č. 3
- Výjazdové a dojazdové spoje naďalej z/do Depa Petržalka
Ďalšie zmeny v autobusovej doprave
- Linky 68, 96, N80, N99: nebudú obsluhovať zastávku Romanova, namiesto toho obslúžia novú zastávku Zrkadlový háj pri električkovej zastávke.
- Linky 84, 99, N99: budú obojsmerne obsluhovať nové nástupištia zastávky Farského (C, D) pri električkovej zastávke.
- Linka N80: bude obsluhovať doterajšie nástupištia zastávky Farského.
- Nočná linka N99: bude obsluhovať zastávku Jungmannova na Jantárovej ceste (nástupištia C, D) a medzi zastávkami Lúčanka a Ľubovnianska bude služobne premávať cez električkové obratisko v Janíkovom dvore, ale bez obsluhy zastávky Južné mesto.
Nedokončené časti projektu
K termínu predĺženia linky 3 nebude dokončený cestný most na Kutlíkovej, preto budú linky 92, 98, 99 a N95 naďalej premávať po výlukových trasách. Nebude tiež ešte sprevádzkovaný prestupný uzol medzi linkami 3, 91 a 191 na zastávke Južné mesto.
Otázne zatiaľ je, kedy by mohli byť vybudované štyri plánované lávky pre chodcov a cyklistov ponad Chorvátske rameno, ktoré majú slúžiť na lepšie prepojenie s novými zastávkami MHD na novej električkovej trati. Dôvodom majú byť chýbajúce financie.
Ďalšie prínosy projektu
Popri električkovej trati vznikla aj nová segregovaná šesťkilometrová cyklotrasa. Okrem nej vznikli nové chodníky i nové priecestia, vrátane úpravy tých starých. Nová križovatka vznikla na združenom moste na Rusovskej ceste alebo na Pajštúnskej ulici, ktorá je spolu s Kutlíkovou „napriamená“ a rozšírená na štyri pruhy.
Súčasťou projektu sú aj štyri nové mosty cez Chorvátske rameno, vrátane 110-metrového mosta pri Farskom kostole Sv. rodiny, ktorý je najdlhší.
Čítaj viac z kategórie: Bratislava
Zdroje: imhd.sk, TASR